۰۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۲
با نامه‌نگاری‌ها

طرح بررسی آلودگی هوا هنوز روی هواست

علی‌رغم تاکید مجلسی‌‌ها بر ارسال نامه‌ای به منظور دیدار با ابتکار برای بررسی آلودگی هوا، محیط زیست اعلام کرد تاکنون نامه‌ای از خانه ملت دریافت نکرده است.
کد خبر : ۲۱۱۴۳۴
صراط: به شماره افتادن نفس‌های تهران معضل چندساله این کلانشهر بوده که تاکنون راهکاری موثر برای بهبود این شرایط ارائه نشده است و اگر هم راهکارها عنوان شده باشد، متاسفانه در مرحله اجرا از سوی دستگاه‌‌های متولی مانند سازمان حفاظت محیط زیست، شهرداری‌ها و همچنین وزارت کشور یا کند پیش رفته‌ است یا مسکوت مانده‌اند.
 
با چنین تفاسیری و بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت مبنی بر مرگ سالانه 4000 نفر در پایتخت بر اثر آلودگی‌های ناشی از محیط زیست لازم به نظر می‌رسد که مسئولان امر در برابر آلودگی هوا برخورد منفعلانه نداشته باشند و اقدامات اولیه‌ای را از جمله ارتقای سطح استاندارد سوخت و خودرو، پایش و کنترل آلایندگی منابع ثابت مانند صنایع، گسترش سیستم حمل و نقل عمومی و مباحثی از این دست را در دستور کار خود قرار دهند.
 
این بار نمایندگان خانه ملت در فراکسیون محیط زیست عزم خود را جزم کردند تا دیداری را با معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست برای بررسی موضوع آلودگی هوای تهران داشته باشند.
 
بر همین اساس قرار شد، دبیرخانه فراکسیون محیط زیست خانه ملت نامه‌‌ای را خطاب به رئیس سازمان محیط ارسال کند تا بابی برای تعیین وقت و دیداری با مجلسی‌ها و محیط زیستی‌ها برای بررسی و کنترل آلودگی هوای تهران باز شود.
 
در تاریخ 25 آبان ماه،غلامحسین موید حسینی‌صدر سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان اینکه موضوع آلودگی هوا و تکرار پی‌در پی روزهای آلوده تهران نگران‌کننده است،‌ گفت: در هفته جاری برای بررسی آلودگی هوای پایتخت جلسه‌‌ای با حضور «ابتکار» در خانه ملت تشکیل می‌شود.
 
البته سه روز بعد (28آبان) مهرداد بائوج لاهوتی عضو دیگر فراکسیون محیط زیست خانه ملت از فراخواندن «ابتکار» و «قالیباف» به خانه ملت برای بررسی علل آلودگی هوای تهران خبر داد.
 
وی گفت: به منظور بررسی آلودگی هوای تهران و همچنین دیگر مسائل و چالش‌‌های زیست محیطی در فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی مصوب شد تا دو جلسه مجزا با معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و همچنین محمدباقر قالیباف شهردار تهران در خانه ملت برگزار شود.
 
کمال‌الدین پیرمؤذن عضو فراکسیون محیط زیست مجلس در سوم آذرماه ضمن ابراز تأسف از اینکه آلودگی هوای تهران کماکان توسط باد و باران برطرف می‌شود، گفت: قرار است اعضای هیأت رئیسه فراکسیون محیط زیست مجلس برای بررسی آلودگی هوا به سازمان محیط زیست و شهرداری بروند و با ابتکار و قالیباف دیدار کنند.
 
وی اظهار داشت: دبیرخانه فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی این موضوعات نامه‌ای مکتوب خطاب به رئیس سازمان محیط زیست و شهردار تهران ارائه داده است.
 
وی گفت: دبیرخانه این فراکسیون با ارسال نامه‌ای خواستار تعیین وقتی برای حضور اعضا در سازمان‌های مزبور شد اما تا این لحظه پاسخی از سوی این دستگاه‌‌ها دریافت نشده است.
 
پیرمؤذن ابراز داشت: در صورتی که پاسخ نامه مجلس از سوی این دستگاه برای ارائه تعیین وقت دریافت شود انتظار می‌رود جلسه‌ای به طور مجزا با حضور اعضای هیأت رئیسه فراکسیون محیط زیست مجلس در سازمان محیط زیست و شهرداری تهران حول محور آلودگی هوا برگزار شود.
 
 این در حالی است که سید محمد مجابی معاون حقوقی و مجلس سازمان محیط زیست درباره درخواست فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی برای دیدار با معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به منظور بررسی موضوع آلودگی هوای تهران، اظهار داشت: در این باره تاکنون مطلبی از سوی فراکسیون محیط زیست خانه ملت به سازمان محیط زیست اعلام نشده است.
 
معاون حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نامه‌ای تاکنون از سوی دبیرخانه فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی به سازمان محیط زیست ارسال شده است، بیان داشت: تاکنون نامه‌ای از سوی فراکسیون محیط زیست خانه ملت برای دیدار با رئیس سازمان محیط زیست به منظور بررسی آلودگی هوای تهران دریافت نکرده‌ایم.
 
وی خاطرنشان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست از دیدار با نمایندگان خانه ملت و بررسی مباحث زیست محیطی از جمله آلودگی هوا استقبال می‌کند.
 
این بار نیز تاکیدها و انکارها میان مسئولان و متولیان امر برای برطرف کردن معضلی که با جان و سلامت مردم در ارتباط است، سر برآورده‌اند و موضوع آلودگی هوا همچنان میان زمین و هوا مانده است.
منبع: فارس