۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۰
در برنامه ثریا عنوان شد

نقدی: در دوران سازندگی جهاد سازندگی را شهید کردند

سردار نقدی گفت: پس از جنگ، متاسفانه مدیریت اجرایی کشور مدیریت بسیجی و جهادی نبود به همین دلیل در نظام بروکراتیک و اداری ورود پیدا کردند ونهادها را به نظام دموکراسی باقی مانده از غرب تبدیل کردند که در این راستا جهاد سازندگی ضربه شدیدی خورد و در واقع پس از جنگ به شهادت رسید.
کد خبر : ۲۱۲۹۴۰
صراط: برنامه تلویزیونی این چهارشنبه «ثریا» شامگاه 12 آذر با هدف «تبیین و آسیب شناسی دو دهه فعالیت‌های بسیج در جنگ اقتصادی و فرهنگی» از شبکه یک سیما به روی آنتن رفت.

سوال نظر سنجی برنامه این هفته با این مضمون که «آیا در جنگ اقتصادی و فرهنگی دو دهه اخیر، همانند دفاع مقدس، از ظرفیت‌های مردمی بسیج استفاده شده است؟» مطرح شد و مهمان برنامه این هفته ثریا، سردار محمدرضا نقدی، رییس سازمان بسیج مستصعفین بود که در این برنامه از ظرفیت های مردمی بسیج در دو دهه گذشته پیرامون حل مسائل اساسی پیشرفت کشور گفت.

در این برنامه، انتقادات کمتر شنیده شده‌ای از نقش بسیج در دو دهه اخیر به روی آنتن رفت.

همچنین در این برنامه میزگردی با حضور 6 نفر از مسئولین کنونی و اسبق بسیج در حوزه های مختلف پخش شد که به دلیل انتقادات مطرح شده مورد استقبال سردار نقدی مواجه شد.

جریان مدیریتی برای وارد کردن بسیج به اقتصاد وجود ندارد

در ابتدای برنامه سردار نقدی، در پاسخ به سوال پیامکی برنامه گفت: قضاوت من این است که ظرفیت بسیج ده ها و صدها برابر ظریفتی است که در حال حاضر از آن استفاده می شود چرا که بسیجیان افراد پرانگیزه و داوطلب برای ایثارگری و مقاومت هستند که در سطوح بالای تخصص، توانمندی های علمی و مهارت های فردی و جمعی دست به کارهای عظیمی زده اند.

وی ضمن اشاره به امکانات حداقلی ایران در دوران 8 ساله جنگ تحمیلی در مقابل ابزارآلات جنگی دشمن، یادآورشد: بسیجیان در زمان جنگ با حداقل امکانات جبهه ها را پر کرده و افرادی مثل شهید چمران با امکانات کم مردم را سازماندهی کردند و در این شرایطی بود که بسیجیان برای دفاع از کشورشان کم نگذاشتند تا دشمن را در رسیدن به اهدافش ناکام بگذارند.

سردارمحمدرضا نقدی در همین زمینه، افزود: این تنها به دلیل وجود انگیزه در آنها برای بیرون کردن متجاوزان از خاک خود بود بنابراین شبیخون ها را شروع کردند.

وی همچنین گفت: نیروهای کلاسیک ارتش در چند تجربه عملیاتی موفق نبودند که در نتیجه آن مدلی را پیاده کردند که مردمی تر بود و بسیج را در برنامه های خود سازماندهی کردند.

سردار محمدرضا نقدی با اشاره به نقش آفرینی بسیجیان درعملیات های فتح المبین و بیت المقدس، تصریح کرد: بسیجیان در شرایط فعلی جنگ جدید اقتصادی هم کم نگذاشتند منتها جریان مدیریتی نیست که بخواهد این جریان را حمایت و پشتیبانی کند.

بعد ازجنگ، ساختارهای کشور را تبدیل به بروکراسی غربی کردند

رییس سازمان بسیج مستصعفین ضمن ارزشمند خواندن ماهیت تفکر بسیجی که زمینه ساز مقاومت رزمندگان در سالهای جنگ تحمیلی بود، عنوان کرد: بسیج تمام توان و مدیریت خود را در امر جنگ متمرکز کرده بود و تصوری را برای دیگران به وجود آورده بود که گویی فکر انقلابی یا اندیشه جوششی ندارد.

وی ادامه داد: تصور این شده بود بسیج تنها نیروی عملیاتی و نظامی برای جنگ است در صورتی که در بسیاری از عملیات های مبارزه با گروهک های تروریستی حضور بسیج نقش مهمی را ایفا کرده است و به همین دلیل شرایط غیر جنگی را برای خود تعریف نکرده بودند.

وی با بیان اینکه فرایند اجتماعی به یکباره اتفاق نمی‌افتد اما جنگ به یکباره می ایستد و فرمان آتش بس صادر می شود گفت: در زمان پس از جنگ، متاسفانه مدیریت اجرایی کشور مدیریت بسیجی و جهادی نبود به همین دلیل در نظام بروکراتیک و اداری ورود پیدا کردند با این تصور که می توانند نظام کشور را به وسیله یک نظام بروکراتیک اداره کنند و نهادها را به نظام دموکراسی باقی مانده از غرب تبدیل کردند که در این راستا جهاد سازندگی ضربه شدیدی خورد و در واقع پس از جنگ به شهادت رسید.

سردار نقدی گفت: بچه های جهاد در جبهه و پشت جبهه کارهای بزرگی کرده بودند. جهاد سازندگی اگر باقی می ماند بستر خوبی بود که تا بسیج هم بلافاصله بعد از جنگ نظام کار خود را بیابد اما جهاد را تبدیل به یک کار اداری کردند. آنها را پشت میز نشین کردند.

ما در بسیج دوباره سازمان جهاد سازندگی را احیا خواهیم کرد

سردار نقدی جهاد سازندگی را در گذشته بسترساز خوبی برای تقویت و سازماندهی بسیج دانست و در همین زمینه، اظهارکرد: ما در بسیج سازندگی که با تدبیر مقام معظم رهبری شکل گرفت می خواهیم جهاد سازندگی را دوباره احیا کنیم و بسیسجیان از ظرفیت هایی که در حوزه مدیریت اقتصادی خود داشتند در این زمینه استفاده کردند ولی اگر همان ظرفیت سابق پای کار می ماند قطعا شاهد اتفاقات دیگری بودیم.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به اینکه نگاه به جنگ تمام شدنی نیست و همواره جریان های سیاسی در این زمینه نقش داشته اند، خاطر نشان کرد: مساله مدل مدیریت کشور و بررسی الگوهایی مانند جهاد و منحل کردن آن راهبردی فراتر از مساله سیاسی است و باید به آن توجه کنیم.

وی تصریح کرد: یک تفکر می خواست نظم موجود را تغییر دهد و بهای آن را نیز بدهد. اما در مقابل کسانی معتقدند که فعالیت های علمی در جهان صورت می گیرد و ما نیز باید از نتایج آن استفاده کنیم و نیازی نیست که ماهواره بسازیم، نیروگاه هسته ای بسازیم.

بسیج به تعریف نقش خود برای میدان های بعد از جنگ نپرداخته بود

سردار نقدی درادامه جریان فکری بسیج را فراتر از جریان ها و احزاب سیاسی موجود کشور، تلقی کرد و گفت: مشکل ما این بود که بسیج در میدان های فرهنگی و اجتماعی زیاد به تعریف نقش خود نپرداخته بود و ما ده سال جنگیده بودیم و خود را برای شرایط غیر جنگی آماده نکرده بودیم.

وی با بیان اینکه پس از اتمام جنگ همچنان سایه تهدید دشمنان در کشورمان حس می‌شد، عنوان کرد: در واقع باید بخشی از فعالیت‌ها هم همچنان به حوزه دفاع اختصاص می بافت و این کار را سخت‌تر می کرد.

سردار نقدی با بیان اینکه تشکل بسیج دوره سختی را برای تعریف جنبه های مردمی خود طی کرده است، گفت: پس از طی یک دوره جنگی و نظامی بسیج وارد مرحله ای شد که نظامی و جنگی نبود و حتی در بعضی از اجتماعات علیه بسیجیان شعارهایی داده شد.

حمایت از دولت اینست که جلوی فساد و انحرافات گرفته بشود

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص مواجهه تفکر بسیج در مقابل روند کاری دولتها، خاطرنشان کرد: بسیجی و تفکر بسیج خود را جزئی از حاکمیت می داند و بر این اساس نمی خواهد مقابل دولت بایستد ولی راه حمایت از دولت را این کی داند که جلوی فساد و انحرافات گرفته بشود.

وی با بیان اینکه بسیج قصد حمایت دولت را دارد ولو اینکه در مواردی انتقادهایی سازنده هم نسبت به عملکرد آن مطرح کرده است، اظهار داشت: بسیج از اول انقلاب تا کنون همین مسیر را با همین رویکرد طی کرده است بنابراین انتقاد از دستگاه های دولتی با هدف تقویت دولت کار ساده ای نبوده و به زمان زیادی نیاز بود تا این مسائل بتواند خوب تعریف شود با این تفاسیر نباید نگاه این باشد که اگر بسیج به عملکردی انتقاد کرد اپوزیسیون تلقی شود.

رهبری، بسیجی را مطالبه‌گر، نقاد، پویا و حاضر در صحنه می‌خواهد

سردار نقدی همچنین با اشاره به اینکه نسبت به مساله امربه معروف و نهی از منکر در کشور ما ظلم شده است، تصریح کرد: جامعه ما کم کم به این موضوع نزدیک شده که انتقاد بسیج از دولت تنها به دلیل تقویت دولت است و درواقع بسیج ازچنین موضعی انتقادهای خود را مطرح می کند.

وی ضمن تصریح بر این مطلب که هیچ نهادی نمی تواند ادعا کند که در شرایط موجود با اشتغالزایی به وضعیت اقتصادی دولت کمک کرده است، اذعان داشت: بسیج مصداق دلسوزی برای نظام است چرا که برای حمایت از دولت دغدغه های مردم را هم در نظر دارد و براین اساس این شوری که در بدنه بسیج وجود دارد یک نعمت الهی است.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین پایه گذاران تعریف خوب و صحیح از ذات و ماهیت بسیج را امام راحل و رهبر معظم انقلاب خواند و یادآور شد: حضرت آقا و امام راحل همیشه بسیج را مطالبه گر، نقاد و پویا در صحنه ها حاضر خواستند.

نظر رهبر انقلاب در خصوص دریافت ما به ازای نقدی در بسیج

سردار نقدی با اشاره به برخی تصورات در رابطه با امتیازات موجود در بسیج، خاطر نشان کرد: نظر مقام معظم رهبری این است که بسیج مابه ازای نقدی ندارد و ما در توصیه هایی سازمانی حتی برای جذب می گوییم که تابلو نصب نکنید چه رسد به اینکه بخواهیم وعده امتیازی را بدهیم.

وی افرود: اصطلاح کسر از خدمت هم یک اصطلاح اشتباه است چرا که فرد آموزش دیده در بسیج فعال در واقع مدتی از سربازی خود را آموزش دیده و گذرانده است ولو در قالب بسیج فعال که با این تفسیر باید گفت که از خدمت سربازی مدتی کسر نمی شود بلکه افراد جلوتر از وقت خدمت خود دوره را می گذرانند.

وی تاکید کرد: بسیج یک انگیزه دلی است که باید در فرد ایجاد شده تا جذب بسیج شود. کار فردی در بسیج معنا ندارد و این تفکر تنها در قالب رفتارهای جمعی معنا می شود.

جایگاه بسیج در جنگ اقتصادی کجاست؟

محسن مقصودی در بخش دیگری از برنامه با اشاره به موضوع اقتصاد مقاومتی از مهمان برنامه پرسید: چقدر ساختار بسیج متناسب با جنگ اقتصادی فعلی تغییر کرده است؟

سردار نقدی در خصوص اقدامات بسیج در عرصه اقتصادی نیز گفت: ما یک نظام بروکراسی داریم و یک نظام و مدلی که رهبری فرمودند الگوی ایران اسلامی است. آقایان روی این موضوع هنوز هم در حال کار هستند و امیدواریم چیزی از آن بیرون بیابد. یکی از شاخص های اصلی الگوی اسلامی پیشرفت حضور مردم در صحنه است. حضور مردم در صحنه فقط مربوط به انتخابات و راهپیمایی ها نیست، بلکه حضور و شهود در همه صحنه های اقتصادی، علمی و فناوری، اجتماعی و سیاسی مد نظر است چرا که مردم سالاری دینی مدلی است که در آن مردم در تمام صحنه ها حضور دارند.

خصوصی‌سازی برای ثروتمندان به معنای مردمی کردن نیست

بعد از سخنان سردار نقدی مجری برنامه با اشاره به سحنان چندی پیش سردار نقدی مبنی بر اینکه 23 میلیون از افراد جامعه عضو بسیج هستند گفت: اگر این تعداد به طور دقیق سازماندهی می شدند اکنون در زمینه اجرای اقتصاد مقاومتی با مشکلی رو به رو نبودیم.

سردار نقدی در واکنش به سخنان مطرح شده از سوی مجری برنامه، تاکید کرد: البته مدیریت کشور باید بخواهد از توانمندی های بسیجیان استفاده کند. به دولت های مختلف طرح هایی ارایه کرده ایم اما متاسفانه دکترین دولت های ما استفاده از توان مردم نیست و هر وقت حرف از مردمی کردن بوجود می آید آن را با خصوصی سازی اشتباه می گیرند همه چیز را در سرمایه گذاری برای ثروتمندان می دانند .

وی ضمن نقد نسبت به این موضوع که در تقویت بخش خصوصی بجای بهره گیری از توان مردمی از صاحبان سرمایه کمک می گیرند، متذکر شد: این درحالی است که برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی باید همه بدنه مردم به کار گرفته شوند.

تشکیلات کنونی بسیج خود سبب تولید بروکراسی می‌شود

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به اینکه در حال حاضر 2 میلیون هکتار زمین زیر سد داریم که شبکه بندی نشده است در حالی که این دو میلیون هکتار می تواند تولید گندم کشور را 2 برابر کند.

وی ادامه داد: راه هایی وجود دارد که مشکلات اقتصادی در دوران تحریم برطرف شود که یکی از آنها ایجاد واحدهای تولید بود که بدون سرمایه عمده این اتفاق رخ داد و 1000 شغل ایجاد و 50 هزار واحد تولیدی احداث شد.

سردار نقدی در پاسخ به سوال پایانی محسن مقصودی که خواستار اخذ دیدگاه وی در مورد چگونگی حذف موانع بروکراسی اداری شده بود، گفت: گستردگی تشکیلات بسیج و فرصت کم آموزشی دراین تشکیلات خود سبب تولید بروکراسی می شود لذا باید این مشکل تعدیل شود.

در نتیجه نظر سنجی این برنامه که با مشارکت 120 هزار شرکت کننده انجام شد 43 درصد به گزینه 1 یعنی نقش آفرینی بسیج در دو دهه اخیر و 57 درصد به گزینه 2 یعنی عدم نقش آفرینی جدی بسیج در جنگ اقتصادی و فرهنگی رای دادند.

منبع: فارس