۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۸

آمار هولناک سیاه‌پوست کشی در آمریکا

رئیس مرکز جهانی حمایت از حقوق بشر با بیان اینکه ۳۰ هزار نفر در اثر شلیک گلوله در سال ۲۰۱۴ در آمریکا کشته شده‌اند، گفت: به ازای هر ۱۰۰ هزار آمریکایی ۷۱۶ زندانی وجود دارد.
کد خبر : ۲۲۰۴۳۴
صراط: احمد اسفندیاری رئیس مرکز جهانی حمایت از حقوق بشر امروز (دوشنبه) در مراسم رونمایی از دومین سند نقض حقوق بشر آمریکا در سال ۲۰۱۴ در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، گفت: حقوق بشر همواره از سوی دولت‌ها، قدرت‌ها و مستکبران عالم مورد هجوم قرار گرفته و نقض شده است. ضمن اینکه از آن به عنوان ابزاری برای سرکوب علیه دولت‌ها و افراد مستقل در دنیا استفاده می‌شود.
 
رئیس مرکز جهانی حمایت از حقوق بشر با بیان اینکه ۳۰ هزار نفر در اثر شلیک گلوله در سال ۲۰۱۴ در آمریکا کشته شده‌اند گفت: به ازای هر ۱۰۰ هزار آمریکایی ۷۱۶ زندانی وجود دارد.
 
وی افزود: کسانی که امروز دم از حقوق بشر می‌زنند، خودشان بزرگ‌ترین ناقضان حقوق بشر هستند.
 
اسفندیاری تصریح کرد: اکثریت قریب به اتفاق نهادهای تشکیل شده حقوق بشری، ابزار دست قدرت‌های بزرگ هستند و حتی به مسائل نقض حقوق بشر در داخل کشورشان نیز نمی‌پردازند و به هیچ وجه واقعیت‌ها را منتقل نمی‌کنند.
 
رئیس مرکز جهانی حمایت از حقوق بشر اظهار داشت: در دو سال گذشته گزارشی از وضعیت نهادهای حقوق بشری بین‌المللی را رصد کردیم و گزارشات آن را در اسناد خود آورده‌ایم، ولی به جرأت می‌توان گفت که کمتر نهاد مستقلی در این زمینه وجود دارد.
 
وی خاطرنشان کرد: قدرت‌های بزرگ سازوکار مجموعه‌های حقوق بشری در سازمان ملل و نهادهای زیر مجموعه آن را به نحوی مدیریت و کنترل کرده‌اند که هیچ وقت قضاوت منصفانه و عادلانه‌ای در زمینه حقوق بشر نداشته باشند و حتی کشورها و افراد مستقل را تحت فشار بیشتری قرار دهند.
 
اسفندیاری گفت: هدف از تشکیل مرکز جهانی حمایت از حقوق بشر کشف و شناسایی مصادیق نقض حقوق بشر از سوی مستکبران از جمله آمریکا و انگلیس و سایر کشورهای اروپایی است.
 
رئیس مرکز جهانی حمایت از حقوق بشر افزود: ایالات متحده به علت دروغگویی فراوان در زمینه حقوق بشر وظیفه تهیه گزارشات کذب حقوق بشری خود را به کشورهای اروپایی محول کرده، در حالی که خود این کشورها در زمره ناقضان حقوق بشر هستند.
 
وی تصریح کرد: حمایت از مظلومان عالم که حقوق آنها ضایع شده از دیگر اهداف مرکز جهانی حمایت از حقوق بشر است.
 
اسفندیاری در خصوص اهداف دیگر این مرکز خاطرنشان کرد: شناسایی و جذب نهادهای مستقل و سازمان‌های مردم نهاد و همچنین سازمان‌های مردمی بیطرف و حداقل منصف و دفاع از حقوق انسان‌های مستضعف و رساندن ارزش‌های حقوق بشر اسلامی به سایر ملت‌های دنیا و کمک به آنها به هر طریق ممکن، از دیگر اهداف ماست.
 
رئیس مرکز جهانی حمایت از حقوق بشر افزود: در ششم بهمن ماه سال جاری از سند نقض حقوق بشر انگلیس در سال ۲۰۱۴ رونمایی خواهد شد، ضمن اینکه از ۱۸ تا ۲۲ بهمن نیز کلیه موارد نقض حقوق بشری که توسط قدرت‌های بزرگ اعم از آمریکا و کشورهای اروپایی انجام شده، نمایشگاه عکسی برپا خواهد شد. همچنین این نمایشگاه عکس در دیگر کشورهای مستقل نیز برپا خواهد شد.
 
وی تصریح کرد: طبق مصوبه سال ۱۳۹۱ مجلس شورای اسلامی، دولت جمهوری اسلامی ایران موظف شده که کارگروهی را با حضور وزارت خارجه، بانک مرکزی و قوه قضائیه تشکیل و موارد نقض حقوق بشری ابرقدرت‌ها را رصد و آن را منتشر کند. ضمن اینکه از دیگر وظایف این کارگروه، پیگیری این موارد در مجامع بین‌المللی است.
 
اسفندیاری گفت: نیاز است که دولت جمهوری اسلامی ایران از موضع تدافعی خارج شود و حمایت از حقوق بشر را در عرصه بین‌المللی پیگیری کند.
 
رئیس مرکز جهانی حمایت از حقوق بشر خاطرنشان کرد: گزارش و سند اول نقض حقوق بشر در آمریکا در سال ۲۰۱۳ دارای ۳۰ صفحه بود ولی گزارش و سند دوم نقض حقوق بشر آمریکا در سال ۲۰۱۴ دارای ۱۰۰ صفحه است که نشان می‌دهد اطلاعات ما روز به روز بیشتر شده است.
 
وی تصریح کرد: سالیانه ۳۰ هزار نفر در اثر شلیک گلوله جان خود را در آمریکا از دست می‌دهند و به ازای هر فرد کشته نیز دو نفر مجروح می‌شوند.
 
اسفندیاری افزود‌: سال ۲۰۱۴ در آمریکا ۱۰۲۹ نفر سیاهپوست توسط پلیس این کشور کشته شدند.
 
وی اظهار داشت: در سال ۲۰۱۴ بیش از ۳۵ نفر در ایالات متحده اعدام و ۵۳ نفر نیز حکم اعدام گرفتند. این در حالی است که ۱۸ نفر از این ۳۵ نفر سیاهپوست و ۵ نفر نیز هیسپان بودند.
 
رئیس مرکز جهانی حمایت از حقوق بشر خاطرنشان کرد: در ایالات متحده در سال ۲۰۱۴ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۷۱۶ نفر زندانی و ۸۰ هزار نفر در حبس انفرادی به سر بردند و هم اکنون ۱۴۳ نفر نیز در زندان گوانتانامو زندانی هستند.
 
وی گفت: در آمریکا بیش از ۲۵۰ هزار کودک به جرم‌های مختلف همانند سایر افراد بزرگسال در محاکم قضایی، دادگاهی و مجازات شده‌اند و این در حالی است که ۱۰ هزار کودک در کنار دیگر افراد بزرگسال و جنایتکار در زندان‌های آمریکا نگهداری می‌شوند.
 
اسفندیاری اضافه کرد: طبق آمار نهادهای حقوق بشری مستقل، در آمریکا ۱۳۱ هزار قربانی تجاوز جنسی وجود دارند که ۹۹ هزار نفر آنها زیر ۲۱ سال هستند که نسبت به سال ۲۰۱۳ بیش از ۸ درصد رشد دارد.
 
رئیس مرکز جهانی حمایت از حقوق بشر خاطرنشان کرد: آمریکا در زمینه آزادی رسانه در رتبه چهل و ششم دنیا قرار دارد.
 
وی افزود: یک محقق مستقل حامی حقوق بشر اعلام کرده که اولین همکاری ایالات متحده در زمینه تولید ویروس‌های کشنده در جهان توسط سفارت این کشور در آفریقای مرکزی انجام شده و این امر نشان می‌دهد که ویروس ابولا برای از بین بردن آفریقایی تبارها تولید و گسترش داده شده است.
 
اسفندیاری در پایان از وزارت خارجه کشورمان درخواست کرد که با توجه به زمان باقیمانده ریاست جمهوری اسلامی ایران بر جنبش عدم تعهد (نم) از نقض گسترده حقوق بشر آمریکا و انگلیس گزارشی توسط دولت تهیه و در جلسه آتی جنبش برای پیگیری بین‌المللی آن مطرح شود.

منبع: فارس
برچسب ها: آمریکا حقوق بشر