۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۲
چرا به راهبرد «بستن دَر چاه‌های نفت» توجه نمی‌شود؟!

لبخند انکار تکنوکرات‌های نفتی به بیانات رهبری

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اخیراً گفته است: اداره اقتصاد کشور بدون اتکا به درآمدهای نفتی از جمله مواردی است که کراراً در سال‌های گذشته ازسوی مقام معظم رهبری به دولت‌ها و مجالس توصیه شده است و اکنون نیز با در نظر گرفتن شرایط فعلی کشور این راهبرد و درایت، بیش از پیش کارگشا خواهد بود.
کد خبر : ۲۱۱۹۰۹
صراط: رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اخیراً گفته است: اداره اقتصاد کشور بدون اتکا به درآمدهای نفتی از جمله مواردی است که کراراً در سال‌های گذشته ازسوی مقام معظم رهبری به دولت‌ها و مجالس توصیه شده است و اکنون نیز با در نظر گرفتن شرایط فعلی کشور این راهبرد و درایت، بیش از پیش کارگشا خواهد بود.
 
به گزارش ایسنا، آقای کاظم جلالی همچنین تصریح کرده است: رهبر معظم انقلاب با بینش بالای خود به‌درستی این مسئله را به مسئولان تذکر دادند و اکنون تنها راه خروج از مشکلات اقتصادی و تهدیدهای خارجی، قطع وابستگی کشور به درآمدهای نفتی است که توصیه‌های مقام معظم رهبری در این زمینه باید نصب‌العین مسئولان قرار گیرد.
 
*مسئله تأکید مقام معظم رهبری بر «بستن دَر چاه‌های نفت» که مورد اشاره آقای جلالی نیز قرار گرفته مسئله‌ای مهم و استراتژیک است که بویژه پس از نزول چشمگیر قیمت نفت در روزهای اخیر باید بصورت یک امر جدی مورد نظر مسئولان ذیربط باشد.
 
معظم‌له در این رابطه طی سخنانی که در روز اول سال 92 و در حرم مطهر رضوی ایراد فرمودند، تأکید کردند: «من هفده هجده سال قبل به دولتی که در آن زمان سر کار بود و به مسئولان گفتم کاری کنید که ما هر وقت اراده کردیم، بتوانیم در چاه‌های نفت را ببندیم. آقایان به قول خودشان "تکنوکرات" لبخند انکار زدند که مگر می‌شود»؟!
 
بحث بستن دَر چاه‌های نفت البته بیش از یک‌بار در بیانات رهبر انقلاب مورد اشاره قرار گرفته است.
 
معظم‌له قبل از این و در سال 73 نیز در یک سخنرانی فرموده بودند:‌«آرزوی واقعی من که البته ممکن است به این زودی‌ها قابل تحقق نباشد این است که ما در چاه‌های نفت را ببندیم و اقتصاد خود را براساس کالاها و محصولات غیرنفتی بنیاد نهیم. یعنی فرض کنیم این کشور، کالایی به نام نفت ندارد»
 
جالب آنکه چندماه پس از تأکید بر ضرورت بستن دَر چاه‌های نفت در ابتدای سال 92 بود که حسین مرعشی، از چهره‌های شهیر کارگزاران در لابه‌لای یک گفت‌وگو با یک نشریه اصلاح‌طلب به سیاست‌های محمد غرضی از وزرای سابق نفت در زمینه کاهش دادن اتکای کشور به نفت اشاره کرد و تلویحاً گفت که این کار غیر ممکن است!
 
گفتنیست در کنار تأکیدات مهم رهبر انقلاب مبنی بر ضرورت اخذ سیاست‌هایی برای بستن دَر چاه‌های نفت؛ اظهار نظرهای مهم و البته کمتر مورد توجه قرار گرفته‌ای از جانب دولت توسط برخی چهره‌های کشور در زمینه سیاست‌های نفتی نیز بیان شده است که از نگاه تحلیلی، عمل به آنها می‌تواند راهگشای معضلات امروز نفت برای دولت ایران باشد.
 
تأکید بر وارد آوردن فشار به عربستان سعودی و حتی تهدید این کشور به کاهش تولید نفت، قطع صادرات نفت به کشورهای اروپایی و بستن تنگه استراتژیک هرمز از جمله مقولات مهم و راهگشایی هستند که طی دو سال اخیر توسط چهره‌هایی همچون آقای محمد غرضی (وزیر سابق نفت)، آقای علی‌اکبر ولایتی (مشاور مقام معظم رهبری و وزیر اسبق امور خارجه) و آقای حسین شریعتمداری مصرحاً مطرح شده‌اند.

 
کاهش شدید قیمت نفت که گفته می‌شود توطئه مشترک آمریکا و عربستان علیه ایران است، در روزهای اخیر، قیمت نفت را با کاهش چشمگیری مواجه کرده است.
 
بخش اعظم بودجه دولتی در ایران وابسته به درآمدهای نفتی و محصولات پتروشیمی (برگرفته از نفت) است.
منبع: فارس