۰۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۲
امیر اسماعیلی عنوان کرد:

اخطار به هواپیماهای بیگانه با موشک بومی

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی با اشاره به سامانه موشکی شلمچه اظهار داشت: در برخی اخطارهای اخیر این موشک بر روی هواپیماهای بیگانه لاک کرد.
کد خبر : ۲۱۶۴۲۷
صراط: امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) با اشاره به اقدامات پدافند هوایی در رصد آسمان کشور به ویژه منطقه برپایی رزمایش اظهار داشت: این طبیعی است، همانطور که ما سعی می‌کنیم اطلاعات دشمنان خود را جمع‌آوری کنیم آنها هم متقابلاً به دنبال جمع‌آوری اطلاعات از ما هستند و این برای آنها هم است که از داخل ایران و توانمندی‌های نیروهای مسلح، اطلاعاتی به دست بیاورند.
 
اسماعیلی با بیان اینکه آنها به کرّات این تلاش را انجام می‌دهند، گفت: آنچه اهمیت دارد این است که شبکه یک پارچه پدافند آماده برخورد با اینها باشد، هرچند هواپیماهای با سطح مقطع راداری کوتاه مثل U2 یا MQ1 باشد.
 
وی تصریح کرد: این پدافند همواره همه اینها را رصد می‌کند و از مرحله کشف تا مرحله شلیک موشک نیز پیش رفته است و همه آنها از جمله هواپیماهای با سرنشین و بدون سرنشین رصد می‌شوند.
 
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی گفت: وقتی این پرنده‌ها کشف و به آنها اخطار داده می‌شود قبول کرده و منطقه را ترک می‌کنند.
 
اسماعیلی با بیان اینکه ما امروز در حوزه رادار از یک تنوع فرکانسی مناسب برخورداریم، اظهار داشت: دفاعی مناسب است که کشف اهداف در آن از عمق کشور متخاصم شروع شود. ما امروز رادارهای پیشرفته‌ای مانند شهاب، کیهان و رادار کیهانی سپهر با برد بیش از 2500کیلومتر داریم. شما حساب کنید که با این برد چه کشورهای متخاصمی را می‌توان رصد کرد.
 
اسماعیلی تصریح کرد: با این توانمندی ما جزو 6 کشور اول دنیا هستیم که این رادار را در اختیار دارند.
 
وی همچنین در خصوص سامانه‌های موشکی برد متوسط نیز اظهار داشت: همه اینها امروز بومی شده‌اند برای مثال موشک شلمچه اگرچه به لحاظ ظاهری با موشک هاگ شباهت دارد اما در حوزه فنی و عملیاتی تفاوت‌های زیادی با این موشک دارد.
 
وی با بیان اینکه ما قصد تهیه موشک‌ هاگ را نداریم، گفت: در اخطارهای اخیر به برخی هواپیماهای بیگانه، همین سامانه شلمچه بر روی آنها لاک(قفل) کرد که برای اولین بار می‌خواهیم این سامانه را وارد شبکه یکپارچه پدافند کنیم.
 
اسماعیلی اظهار داشت: از زمان طراحی تا ساخت و به کار گیری سامانه موشکی مدت زیادی طول می‌کشد اما این فرآیند در خصوص موشک شلمچه که بر روی سامانه مرصاد نصب و به کار گرفته می‌شود، در کمتر از یک سال صورت گرفت.
 
رزمایش بزرگ محمد رسول‌الله(ص) ارتش از فردا در بخش‌های گسترده‌ای از استان‌های جنوب و آب‌های دریای عمان و شمال اقیانوس هند آغاز می‌شود.
منبع: فارس