۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۳

کنگره در تشدید تحریم‌ ها ناتوان است

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی نوشت نمایندگان حامی تشدید تحریم‌ها علیه ایران به تعدادی نیستند که بتوانند بر وتوی اوباما غلبه کنند و ظاهراً به دنبال آن هستند که برای دستکم ۴ ماه تحمیل تحریم‌های جدید علیه ایران را متوقف کنند.
کد خبر : ۲۱۳۷۲۱
صراط: یک روزنامه آمریکایی در گزارشی نوشت نمایندگان حامی تشدید تحریم‌ها علیه ایران به تعدادی نیستند که بتوانند بر وتوی اوباما غلبه کنند و ظاهراً به دنبال آن هستند که برای دستکم ۴ ماه تحمیل تحریم‌های جدید علیه ایران را متوقف کنند.

به نقل از لس آنجلس تایمز، شور و اشتیاق کنگره برای تحریم‌ها علیه ایران، نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواه کنگره و دیگر چشم‌اندازهای متفاوت سیاسی را یکپارچه و متحد کرده است اما به نظر می‌رسد که بسیاری از نمایندگان کنگره تصمیم دارند که تحریم‌های بیشتر علیه ایران را حداقل برای چهار ماه آینده که مذاکرات ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) ادامه دارد به تعویق بیاندازند.
 
مذاکره کنندگان ایران و 1+5 در 24 نوامبر (3 آذرماه) با به پایان رسیدن مهلت مذاکره برای رسیدن به راه‌حل جامع هسته‌ای، مجدداً یکبار دیگر مذاکرات را به مدت هفت ماه تمدید کردند و مهلت چهار ماه حداقل زمانی است که دو طرف برای رسیدن به توافق تعیین کرده‌اند.
 
لس‌آنجلس تایمز ادامه داد، گرچه بسیاری از نمایندگان کنگره شوق تحمیل هرچه سریعتر تحریم علیه ایران را دارند اما به نظر می‌رسد که آنها رأی کافی برای غلبه بر تهدید وتوی «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا را ندارند.
 
اوباما پیش از این تهدید کرده بود که اگر تحریم‌های جدیدی در حین مذاکرات با ایران از سوی کنگره به تصویب درآید، آن را وتو خواهد کرد و به همین منظور برخی از اعضای کنگره آمریکا که موافق تحریم‌ جدید علیه ایران هستند، تلاش می‌کنند که با کسب اکثریت لازم، مانع اقدام باراک اوباما در وتوی احتمالی لایحه تحریم‌ها شوند.
 
گزارش‌ها حاکی از آن است که طرفداران تحریم ایران در سنای آمریکا به 67 رأی از 100 رأی نیاز دارند تا اوباما نتواند لایحه آنها را وتو کند.
 
روزنامه آمریکایی لس‌آنجلس تایمز ادامه داد که برخی از نمایندگان کنگره همچنین نگران هستند که تحریم‌های جدید علیه ایران موجب ناتمام ماندن مذاکرات ایران و 1+5 بر سر برنامه هسته‌ای ایران شود و در نهایت آمریکا و به ویژه کنگره مقصر این امر شناخته شوند.
 
سناتور «باب کورکر» رئیس کنونی کمیته روابط خارجی سنا هفته گذشته اعلام کرد که به دنبال یافتن راهی است که کنگره برای موفق شدن رویکرد دیپلماسی در قبال ایران با دولت اوباما وارد همکاری شود نه اینکه این فرصت را از بین ببرد.
 
کورکر به بلومبرگ گفت: «فکر نمی‌کنم کسی در کنگره بخواهد مسوول شکست مذاکرات شناخته شود.»
 
بسیاری از کارشناسان خصوصی و همچنین مقامات دولت آمریکا معتقدند که تحمیل تحریم‌های جدید علیه ایران موجب می‌شود که ایران از میز مذاکرات عقب‌نشینی کند و بسیاری از کشورها متقاعد می‌شوند که آمریکا و نه ایران مقصر شکست مذاکرات بوده‌اند و این مسئله تحریم‌های کنونی آمریکا علیه ایران را تضعیف می‌کند زیرا بسیاری از خریداران نفت ایران ترغیب می‌شوند که خرید نفت از ایران را افزایش دهند.
 
روز چهارشنبه هفته گذشته در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا، دو کارشناس حامی تشدید تحریم‌های ایران از اعضای این کمیته درخواست کردند تا تحریم‌های جدید را به تعویق اندازند.
 
«رابرت منندز» یکی از حامیان مهم لایحه تشدید تحریم‌های ایران در جلسه استماع سنا گفت که می‌خواهد تا زمان ضرب‌الاجل بعدی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 منتظر بماند تا ببیند آیا ایران در مقابل یک توافق مقاومت می‌کند یا خیر و گفت: «اگر ایران مقاومت کند، اقدام کنگره برای تصویب تحریم‌‌ علیه ایران، اهرمی لازم برای جلوگیری از تبدیل شدن به یک کشور تسلیحات هسته‌ای را فراهم می‌آورد.»
 
یکی از مشاوران سنا می‌گوید که بحث در کمیته روابط خارجی سنا در حال حاضر درباره «تحریم‌های احتمالی و قریب‌الوقوع در صورت عدم رسیدن به توافق (با ایران) می‌باشد.»
 
لس‌آنجلس تایمز در پایان گزارش خود به جمله‌ای از «الیزابت روزنبرگ» کارشناس سابق تحریم‌ها در وزارت خزانه‌داری آمریکا گفت« نمایندگان کنگره که خواستار تحریم‌ ایران هستند، همچنان افزایش تحریم‌ها علیه ایران را خواهان هستند اما هم‌اکنون به اندازه‌ کافی اکثریت را تشکیل نمی‌دهد تا بتوانند با غلبه بر رأی وتو اوباما، لایحه‌ای را به تصویب درآورند.
 
وی پیش‌بینی کرد اگر ایران موافقت نکند که با ضرب‌الاجل جدید با گروه 1+5 به توافق برسد، تحریم‌ها علیه این کشور به طور ناگهانی افزایش می‌یابد.
منبع: فارس