۱۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۱

نقدی: اخلاق پزشکی در دفاع مقدس نمایان شد

رییس سازمان بسیج مستضعفین با بیان این که شاخص مهم در الگوی تمدن اسلام، کاهش مراجعات درمانی است نه سرانه تخت به جمعیت گفت: اصلی‌ترین شاخصه، ارتقای سطح امید به زندگی یعنی سلامت است.
کد خبر : ۲۱۲۴۶۰
صراط: رییس سازمان بسیج مستضعفین با بیان این که شاخص مهم در الگوی تمدن اسلام، کاهش مراجعات درمانی است نه سرانه تخت به جمعیت گفت: اصلی‌ترین شاخصه، ارتقای سطح امید به زندگی یعنی سلامت است.
 
سردار نقدی رییس سازمان بسیج مستضعفین در همایش اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور که صبح امروز از سوی بسیج جامعه پزشکی برگزار شد، گفت: امروز باید شرایط خود را به خوبی تحلیل کنیم. وضعیت‌مان را بشناسیم و برای آینده خود برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشیم. دنیا پر از آشوب است؛ از کشورهای اطراف گرفته تا شمال آفریقا، مصر، فلسطین، لبنان و ... اینها محصول چیست؟ محصول مدیریت جهانی امروز است.
 
وی افزود: کسانی در قالب شورای به‌اصطلاح امنیت سازمان ملل، جهان را مدیریت می‌کنند و رهبری آمریکا که خود در تمام اسناد راهبردی که طی بیست سال اخیر منتشر کرده بدون استثناء خود را رهبر جهان خطاب کرده است این جنگ‌ها، خونریزی‌ها و ناامنی‌هایی که دنیا را به تنگ آورده محصول چنین مدیریت جهانی است.
 
رییس سازمان بسیج مستضعفین افزود: از سوی دیگر با تحولاتی که مربوط به خودمان است روبرو هستیم. هر چند امروز از لحاظ امکانات و وسعت مالی، تسلیحاتی، علمی و فنی فاصله زیادی با قدرت‌های جهانی داریم اما یک واقعیت که اتفاق افتاده آن است که در تمام مولفه‌های اقتدار، منحنی جمهوری اسلامی رو به بالا بوده و منحنی آمریکا و قدرت‌های هم‌پیمانش رو به پایین و تنزیل است.
 
نقدی ادامه داد: این دو واقعیت یعنی شرایط نامتعادل جهانی و جور بیش از اندازه و همچنین انتظار برای تحول و منحنی‌های معکوس نشان دهنده نزدیک شدن تحول در نظم جهانی و جابجایی قدرت است. این موضوع چیزی است که آنها را به تکاپو وا داشته است.
 
رییس سازمان بسیج مستضعفین ادامه داد: اگر امروز تمام قدرت‌های دنیا در یک طرف میز و جمهوری اسلامی ایران در طرف دیگر میز قرار دارند مساله اصلا مربوط به هسته‌ای نیست. شاید برخی بگویند این منحنی رو به رشد در برخی کشورهای دیگر نظیر چین و هند نیز وجود دارد. پاسخ ما آن است که در دنیا ایدئولوژی ظلم‌ستیزی وجود دارد که در این کشورها مطرح نیست و این کشورها خطری برای آن قدرت‌ها محسوب نمی‌شوند که بخواهند در مقابل آنها صف‌آرایی کنند.
 
وی با بیان اینکه ما اکنون دوران گذار را تجربه می‌کنیم و وظیفه‌مان سخت است، افزود: ما سرمایه بزرگی در اختیار داریم. در همین بخش پزشکی از جایی که پزشکان بنگلادشی و پاکستانی برای ما طبابت می‌کردند رسیده‌ایم به نقطه‌ای که از 52 کشور دنیا جهت درمان به ایران می‌آیند و درآمد گردشگری پزشکی و درمانی در میان درآمدهای کشور خود را نشان می‌دهد. این پیشرفت و درخشندگی حرکت منحصر به فردی است که در منطقه اتفاق افتاده است. بی‌تردید این موضوع یکی از نمونه‌های میراث سنگین در دست ما است. در تمام بخش‌ها نیز این میراث را داریم.
 
رییس سازمان بسیج مستضعفین ادامه داد: در تمام عرصه‌ها فاصله زیادی را پیموده‌ایم و میراث سنگینی را در اختیار داریم. باید با این میراث پیش رویم و نگذاریم روند پیشرفت‌مان کند شود. در مقابل توطئه‌هایی که تلاش می‌کنند این مسیر را کند کرده یا متوقف کنند باید حرکت خود را ادامه دهیم. ما باید در این گذار تحول و جابجایی قدرت، الگوی تمدنی خود را به دنیا ارائه دهیم، این جنگ نیز بر سر همین الگوست. اگر ایدئولوژی و گرایش‌های جبهه مقابل را بپذیریم مغلوب می‌شویم. غلبه ما در این تنازع و مبارزه برای جابجایی قدرت از یک محور ظلم، فساد، تبعیض و جنایت در دنیا و چرخش روی محور عدالت، صلح، آزادی بشریت و کرامت انسانی است. لازمه این موضوع نیز آن است که الگوی تمدنی خود را با ایدئولوژی برخواسته از آرمان‌های خود عرضه کنیم. این موضوع کار سختی است و رسالت آن بر دوش اساتید است.
 
نقدی ادامه داد: مهم‌ترین مساله‌ای که یک الگو را معرفی می‌کند شاخصه‌ها و معیارهای سنجش آن است. در حوزه پزشکی این سوال مطرح می‌شود که آیا میزان سرانه پزشک به جمعیت، تخت به جمعیت، ساعت درمان به بیماری و ... می‌تواند شاخصه‌های اصلی تمدن ما باشد؟ به نظر من پاسخ به این سوال نه است یا منفی است. اصلی‌ترین شاخصه، ارتقای سطح امید به زندگی یعنی سلامت است. این مساله را باید جدی بگیریم. شاخص مهم در الگوی تمدن اسلام، کاهش مراجعات درمانی است نه سرانه تخت به جمعیت. اینکه جامعه‌ای به مرحله بیماری نرسد و افراد جامعه نیازی به درمان پیدا نکنند این شاخصه باید در الگوی تمدنی ما خود را بنمایاند.
 
رییس سازمان بسیج مستضعفین شاخصه اخلاق پزشکی را مورد اشاره قرار داد و گفت: مساله اخلاق پزشکی یک مبحث مهم است که خود را در دفاع مقدس نمایان و شکل متفاوت خود را نسبت به سایر الگوهای تمدنی نشان داد. این موضوع امروز هم خود را نشان می‌دهد. برای گشودن گره‌های جامعه پزشکی باید از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم. حتما لازم است از ظرفیت اخلاق و تعالی اخلاق بهره گرفت. از طرف دیگر باید در حوزه معنویت و بصیرت کار شود. البته جامعه پزشکی ما در این حوزه بسیار درخشان است.
 
وی ادامه داد: به عنوان مثال دو سال گذشته آمارگیری که از کل جامعه پزشکی کشور انجام دادیم منتج به آن شد که 70 هزار نفر پزشک در سراسر کشور اعلام آمادگی کردند که ساعاتی را جهت ارائه خدمات رایگان لحاظ کنند.
 
رییس سازمان بسیج مستضعفین افزود: پیشرفت علمی نیز محور دیگری است که در الگوی خود باید به آن اهتمام بخشیم و سلامت را ارتقا بخشیم. به عنوان یک بسیجی بیان می‌کنم که در تمام سال‌های گذشته به پیشرفت سلامت درمان‌محور توجه شده این در حالی است که در قوانین مختلف بهداشت همواره در اولویت بوده است اما مشاهده می‌کنیم که در عمل مشکل داریم. البته این موضوع مساله‌ای نیست که وزارت بهداشت به تنهایی آن را حل کند بلکه آموزش و پرورش، آموزش عالی و رسانه‌ها نیز در این زمینه نقش ایفا می‌کنند. شاید خود بسیج نیز در این زمینه کوتاهی کرده باشد. ما می‌توانیم آموزش را نشر دهیم و وضعیت کشور را با محوریت بهداشت توسعه دهیم.
 
نقدی در پایان صحبت‌هایش گفت: لازم است در برنامه ششم توسعه کشور فکری جدی شود تا به این ترتیب تضمین‌های عملی برای محوریت بهداشت در توسعه سلامت کشور به وجود آید.
منبع: ایسنا