۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۵
لغو تحریم پیشکش؛ ارزهای نفتی ایران همچنان در گرو است!

دستاورد عظیم مذاکرات: آزادسازی نیم درصد از پول‌های خودمان!

تا تیرماه 94 مجموعا 4.9 میلیارد دلار از دارایی های کشور آزاد خواهد شد که شامل حدودا پنج درصد دلارهای ارزی بلوکه شده ایران است و همچنان 95 درصد دست نخورده ...
کد خبر : ۲۱۷۸۴۳

"گروه اقتصادی صراط"- بنا به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی اولین قسط از مرحله سوم آزادسازی دارایی های مسدود شده ایران امروز چهارشنبه به حساب بانک مرکزی واریز شد.

به گزارش گروه اقتصادی صراط خبرگزاری ایرنا وابسته به دولت این خبر افتخار آمیز مبنی بر دریافت 490 میلیون دلار از ارزهای بلوکه شده حاصل فروش نفت ایران در چند ساله اخیر را در صدر اخبار پایگاه خود درج نمود.

گفتنی است بر اساس اظهارات هفته گذشته یحیی آل اسحاق رییس اتاق بازرگانی تهران، مجموع ارزهای بلوکه شده نفتی ایران در کشورهایی چون ژاپن، هند، چین و کره جنوبی بیش از 100 میلیارد دلار است.

بنابر این طی اولین قسط دریافتی که از نتایج مذاکرات تیم دیپلماسی تدبیر و امید در دور وین است، موفق شدیم نیم درصد از دارایی هایی را دریافت کنیم که در اثر تحریمهای غرب طی دوسال گذشته در کشورهای خریدار نفت ایران بلوکه شده اند.

لازم به ذکر است براساس توافقات اعلام شده تا تیرماه 94 که دور بعدی نشست های ایران و 5+1 آغاز خواهد شد، طی اقساطی مجموعا 4.9 میلیارد دلار از دارایی های ایران آزاد خواهد شد که شامل حدودا پنج درصد دلارهای ارزی بلوکه شده ایران است و همچنان 95 درصد دست نخورده باقی مانده و منوط به الطاف مجدد غرب و میزان انعطاف ایران در مذاکرات تیرماه خواهد بود!

نکته اینجاست که تبلیغات داخلی تیم تدبیر و امید در باب موفقیتهای درخشان و بی سابقه دیپلماتیک حول محور لغو تمامی تحریمها می چرخد و بابت آن به رقبا و ملت ایران فخر می فروشند. اما نتیجه به دست آمده چیز دیگریست! ما نه تنها موفق به برداشتن تحریمها نشده ایم بلکه حتی موفق به برداشتن آثار سو تحریمهای قبلی نیز به طور کامل نشدیم. یعنی دولت فقط توانسته طی این مذاکرات پنج درصد از آثار سو تحریم نفتی دلاری را برطرف کند.

به این ترتیب غربی ها طی یک استراتژی قدیمی چماق و هویج از سویی ایران را تحریم دلاری-نفتی کرده اند؛ تا روز به روز بر میزان دارایی های بلوکه شده نفتی کشور افزوده گردد و از دیگر سوی طی مذاکرات و در اثر هر میزان انعطاف ایران و امتیاز دهی بیشتر تیم مذاکره کننده ایرانی چند درصد مختصر دیگر از این مطالبات در حال افزایش ایران را ازاد می کنند! و مسلما این قافله تا به حشر لنگ است.

مسلما در صورت توفیق جدی تیم مذاکره کننده که طبق اعلام شخص آقای ظریف ملاک آن لغو تمامی تحریمهاست می بایست نه تنها همه 100 میلیارد دلار دارایی بلوکه شده ایران آزاد گردد؛ بلکه تحریم نفتی دلاری همزمان لغو شود تا دیگر ایران برای دریافت پول حاصل از فروش نفت خود نیازمند مذاکره نباشد.

جالب اینجاست که تیم رسانه ای دولت علیرغم وقوف بر جایگاه ایران در مذاکرات و میزان توفیقات بدست آمده، خبر دریافت مبلغ 490 میلیون دلار یعنی کمتر از نیم درصد مطالبات نفتی را با افتخار در صدر اخبار خود قرار داده اند، گویی موفقیت بزرگی کسب گردیده است.

و جالبتر اینجاست که آمریکا دقیقا در اجرای سیاست چماق و هویج خود در روز آزاد سازی این مبلغ ناچیز از دارایی های ایران نه شخص حقیقی و حقوقی ایرانی را به لیست تحریمهای خود افزود و جالبتر اینجاست که همین خبر نیز در پی یک اشتباه خبری دقیقا به عنوان تیتر دوم خبرگزاری ایرنا در زیر خبر غرورآفرین «آزادی 490 میلیون دلار از دارایی های مسدود شده ایران» قرار گرفته و با عنوان «تحریمهای جدید آمریکا علیه نه شخص حقیقی و حقوقی ایرانی» خود نمایی می کند!!

شاید بد نباشد تا تیم مذاکره کننده دولت و البته تیم رسانه ای آن در عملکرد خود شفافیت داشته باشند و اندکی برای شعور ملت احترام قائل شوند؛ تا ملت ایران صرف نظر از مشاهده تیتر های جذابی همچون «آزادی 490 میلیون دلار» از عمق ماجرا، حجم کل مطالبات و میزان موفقیت واقعی مذاکرات باخبرگردند.

و سوال پایانی اینکه با توجه به تعلیق غنی سازی موجود در نطنز و توقف عملیات آب سنگین اراک برای به دست آوردن همین پنج درصد؛ برای باز پس گیری مابقی نود و پنج درصد باید چه بخشهایی از صنایع و توان نظامی خود را به حالت تعلیق درآوریم؟!

تصویر همزمانی دوخبر آزادسازی و تحریم مجدد در رسانه دولت:

بابت آزاد سازی نیم درصد ارز های نفتی خودمان متشکریم!