۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۹

اکرمی: لغو سخنرانی‌ها سلیقه‌ای بود

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری با بیان اینکه نامه‌ای درباره گرانی نان و تورم‌زا بودن آن به نجفی دبیر شورای اقتصادی دولت نوشته است، گفت: افزایش قیمت نان ۴.۲ درصد بر تورم می‌افزاید و این با حرف‌های مهار تورم متفاوت است.
کد خبر : ۲۱۴۰۵۶
صراط: حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌رضا اکرمی، رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری در خصوص افزایش قیمت نان طی چند روز گذشته اظهار داشت: برای دبیر شورای اقتصاد دولت نامه‌ای را در این باره ارسال کردم و بر تورم‌‌زا بودن این کار تاکید کرده‌ام اما از طرفی آنها دلایل خود نظیر هزینه‌های جانبی نانوایان و کیفیت را مطرح می‌کنند.
 
وی ادامه داد: موضوع افزایش قیمت خرید گندم در سال آینده نیز یکی از دلایل بالا بردن قیمت نان بود که البته می‌توانستند این کار را در زمان لازم انجام دهند و به مردم اطلاع‌رسانی کنند.
 
رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری ادامه داد: در مورد افزایش قیمت نان نمی‌توان یک نسخه را برای سراسر کشور پیچید؛ به عنوان نمونه یک خانواده دو نفری در طول روز مقدار کمی نان مصرف می‌کند اما یک خانوار چند نفره در جنوب شهر تعداد بیشتری نان مصرف می‌کند و این افزایش قیمت برای او سخت است.
 
اکرمی اضافه کرد: دولت می‌توانست در این خصوص میان شهرها و مناطق تفکیک قائل شود و یا اینکه دو گونه نانوایی آزادپز و دولتی تاسیس شود.
 
وی در زمینه مسائل اقتصادی و یا افزایش قیمت خواستار  برنامه‌ریزی کارشناسی شد و گفت: دولت تلاش‌های بسیاری در مهار تورم انجام داده و کارهای قوه مجریه در این خصوص ملموس است که ثبات اقتصادی را پدید آورده اما باید در برخی از مسائل اقتصادی  تناسب زمانی مناسب در نظر گرفته شود.
 
رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری به برخی رفتار‌ها که باعث افزایش تورم می‌شود اشاره کرد و گفت: وقتی قیمت دلار بالا می‌رود به طور قطع سایر قیمت‌ها نیز تغییر می‌کند؛ باید کارهای کارشناسی در زمینه‌های اقتصادی صورت پذیرد و مشکل نقدینگی سرگردان نیز حل شود تا شاهد گسترش تولید و ایجاد اشتغال شویم.
 
*لغو سخنرانی‌های دانشگاه‌ها سلیقه‌ای بود
 
اکرمی لغو سخنرانی‌ها در مراسم‌ دانشگاهی را سلیقه‌ای دانست و گفت: این سلیقه‌ها فاصله‌انگیز است و دشمن در این فضا سوءاستفاده می‌کند.
 
وی ادامه داد: برخی منتقدها در ماه‌های گذشته نقد‌هایی انجام داده‌اند که می‌توانستند در دانشگاه‌ها هم حضور یابند تا همان حرف‌ها را بزنند البته آنها چیز بیشتری نداشتند و بهتر بود که برنامه‌های مناظره‌ای انجام می‌شد.
 
رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: بهتر است سخنرانی‌ها در دانشگاه‌ها یکطرفه نباشد چرا که حرف گم می‌شود و موضوع اصلی مورد تحلیل قرار نمی‌گیرد؛ بهتر است در این زمینه‌ها سلیقه‌ای رفتار نشود.
 
اکرمی خواستار اهتمام به کرسی‌های آزاد‌اندیشی در دانشگاه‌ها شد و گفت: بهتر است هر سه ماه یکبار هر دانشگاه کرسی آزاد‌اندیشی جامع و کاملی را برگزار کند و این مهم باید تقویت و نهادینه شود.
 
وی افزود: اگر کرسی‌های آزاد‌اندیشی مورد توجه قرار گیرد دیگر در روز 16 آذر مطالب متمرکز نمی‌شود و همه نمی‌خواهند نظرات خود را در یک روز ابراز کنند؛ بهتر است کرسی‌های آزاد‌اندیشی به حالت مناظره‌ای و از هر دو طیف سیاسی برگزار شود
 
رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری گفت: برگزاری کرسی‌های آزاد‌اندیشی به صورت مناظره‌ای می‌تواند تاثیر‌گذار باشد اما باید از هر دو جریان سیاسی باشند و هر دو نظر بدهند.
 
اکرمی اهتمام دیگر در فضای دانشگاه‌ها را توجه به فصل‌الخطاب بودن منویات رهبر معظم انقلاب و قانون عنوان کرد و گفت: در تمامی سخنرانی‌ها، نقد‌ها و کارهای کارشناسی که در دانشگاه‌ها و فضای علمی کشور صورت می‌گیرد باید به بیانات و راهبردهای رهبری دقت نظر داشت و نقدهای منصفانه را انجام داد.
منبع: فارس