۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۶

ترکیه: از تمدید مذاکرات حمایت می‌کنیم

وزیر امور خارجه ترکیه گفت: امیدواریم رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه در ماه اول سال 2015 به تهران بیاید و دومین جلسه شورای عالی راهبردی دو کشور در تهران تشکیل شود.
کد خبر : ۲۱۵۳۶۵
صراط: مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه پس از دیدار دو جانبه با همتای ایرانی‌اش در تهران در نشست خبری با اشاره به روابط اقتصادی دو کشور گفت:‌ در سال گذشته میزان حجم مبادلات اقتصادی دو کشور تاحدودی کاهش یافت اما امیدواریم با اتخاذ تدابیری به هدف 30 میلیارد دلار دست یابیم.
 
وزیر امور خارجه ترکیه درباره مشکل حمل و نقل کامیون های دو کشور گفت: در این باره توافق نظر داریم که این مسئله حل شود،اما وزرا و مسئولین ذی‌ربط را موظف کرده‌ایم که با بررسی موضوعات فنی این مسئله را حل کنند.
 
چاووش اوغلو اضافه کرد: همچنین درباره موضوعات سوریه و عراق صمیمانه صحبت کرده، حفظ تمامیت ارضی عراق مشارکت تمامی گروه ها و جناح‌ها در دولت عراق مورد توافق طرفین در این دیدار بود . مهمترین تهدید در منطقه ترور است که کشور ایران و ترکیه آسیب های زیادی از ترور دیده اند. برای مبارزه با تروریست‌ها به توافق رسیده‌ایم . در موضوع مبارزه با ترور کشورهای مختلفی با دیدگاه‌های متفاوتی حضور دارند ولی تنها کشورهایی که در تمام ابعاد آماده همکاری دو جانبه هستند ایران و ترکیه بوده که اراده جدی برای مقابله با ترور دارند. البته تفاوت دیدگاه های میان دو کشور وجود دارد اما این تفاوت دیدگاه ها تاثیری بر روابط دو کشور نداشته و ندارد.
 
چاووش اوغلو در پاسخ به سوالی درباره موضع ترکیه در قبال برنامه هسته‌ای ایران گفت:‌ ما به روابط دو کشور اهمیت زیادی قائل هستیم اگرچه در برخی از موضوعات تفاوت دیدگاههایی داریم اما این تفاوت دیدگاه ها تاثیری ندارد ما همواره کنار ایران بوده و در مذاکرات ایران و 1+5 موضع ما مشخص و صریح است. ما از مذاکرات حمایت می کنیم و امیدواریم که این مسئله از طریق راه های صلح‌آمیز حل شود و معتقدیم هر کشوری حق دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای دارد البته در مقابل نمی‌خواهیم که هیچ کشوری در منطقه به سلاح هسته‌ای دست یابد. ما مخالف سلاح هسته‌ای هستیم و در این باره منظورم به کشورهای دارنده سلاح هسته‌ای است.
 
وی با اشاره به توافق سه جانبه ایران، ترکیه و برزیل در مسئله هسته‌ای ایران در چندسال گذشته و مخالف قدرت های جهان با این توافق گفت : اگر این توافق به نتیجه می رسید دیگر نیازی به این مذاکرات نبود.
 
وزیر امور خارجه ترکیه با اشاره به تمدید هفت ماهه مذاکرات ایران و 1+5 گفت: ما از تمدید مذاکرات حمایت می‌کنیم و خواهان ادامه مذاکرات تا رسیدن به یک راه حل هستیم. موضع ما درباره تحریم ها کاملا مشخص و روشن است . زمانی که ترکیه در شورای امنیت صاحب رای بود ما در کنار ایران بودیم و با دادن رای منفی به قطعنامه شورای امنیت اعلام کردیم که تحریم علیه ایران روش مناسبی نیست.
 
چاووش اوغلو در پاسخ به سوالی درباره همکاری با ایران درباره عراق گفت: ما خواهان حل مشکلات با همکاری کشور دوست و برادر خود ایران هستیم. در عراق اکنون دولتی حاکم است که حاکمیت آن تمام اقوام را شامل می‌شود و تمام مردم در آن حضور دارند . ابراهیم جعفری چندی پیش به آنکارا آمد و همچنین احمد داوود اوغلو نخست‌وزیر کشور ترکیه به عراق رفت و قرار است 25 سپتامبر العبادی به همراه 11 وزیر خود برای تشکیل اولین جلسه شورای راهبردی به آنکارا بیاید.
 
وی درباره سوریه با اشاره به حضور بشار اسد در این کشور ابراز داشت که اگر در سوریه حاکمیتی باشد که مواضع همه مردم و گروه‌ها را شامل شود ما در این مسئله با ایران هم نظر هستیم.
 
وی افزود: ممکن است ایران و ترکیه دو کشور مهم منطقه تفاوت دیدگاههایی داشته باشند اما امیدواریم به راهکار مشترکی درباره سوریه دست یابیم.
منبع: ایسنا