۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۹
دولت روحانی بیش از حد سیاسی‌کاری می‌کند؟

تفاوت ویژه دولت روحانی و رفسنجانی!

جمله معروفی از رفسنجانی وجود دارد که گفته بود: "من یک کابینه کاری تشکیل داده ام چون خودم سیاسی هستم. من وزرای کاری می خواهم و به همین شیوه انتخاب کرده ام. یعنی من دولت غیر سیاسی تشکیل داده ام."
کد خبر : ۲۱۴۷۶۰
گروه سیاسی صراط - اقدامات اقتصادی دولت یازدهم در مدت زمان سپری شده از عمر این دولت تا کنون نتوانسته است رضایت بسیاری از مردم و کارشناسان و حتی عده ای کارشناسان اقتصادی همسو با دولت را جلب کند.

به گزارش گروه سیاسی صراط، اگرچه اعداد و ارقام ارائه شده توسط دولت، گهگاه بر خلاف این موضوع اعلام می شود، اما اگر به جمله خود روحانی در آغاز دولتش که گفته بود "معیار تورم، جیب مردم است نه بانک مرکزی و مرکز آمار" بازگردیم، واقعیت آن است که جیب مردم این آمارهای دولت را تایید نکرده است.

تفاوت ویژه دولت روحانی و رفسنجانی!
کابینه حسن روحانی

این در حالی است که در چالش هسته ای ایران و غرب، نیز هنوز توافق جامع و نهایی حاصل نشده و از این نظر نیز منتقدان شیوه کاری دولت، حتی در میان اصلاح طلبان و حامیان دولت نیز یافت می شوند.

حال با در نظر گرفتن این موضوع که دولت یازدهم تا کنون، در دو حوزه اصلی وعده داده شده یعنی اقتصادی و هسته ای، هنوز به نتیجه دلخواه مردم و خود دست نیافته، یکی از مهم ترین ایرادات برای چرایی این موضوع، را می توان در سیاسی کاری وزارتخانه ها و ارگان های دولتی، به جای پرداختن به حوزه اصلی کاری خود دانست.

ارگان ها و وزارتخانه های زیرمجموعه دولت یازدهم، در آغاز کار دولت زمان و انرژی زیادی را صرف تغییر مدیران و روی کار آوردن مدیران مدنظر خود کردند تا حدی که تغییرات دولت با ذکر آمار و ارقام شگفت انگیز، به رکوردهای قابل تاملی نیز رسید.

پس از این تغییرات، نیز وزارتخانه هایی چون علوم، نفت، ارشاد، سازمان محیط زیست، سازمان مناطق آزاد و... به شدت درگیر مسائل سیاسی بوده اند تا مسائل تخصصی خود.

تفاوت ویژه دولت روحانی و رفسنجانی!
کابینه اول هاشمی رفسنجانی

جمله معروفی از هاشمی رفسنجانی وجود دارد که او در زمان تشکیل دولت اول خود گفته بود: "من یک کابینه کاری تشکیل داده ام چون خودم سیاسی هستم. من وزرای کاری می خواهم و به همین شیوه انتخاب کرده ام. یعنی من دولت غیر سیاسی تشکیل داده ام."

البته بسیاری از وزرای دو دولت هاشمی همان وزرای دولت روحانی به شمار می روند. هر چند از وزرای دولت اول رفسنجانی، در حال حاضر چهار وزیر شامل ترکان، نعمت زاده، نجفی و زنگنه در دولت فعلی روحانی نیز به عنوان وزیر، معاون یا مشاور رییس جمهور حضور دارند.

با این وجود، فارغ از درستی یا نادرستی این ادعا، آیا می توان تفاوت ویژه دولت روحانی با دولت هاشمی را در این موضوع دانست؟ آیا اعضای دولت روحانی به جای پرداختن به موضوعات تخصصی حوزه کاری خود، بیش از حد سیاسی کاری نمی کنند؟ یا دست کم اظهارنظرهای سیاسی آنها بیش از حد معمول نیست؟