۱۳ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۸

تلاش‌ دادستان برای‌ کاهش‌ خشم‌ مردم‌ آمریکا

دادستان آمریکا با هدف فروکش کردن خشم مردم به دلیل قتل نوجوان سیاه‌پوست توسط پلیس، گفت که افسران پلیس در این حادثه از زور نامناسب و غیرضروری استفاده کرده‌اند.
کد خبر : ۲۱۲۵۸۳
صراط: به نقل از نیویور تایمز، یک هفته پس از انتشار فیلم ویدیویی که نشان می‌دهد پلیس منطقه کلیولند ایالت اوهایو به یک کودک 12 ساله آفریقایی آمریکایی که در دستانش یک تفنگ اسباب بازی داشت شلیک کرده "اریک هولدر" دادستان کل آمریکا گفت که بررسی‌های حقوق بشری گسترده وزارت دادگستری نشان می‌دهد که افسران پلیس در این حادثه از "زور نامناسب و غیر ضروری" استفاده کرده‌اند.

وزارت دادگستری در گزارش خود آورده‌ است: افسران پلیس کلیوند از آموزش‌های کافی، راهنمای‌های پلیسی و حمایت و نظارت، بهره‌مند نیستند.

هولدر در ادامه گزارش خود اعلام کرد: مسئولیت پذیری و مشروعیت، برای جوامعی که می‌خواهند به افسران پلیس خود اعتماد کنند و همچنین برای همکاری واقعی میان پلیس و شهروندان،‌ ضروری است.

وی افزود: البته موضوعات در کلیولند پیچیده و مشکلات ادامه دار هستند.

دو پلیس شهر "کلیولند" در شمال ایالات متحده آمریکا بعداز مشاهده یک نوجوان 12ساله که اسلحه در دست داشت به وی تیراندازی کردند. تیراندازی پلیس به این نوجوان 12ساله درحالی صورت گرفته که سلاحی که وی حمل می‌کرد اسباب‌بازی بود.

این نوجوان که تامیر رایس نام داشت پس از انتقال به بیمارستان جان باخت. پدر وی با انتقاد از این اقدام پلیس گفت که فرزند وی تنها 12 سال داشته و نمی‌دانست درحال انجام چه‌کاری است.

پلیس محلی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که دو پلیس از کودکی که مسلح بود خواستند دستهای خود را بالاببرد ولی نوجوان مذکور اقدام به کشیدن اسلحه خود کرد و هدف تیراندازی قرار گرفت و کشته شد.

این رخداد تأسفبار از سوی پلیس آمریکا در شرایطی صورت می‌گیرد که یک افسر پلیس تازه‌کار نیویورک شنبه یک مرد سیاه‌پوست را به‌صورت تصادفی هدف قرار داد و به قتل رساند.

همچنین در پی حکم منع قرار تعقیب از سوی دادگاه برای پلیس قاتل مایکل براون، نوجوان سیاه‌پوست آمریکایی سیل عظیمی از اعتراض در شهر فرگوسن و دیگر شهرهای آمریکا ایجاد شد. شدت اعتراضات در شهر فرگوسن به‌حدی بود که گارد ملی برای مقابله با تظاهرکنندگان در این شهر مستقر شد و در طول دو روز تظاهرات گسترده در این شهر ده‌ها تن را بازداشت کرد.

با وجود درخواست اوباما، رئیس جمهور سیاه‌پوست آمریکا از مردم فرگوسن برای حفظ آرامش اما از شدت خشونت مردم کاسته نشده و به‌اعتقاد بسیاری از آنها در این دوره از ریاست‌جمهوری اوباما تبعیض نژادی علیه سیاه‌پوستان آمریکا به‌شدت افزایش یافته است. بسیاری معتقدند بحران فرگوسن یک بحران آمریکایی است که ریشه در برده داری نژاد پرستانه و نژاد پرستی نهادی دارد.

از سوی دیگر هیات منصفه دادگاه نیویورک دیروز قاتل گارنر را تبرئه کرد و به محض اعلام این خبر مردم معترض به نژاد پرستی پلیس و بی عدالتی به خیابان های نیویورک ریختند.

اریک گارنر مرد سیاهپوست مبتلا به بیماری آسم بود که شش ماه قبل در خیابان توسط پلیس مورد حمله قرار گرفت و بر اثر خفگی جان داد.

منبع: تسنیم