۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۳

رمزگشایی از جای‌خالی دو بازیکن تیم‌ملی

چگونه می‌توانیم کسی را که چند سال با تخلف از یک امر قانونی فرار کرده را قهرمان ملی بنامیم. آن هم اگر بدانیم که این سرباز زدن از قانون و فرار در برابر امری انجام گرفته که در نظام جمهوری اسلامی آن را «خدمت مقدس» می‌نامند.
کد خبر : ۲۱۶۸۴۱
صراط: درست در روزهایی که موضوع بکارگیری یا عدم بکارگیری فوتبالیست‌های متخلف داخلی در تیم ملی با نزدیک شدن به جام ملت‌ها داغ شده است خبری روی خروجی خبرگزاری‌ها رفت که نکات قابل تامل فراوانی داشت. نکاتی که شاید درس‌های زیادی از آن بتوان گرفت.
 
برپایه این گزارش ،‌ روز گذشته بود که تیم ملی امارات یکی از حریفان ما در مرحله گروهی رقابت‌های جام ملت‌ها عازم استرالیا شد تا خودش را برای حضور هرچه بهتر در این رقابت‌ها آماده کند. اما سفر این تیم به استرالیا با یک غائب بزرگ همراه بود. علی خصیف دروازه‌بان اصلی و کاپیتان تیم ملی امارات نتوانست به دلیل مشکلات خدمت سربازی‌اش اجازه خروج از کشور را پیدا کند و برای همین هم او این رقابت‌های مهم را از دست داد و هم تیم ملی امارات از نعمت داشتن دروازه‌بان اصلی‌اش محروم شد. مسئولان تیم ملی امارات خیلی زود محمد یوسف را جایگزین علی خصیف کردند تا به این ترتیب تیم ملی امارات بدون کاپیتان راهی سرزمین کانگروها شود.
 
اما چند ساعت بعد از این ماجرا بود که کارلوس کی‌روش هم لیست نهایی تیم ملی کشورمان برای حضور در جام ملت‌های پیش‌رو را اعلام کرد و در لیست نهایی او جای دو بازیکن خالی است. دو بازیکنی که فدراسیون گفته به‌زودی نام آن‌ها را اعلام خواهد کرد و همه می‌دانند که کی‌روش، کفاشیان و در مجموع فدراسیون منتظرند تا ببیند رای‌زنی‌های نهایی آن‌ها برای کسب مجوز حضور ماهینی و پولادی محقق خواهد شد یا خیر؟ دو بازیکنی که به دلیل مشکلات کارت پایان خدمت و معافیتشان از نظر سازمان نظام وظیفه اجازه حضور در تیم ملی را پیدا نکرده‌اند.
 
علی کفاشیان هم روز گذشته به صراحت اعلام کرده بود که مراجع ذی‌صلاح یک ماه به متخلفان معافیت بدهند تا در تیم ملی بازی کنند و بعدش به‌کار خودشان رسیدگی کنند. با نزدیک و نزدیک‌تر شدن به جام ملت‌ها از گوشه و کنار چنین زمزمه‌های بیشتر از قبل به‌گوش می‌رسد و برخی‌ها قصد دارند با قهرمان جلوه دادن این فوتبالیست‌های متخلف مجوز حضور آن‌ها را در تیم ملی کسب کنند.
 
درمیان بودن نام مهرداد پولادی هم در این ماجرا بر اهمت کار افزوده است. از یک طرف او بهترین بازیکن تیم ملی در جام‌جهانی بوده و بازیکن محبوب کی‌روش و همین محبوبیت هم موجب شده تا سرمربی پرتغالی به مسئولان فدراسیون فشار وارد کند تا هرچه زودتر مشکل پولادی را حل کنند. و همین امر هم موجب شده تا عده‌ای با کوبیدن بر طبل قهرمان ملی و مسائلی از این دست به دنبال این باشند تا مجوز حضور بازیکن چپ‌پای تیم ملی را جام ملت‌ها کسب کنند. اما آیا واقعا بازیکنی نظیر مهرداد پولادی قهرمان ملی است؟
 
در اینجا با قلب یک سری از مفاهیم مواجه هستیم. بازیکنی که چند سال با تخلف از کارت پایان خدمت یا معافیت استفاده کرده و بعد از برملا شدن ماجرا به‌جای تمکین از قانون با آن وضعیت از پرسپولیس راهی قطر می‌شود که ناخواسته چیزی شبیه فرار از کشور را به دهن متبادر می‌کند چگونه می‌تواند یک قهرمان ملی باشد. آن هم اگر بدانیم که این سرباز زدن از قانون و فرار در برابر امری انجام گرفته که در نظام جمهوری اسلامی آن را «خدمت مقدس» می‌نامند.آیا می‌توان کسی را که از یک امر مقدس فرار کرده را در همان نظام اخلاقی و ایدئولوژیک قهرمان ملی هم نامید؟
 
اتفاقی که برای علی خضیف افتاد به خوبی به ما نشان می‌دهد که در کشور همسایه ما که غالبا به چشم حقارت هم به آن نگاه می‌کنیم اصول قانونی چگونه و به چه شیوه‌ای اجرایی می‌شود در کشور خودمان اما همچنان درگیر نورچشمی‌ها و عزیزکرده‌ها هستیم.

منبع: تابناک