۰۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۹

ممنوعیت واردات سیگار اجرایی نیست

رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران ممنوع کردن واردات سیگار را کاری غیر عملیاتی دانست، گفت: این ادعا که می‌خواهیم واردات سیگار را از کانال‌های رسمی به صفر برسانیم به این معنی است که فضای بیشتری به قاچاق سیگار بدهیم.
کد خبر : ۲۱۷۴۱۵
صراط: احمد پورفلاح اظهار کرد: اگر بخواهیم طرح توسعه‌ای در حوزه تولیدکنندگان داخلی دخانیات انجام دهیم، بهتر است این پول را در حوزه‌های دیگر همچون نوسازی ناوگان هواپیماهایمان هزینه کنیم تا سالی پنج - شش میلیارد دلار به ایرلاین‌های خارجی ندهیم.
 
وی در پاسخ به اینکه ممنوعیت واردات سیگار و افزایش تولید سیگار داخلی تا پایان سال آینده چقدر امکان‌پذیر است؟ اظهار کرد: در سایر کشو‌ها با وجود اینکه اینکه درباره مضرات سیگار صحبت‌های بسیاری می‌شود اما همچنان تقاضا و تنوع سیگار افزایش می‌یابد.
 
پورفلاح ادامه داد: این ادعا که می‌خواهیم واردات سیگار را از کانال‌های رسمی به صفر برسانیم به این معنی است که فضای بیشتری به قاچاق سیگار بدهیم و قاچاق 20 میلیاردی‌ به به 25 میلیارد برسد. چون واردات سیگار، توتون و تنباکو رقم بسیار بالایی دارد و امروز می بینیم در هر چهار راهی محلی برای عرضه سیگارهای خارجی وجود دارد.
 
رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران چنین اتفاقی را غیر عملیاتی دانست و تصریح کرد:‌ این کار باعث از بین رفتن اعتماد جامعه می‌شود. مسئوولان به تدریج می توانند بگویند که می خواهیم سیگارهایی تولید کنیم که کیفیت نزدیک‌تری از نظر ظاهر و محتوا به سیگارهای خارجی داشته باشد و به تدریج مردم را به این سمت سوق دهیم و کار فرهنگی انجام دهیم.
 
پورفلاح ادامه داد: حالا اگر کسی می خواهد به ریه خودش آسیب برساند اشکالی ندارد ولی دیگر اجازه ندهیم به اقتصاد کشور صدمه وارد شود.
 
وی با بیان اینکه چنین طرحی باید تصحیح شود، گفت: باید این مسئله عنوان شود که می‌خواهیم به تولیدکنندگان داخلی کمک کنیم تا ایرانی ها به طرف دخانیات خارجی نروند. در غیر این صورت شاهد قاچاق بیشتر دخانیات خواهیم بود، چون به هر حال نمی توان جلوی یک مسافر را بگیریم که از همه جای دنیا حداقل می تواند دو باکس سیگار را به صورت مجاز با خود بیاورد.
 
پور فلاح اضافه کرد: چنین اتفاقی در ادامه باعث نوعی قاچاق چمدانی می‌شود. ما هنوز گمرک‌های آزاد و بنادری داریم که خیلی تحت کنترل نیستند و مرزهای مشترک زیادی با کشورهای داریم که در این زمینه بسیار فعال هستند.
 
رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی با بیان این‌که فعلا ظرفیت تولید سیگار داخل به اندازه رفع کامل مصرف داخلی وجود ندارد، عنوان کرد: از نظر کمی و کیفی چنین ظرفیتی وجود ندارد اگر بتوانیم سیگار ایرانی را با کیفیت سیگار خارجی و با قیمتی نزدیک به آن عرضه کنیم دلیلی ندارد که کسی سیگار مارلبرو را پنج برابر قیمت سیگار داخلی بخرد. اما در حال حاضر چنین ظرفیتی نیست چون این امکان وجود ندارد که برای طرح توسعه واحدهای فعال مان ارز تخصیص داده شود. امروز تمام تلاش دولت این است که حدود 2600 واحدی که تا 80درصد پیشرفت داشته و نیمه کاره باقی مانده است را سروسامان دهد و به اشتغال کمک کند.
 
پورفلاح در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان این‌که باید در حوزه‌های دیگری که دارای اولویت بیشتری هستند سرمایه‌گذاری شود، گفت: اگر پولی داشته باشیم که بخواهیم طرح توسعه‌ای در حوزه تولیدکنندگان داخلی دخانیات انجام دهیم، بهتر است این پول را برای نوسازی ناوگان هواپیماهایمان هزینه کنیم یا اینکه در زمینه زیرساخت‌های توریسم سرمایه‌گذاری کنیم؛ گنجی که امروز مغفول مانده است. در تمام دنیا کسری تراز تجاری‌شان را از طریق توریست تامین می کنند و بدون هزینه درآمد سالم و اشتغال ایجاد می‌کنند.

منبع: ایسنا
برچسب ها: سیگار واردات