۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۹

ایران و ترکیه به تفاهم نرسیدند

مدیر کل ترانزیت و پایانه های مرزی سازمان راهداری توضیحاتی درباره اختلافات ترانزیتی پیش آمده و حمل و نقل در مرز ایران و ترکیه ارائه کرد.
کد خبر : ۲۱۳۱۱۵
صراط: محمدجواد عطرچیان در این باره اظهار کرد: براساس موافقت نامه حمل و نقل جاده‌ای ایران و ترکیه متوسط مصوب مجلس شورای اسلامی طی 20 سال گذشته از کامیون‌های ترک مبلغ ناچیزی اخذ می شد اما از یک سال گذشته ترکیه اعلام کرد که نیازی به سوخت ما ندارد و گفت که باید قیمت سوخت را به قیمت یارانه‌ای به ما فروخته شود.
 
وی افزود: ما در مجموع 15 میلیارد دلار تجارت ما با ترکیه است که قرار است این رقم به 30 میلیارد دلار افزایش پیدا کند.
 
مدیر کل ترانزیت و پایانه های مرزی درباره پیشنهادات طرف ترک تصریح کرد: طرف ترک پیشنهاداتی را به ما ارائه کرد که از جمله آن می توان به حذف مابه التفاوت سوخت از کامیون‌ها و فروش سوخت به ناوگان‌های ترکیه به قیمتی که به ناوگان‌های ایرانی داده می شود اشاره کرد.
 
عطرچیان ادامه داد: اما این اتفاق طبق قوانین ما نیفتاد چرا که اساسا فروش سوخت یارانه‌ای به ترکیه و سایر کشورها ممنوع است.
 
وی با اشاره به مذاکرات روز گذشته وزارت راه ایران با وزارت راهداری ترکیه درباره حل و فصل این مساله ادامه داد: بنابراین طی یک روز مذاکراتی که باطرف ترک داشتیم به نتایج مثبتی نرسیدیم ما پیشنهاداتی را به طرف مقابل ارائه کردیم و قرار شد آن ها این پیشنهادات را با مسوولانشان در ترکیه مورد بررسی قرار دهند.
 
مدیر کل ترانزیت و پایانه های مرزی با اشاره به راهکاری موقتی افزود: در حال حاضر تصمیم گرفتیم به مدت یک هفته یعنی از روز گذشته تا شنبه هفته آینده در مرزها روان‌سازی انجام دهیم و برای عبور کامیون های ترکیه و پلمپ آن ها سخت گیری نکنیم وآن کامیون‌هایی که آمادگی پلمپ را دارند از مرز رد شوند و آن هایی که سوخت در اختیار ندارند از طرف ما سوخت را خریداری کنند.
منبع: ایسنا
برچسب ها: ایران ترکیه تفاهم