۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۱

لاریجانی: جهان از تک‌قطبی بودن خارج شده

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انگلیس با یک تقسیم کار با آمریکا در منطقه پایگاه نظامی زده است،‌گفت: بیداری اسلامی با توپ و تانک و کارگاه نظامی علاج نمی‌شود.
کد خبر : ۲۱۴۰۲۲
صراط: علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با حضور در همایش «نقش جنبش دانشجویی در تحولات اسلامی» که در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد، پیرامون مسائل مختلف منطقه و دانشگاهی به سخنرانی پرداخت.
 
وی در ابتدای سخنان خود گفت: ما در حوزه سیاست باید اراده ملت‌ها را معطوف به هدفی کنیم که این کار مشکل است، ما اگر می‌خواهیم کارهایمان از عقلانیت برخوردار باشد، باید آن دانش گسترش یابد.
 
لاریجانی در ادامه با اشاره به شرایط منطقه و جهان خاطرنشان کرد: ما باید در امر مطالعاتی اولویت‌هایی را در نظر بگیریم و از جمله اولویت اول این است که ما باید در سیاست‌مان این را در نظر بگیریم که باید نقاط اشتراک‌مان را با دیگر کشورها بشناسیم، در عین اینکه نقاط احتراق را بررسی می‌کنیم. بر همین اساس برجسته‌سازی ما باید بر روی منافع  مشترک باشد.
 
رئیس مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: بعضی کشورها با توجه به ظرفیت‌هایشان امکان ایجاد منابع مشترک دارند و بر همین اساس ما باید آن ظرفیت‌ها را بشناسیم و در عمل آنها را به سوی منافع مشترک سوق دهیم.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، گفت: آنچه که شما در این دانشکده انجام می‌دهید در نوع خودش منحصر به فرد است و خیلی هم لازم است چرا که سیاست در معنای عام همه حوزه را در بر می‌گیرد به همین خاطر تصمیم‌گیری در آن بخش بسیار مشکلی است و همه ابعاد را باید در نظر گرفت.
 
وی افزود: یک مهندس با مسائل محدودی مواجه است که بخشی از آن جمادات است اما در حوزه سیاست باید اراده ملت‌ها را معطوف به هدفی کنیم که این مشکل است. اگر می‌خواهید تصمیمات شما در این حوزه از عقلانیت برخوردار باشد باید در آن دانش گسترش یابد.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: در سنت دینی ما نیز این هست که اگر دنیا به انسان‌ها اقبال کند از آئینشان روی‌گردان می‌شوند و اگر دنیا از انها روی گرداند خودشان را گم می‌کنند. اگر انسان دنیا را نشناسد فریب می‌خورد و از مهر دنیا کیش می‌بازد و از قهرش، خویش.
 
وی در ادامه با بیان اینکه برای هر امر مطالعاتی باید اولویت‌هایی در نظر گرفت، گفت: از نظر مطالعات شرایط جهانی و وضعیت کشورمان نیز باید چند اصل و اولویت را در نظر بگیریم. از جمله اینکه ما باید سیاستمان این باشد که نقاط اشتراکمان با دیگر کشورها را در عین شناخت نقاط اضطراب بدانیم و جهت‌گیری برجسته‌سازی ما باید بر روی منافع مشترک باشد چرا که ما نمی‌توانیم همه اراده‌ها را به آن که می‌خواهیم معطوف کنیم. بر همین اساس باید بر روی نقاط اشتراک بنای جدید بسازیم. بر اساس این اصل کشورهایی که بیشترین منافع مشترک را دارند در اولویت قرار دهیم.
 
لاریجانی ادامه داد: منافع مشترک کشورهای همسایه‌مان با ما زیاد است و شناخت این امر می‌تواند اولویت داشته باشد. همچنین در مورد کشورهای جغرافیایی اسلامی نیز همین موضوع هست که آنان هم می‌توانند مورد اقبال بیشتری قرار گیرند.
 
لاریجانی در همین رابطه گفت: اولویت دیگر ما این است که با توجه به ظرفیت‌های موجود در دیگر کشورها منافع مشترک خود را مشخص کنیم. بدین صورت که بعضی کشورها بالقوه دارای منافع مشترکی با ما هستند که ما باید آنها را بشناسیم و در عمل به سوی منافع مشترک سوق دهیم.
 
لاریجانی شرایط منطقه را مثل راه رفتن روی شنزار عنوان کرد و گفت: پایداری منطقه ضعیف شده است و تعادل پیدا کردن در این شنزار مشکل شده است. و حالت سیالیت در منطقه زیاد است که اگر حوادث چند دهه اخیر منطقه را ببینید حرکت بر روی ماسه‌ها را حس می‌کنید.
 
وی با بیان اینکه خیلی تغییرات رخ داده در منطقه قابل پیش‌بینی نبوده است، گفت: جهان از شرایط تک‌قطبی بودن خارج شده و دیگر الآن مدیریت جهانی وجود ندارد و قطب‌های مختلفی وجود دارد که در منطقه ما نیز فعالند و شرایط را لغزنده می‌کند ما شاهدیم قدرت‌های منطقه‌ای که هیچ وقت نبوده‌اند الآن ظهور کردند که گاه منافع مشترک با قدرت‌های جهانی دارند و گاه خیر.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره ماجرای سوریه گفت: ما در ماجرای سوریه شاهد بودیم قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای با هم اشتراک داشتند و ما وقتی دیدیدم تصمیمات متفاوت شد بعضی قدرت‌های منطقه‌ای حرکت خودشان را دنبال کردند چرا که اهداف خود را داشتند.
 
لاریجانی در ادامه تصریح کرد: اولویت دیگر در مطالعه منطقه جریان‌های مؤثر هستند که حیثیت دولتی نیز ندارند اما ظرفیت تحول بالایی دارند مانند حزب‌الله در لبنان که دولتی نیست اما ظرفیت تحول آن بسیار بالاست و یا مانند حماس و دیگر جریانات تأثیرگذار.
 
وی افزود: البته جریانات خلفی مانند تروریست‌ها نیز هستند که تأثیرگذارند. در گذشته دولت‌ها تصمیم می‌گرفتند اما امروز این جریان‌های فعال هستند که وجود دارند که هم حالت خوب و هم بد دارند به همین خاطر شرایط منطقه شرایط متفاوتی است.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: آنچه که مهم است مطالعه شرایط منطقه است که به چه سمتی می‌رود و در کجاها باید پایگاه قوی‌تری را قرار داد. برخی شاید در این خصوص تعجیل داشته باشند که قطعاً این تعجیل بی‌ثمر خواهد بود.
 
لاریجانی تصریح کرد: اتفاقاتی که در چند هفته اخیر در منطقه افتاده است که ما از یک سال پیش در جریان آن بودیم تقسیم کار بین آمریکا و انگلیس در منطقه است.
 
وی ادامه داد: ما شاهد بودیم پس از جنگ جهانی دوم انگلیس بسیاری از پایگاه‌های نظامی خود را در منطقه تحویل آمریکا داد. حال امروز مشاهده می‌کنیم که پایگاه زده است، شاید تصور می‌کند کنترل منطقه با پایگاه نظامی امکان‌پذیر است که این یک نگاه قدیمی است که البته بعید می‌دانم منطقه آمادگی برای این داشته باشد چرا که در منطقه ما جنس روشنفکری متفاوت است.

رئیس مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: برژینسکی گفته است هیچ زمانی مانند امروز شاهد حضور نیروهای جوان و فعال در عرصه نبوده این ظرفیت در جهان به وجود آمده است که جوانان نسبت به مسائل عکس‌العمل نشان می‌دهند.

وی در ادامه تصریح کرد: بیداری اسلامی با توپ و تانک و پایگاه نظامی علاج نمی‌شود و این یک رویکرد قدیمی است و با سوابقی که انگلیس دارد باید این موضوع بررسی شود.

لاریجانی در ادامه جلسه در پاسخ به سؤالی در خصوص مسئله تروریست و نقش دانشجویان گفت: شناخت موضوع و روشنگری درباره این مسئله از جمله نقش‌های دانشجویان است چرا که آفت این مسئله عدم اطلاع است. تروریست‌ها بر جهل سوار می‌شوند و اینان با توجه به اینکه در منطقه نفرت از آمریکا موضوع مهمی است سوار این موج می‌شوند و روشنگری در این موضوع مهم است.

وی تأکید کرد: پشت سر بسیاری از جریانات سرویس‌های اطلاعاتی غربی و منطقه‌ای وجود دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: برای مثال از خانم بوتو قبل از اینکه در پاکستان به شهادت برسد، سؤال کردند که چرا جریان تروریستی در پاکستان ایجاد کردید که ایشان جواب جالبی دادند. خانم بوتو گفت این جریان سه ضلع دارد که یک ضلع آن آمریکا و انگلیس هستند، ضلع دیگر آن برخی کشورهای منطقه هستند که پول آن را تأمین می‌کنند و ضلع سوم نیز ما هستیم که حمالی آن را کردیم.

لاریجانی در ادامه گفت: در دهه‌های اخیر ما شاهد بودیم که آمریکا چند کشور را اشغال کرد از جمله افغانستان و عراق و سوریه. هرجایی که آمریکا وارد شد بعد آن ما شاهد حدوث یک جریان تروریستی بودیم. شاید بسترهای سیاسی و فهرنگی کمک کننده است اما کلیدهایی پشت صحنه است که کمک می‌کند تا این گروه‌ها به وجود بیاید.

وی در ادامه این جلسه در پاسخ به سؤال دانشجوی دیگری در خصوص لزوم شنیدن سخنان دانشجویان از طرف مسئولین و همچنین اشاره به حوادث کوی دانشگاه و لزوم اقدام مسئولین، گفت:‌ قطعاً حاکمان هیچ وقت کافی از فهم نصایح نیستند اما در حال حاضر ما در منطقه تنها کشوری هستیم که دموکراسی پایداری داریم و در عین ثبات در کار مشکل امنیتی نداریم. البته این به معنای عدم اشکال در کارهای حکومتی نیست بلکه ما باید تلقی‌مان را از موضوع درست کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما می‌بینیم که در منطقه وضعیت آشفته‌ای وجود دارد و فرار از دموکراسی مشاهده می‌شود. ما 35سال مبارزه کردیم و توانستیم در شرایطی که غرب و شرق و منطقه علیه ما بودند سرپا بایستیم. بعد از آن نیز ده‌ها مسائل بین‌المللی برای ما به وجود آوردند. آنچه که مهم است این است که ما باید ساختار دموکراسی و رشد علمی را حفظ کنیم البته شاید در بعضی‌ جاها کاستی‌هایی وجود داشته باشد.

لاریجانی افزود: حتی در حوزه سیاست نیز اشکالاتی وجود دارد اما در کلان حرکت کشور صیانت از هویت ملی و حفظ مردم‌سالاری است و چقدر حضور ولایت فیقه در این صیانت مهم است.

وی پیرامون کوی دانشگاه نیز گفت: هر دو باری که در کوی دانشگاه اتفاقی افتاد مجلس ورود کرد همچنین قوه قضائیه نیز اقدامات لازم را انجام داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص لزوم اقدام جدی مسئولین درباره دانشجویان پولی و همچنین هشدار نسبت به ایجاد وکیل‌الدوله‌ها در مجلس گفت: هیچ وقت در کشور به خاطر زیربناهای دینی که وجود داشته و اینکه افراد به خود و خدا رجوع می‌کنند مجلس دولتی به وجود نیامد البته در زمان‌هایی بود که می‌خواستند مجلس را تشویق به کارهایی کنند اما نشد و بنده تردید ندارم کشور ما برای دولتی کردن مجلس پاسخ مناسبی پیدا نخواهند کرد.

لاریجانی، با اشاره به بدهی 40میلیارد تومانی دانشگاه تهران گفت: این وضعیت حکایت از این دارد که مشکل اجرایی داریم از اینکه بیشتر پول بودجه صرف بودجه جاری می‌شود. از اینکه دانشگاه تهران دانشگاه مادری است و باید به آن کمک کرد درست است اما باید چیزی باشد که به دانشگاه کمک کنیم.

وی با بیان اینکه مشکل کار کمبود منابع است، گفت: از آنجا که دولت را بزرگ، حجیم و فربه کرده‌اند باید بیشتر پول را صرف آن کنیم البته در بسیاری از کشورهای توسعه یافته درآمد دانشگاه از طریق پژوهشگاه‌های آن است که باعث تولید منابع می‌شود حال چون ما این منابع را نداریم باید نفت بفروشیم و پول آن را تقسیم کنیم. البته من نمی‌گویم که باید بودجه‌ها را کم کرد اما باید در این خصوص اندیشید.

رئیس مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: باید ارتباطات پژوهش‌های دانشگاه با بخش‌های بیرونی برقرار شود که هم به سمت حل مشکلات کشور باشد و هم باعث تولید منابع شود.

لاریجانی در پایان گفت: در خصوص دانشجوی پولی نیز باید بگویم اشکالی که وجود دارد این است افرادی که استعداد کافی ندارند ممکن است وارد دانشگاه شوند که این وضعیت باید علاج شود.
منبع: فارس