۱۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۵

هشدار کلینتون نسبت‌ به نظامی شدن پلیس آمریکا

وزیر خارجه سابق آمریکا از طرح نظامی شدن پلیس آمریکا انتقاد و ابراز امیدواری کرد اعتراضات به خشونت پلیس به ایجاد فرصتی برای هبود روابط اقلیت ها و پلیس منجر شود.
کد خبر : ۲۱۲۶۵۵
صراط:  به نقل از بوستون گلوب، "هیلاری کلینتون" وزیر خارجه سابق آمریکا روز پنجشنبه از طرح نظامی شدن پلیس آمریکا انتقاد و ابراز امیدواری کرد اعتراضات کنونی به خشونت پلیس برضد اقلیت ها به ایجاد فرصتی برای گفتگو و بهبود روابط اقلیت‌ها و پلیس منجر شود. 

 کلینتون این اظهارات را در کنفرانسی اجتماعی در بوستون گفت. 

وی در جمع بیش از 10 هزار شرکت کننده در این کنفرانس که محور اصلی آن مشکلات اجتماعی زنان در آمریکا بود، به جای تاکید بر مسایل تبعیض جنسیتی به مطرح کردن تبعیض های نژادی و نیز قتل "مایکل براون" و "اریک گارنر" پرداخت که طی ماههای اخیر توسط پلیس آمریکا کشته شده اند. 

کلینتون گفت قتل این افراد موجب آسیب های اجتماعی و آزرده شدن شمار زیادی شده است ما باید از خود بپرسیم آیا این افراد پسران ما نبودند آیا آنها برادران ما نبودند. 

کلینتون در حالی این اظهارات را یک هفته پس از آن گفت که در پی حکم هیئت منصفه فرگوسن که دارن ویلسون افسر پلیسی که مایکل براون را به ضرب گلوله کشت خیابان های شهرهای مختلف آمریکا صحنه اعتراضات گسترده شد. همچنین روز پیش از آن هیئت منصفه نیویورک افسر عامل قتل اریک گارنر را متهم نکرد. 

کلینتون همچنین درباره نظامی شدن پلیس هشدار داد و از میزان نامتناسب زندانی شدن مردان سیاه پوست در آمریکا به شدت انتقاد کرد. 

وی گفت زمانی که می بینیم یک سوم سیاه پوستان در آمریکا با چشم انداز زندانی شدن در طول زندگی خود روبرو هستند باید مد نظر داشته باشیم که چه پیامدهای ویرانگری برای خانواده ها و جامعه ای که همه ما در آن زندگی می کنیم ایجاد می شود. 

وی گفت این تراژدی ها از ما زیاد دور نیستند این تراژدی ها برای افراد دیگر اتفاق نمی افتد. این اتفاق ها در خیابان های ما، برای فرزندان ما و برای هموطنان ما روی می دهند و این مایه تاسف است. 

کلینتون که از نامزدهای احتمالی انتخابات سال 2016 میلادی نیز به شمار می رود در حالی این اظهارات را گفت که همچنان خیابانهای فرگوسن شاهد حضور گسترده معترضان به خشونت پلیس برضد افراد رنگین پوست در آمریکا است. 

همچنین روز سه شنبه رومن برزبن جوان سیاه پوست سی و چهار ساله در حالی که هیچ سلاحی در دست نداشت توسط پلیس در حومه فینیکس کشته شد. 

پلیس فینیکس با این حال با هدف جلوگیری از اتفاقاتی که در پی قتل مایکل براون در فرگوسن افتاد بلافاصله گزارش مفصل قتل بریزبن را منتشر کرد. 

به گفته مسئولان، نیروهای پلیس که در پی گزارش سرقت به محل اعزام شده بودند این جوان سیاه پوست را با قاچاقچیان مواد مخدر اشتباه گرفتند و پس از تعقیب وی را به ضرب گلوله کشتند. 

مارسی کریتر وکیل خانواده بریزبن در اظهاراتی گفته است شاهدان زیادی وجود دارند که گزارش پلیس مبنی بر اینکه افسری که این جوان را کشته است تصور کرده است وی مسلح بوده رد کرده اند و همگی اعلام کردند در تعقیب و گریز بریزبن کاملا مشخص بود که وی مسلح نبوده است. 

کراتر گفت امشب دل چهار کودک برای پدرشان تنگ شده است، یک زن همسرش را از دست داده است و یک مادر بی پسر شده است. 

وی افزود این یک تراژدی غیرضروری است که می شد از آن پیشگیری کرد. وی مسلح نبود و تهدیدی برای هیچکس نبود و ما قصد داریم که این مسئله را به طور کامل پیگیری کنیم. 

ان هارت از فعالان ضد خشونت پلیس و مشاور اجتماعی در فینیکس گفت به نظر می رسد که نیروی پلیس آمریکا فصل شکار مردان سیاه پوست را اعلام کرده است. 

هارت افزود این مسئله که چرا افسران پلیس آمریکا ترجیح می دهند به جای بازداشت و زندانی کردن تیراندازی کنند باید عمیقا بررسی شود. 

همزمان با سخنرانی کلینتون درباره نظامی شدن پلیس آمریکا و تبعیض های نژادی، رییس پلیس لس آنجلس از متهم شدن سه افسر پلیس به اتهام تیراندازی به برایان نیوت برد کهنه سرباز 51 ساله غیرمسلح خبر داد که در سال 2013 به ضرب گلوله کشته شد.