۰۸ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۸

تصمیم اردوغان برای ریاست جلسه کابینه

رئیس جمهور ترکیه امروز دوشنبه اعلام کرد که ریاست نشست کابینه این کشور در ماه ژانویه را بر عهده خواهد داشت.
کد خبر : ۲۱۷۵۱۸
صراط: تصمیم رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه برای ریاست نشست کابینه در تاریخ معاصر این کشور بی سابقه به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اردوغان طی سال های 2003 تا 2014 میلادی نخست وزیر ترکیه بوده ولی در انتخابات اوت امسال برای نخستین بار از طریق رای مستقیم مردم به ریاست جمهوری ترکیه برگزیده شده است.

روسای جمهور قبلی ترکیه از جمله عبدالله گل بیشتر نقشی تشریفاتی داشته اند ولی در چهار ماهی که اردوغان به قدرت رسیده ظاهرا وضعیت تغییر کرده است.

در اختیار گرفتن ریاست نشست‌های کابینه ترکیه ظاهرا یک گام مهم و روشن از سوی اردوغان برای تبدیل رئیس جمهور به شخص اول کشور است. اردوغان امروز در جمع خبرنگاران تاکید کرد که ریاست نشست کابینه در روز 19 ژانویه را در کاخ جدید و جنجالی ریاست جمهوری بر عهده خواهد داشت.

وی تصریح کرد: من وزرای کابینه را در روز 19 ژانویه در کاخ ریاست جمهوری گرد هم جمع خواهم کرد و ریاست نشست را بر عهده خواهم داشت.

عبدالله گل زمانی که رئیس جمهور ترکیه بود هیچ گاه ریاست نشست های کابینه را در اختیار نداشت. اردوغان به هیچ وجه تمایل خود برای تغییر قانون اساسی و معرفی نظام ریاست جمهوری را مخفی نکرده است. این اقدام در صورتی که حزب عدالت و توسعه بتواند در انتخابات پارلمانی ژوئن سال آینده به پیروزی برسد احتمالا اجرایی خواهد شد.

مخالفان نگران این هستند که تمایلات اقتدارگرایانه اردوغان با اجرای نظام ریاست جمهوری بیشتر از گذشته گسترش یابد. افتتاح کاخ جدید ریاست جمهوری ترکیه با 1150 اتاق اخیرا با انتقادات وسیعی از سوی مخالفان روبرو شده است.

اردوغان به روشنی اعلام کرده است که بر این باور است که ماهیت رای گیری اوت که منجر به کسب 52 درصد آرا از سوی او شده به وی این اختیار را می دهد تا بدون تغییر قانون اساسی اقدام به افزایش قدرت سیاسی اش کند.

منبع: تسنیم