۲۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۶
در بحبوحه تصویب تحریم‌های جدید کنگره علیه ایران

پیاده‌روی با کری پاسخ به کدام حسن نیت است؟

معمولا در عرف دیپلماتیک چنین حرکتهایی که نشان دهنده افزایش عمق روابط و همکاری هاست در واکنش به یک اقدام مثبت طرف مقابل و برای نشان دادن قدردانی یا اثرگذار بودن آن اقدام مثبت در روابط فیمابین صورت می گیرد.
کد خبر : ۲۲۱۰۵۶

گروه بین‌الملل صراط در حالی دوهفته از وضع تحریم جدید امریکایی علیه نه شخص حقوقی و حقیقی ایرانی نمی گذرد و کنگره آمریکا در حال بررسی تحریمهایی جدیدی علیه ایران نیز هست، روز گذشته و در آغاز دور اخیر مذاکرات محمد جواد ظریف به پیاده روی با وزیر خارجه آمریکا جان کری در خیابانهای وین پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل صراط، این پیاده روی که بیش از 15 دقیقه ادامه داشت و به تیتر یک رسانه ها بدل شد، جای سوالاتی را در ذهن مخاطب باز می کند. اکنون سالهاست که ایران با غرب در زمینه مسائل هسته ای گفتگو می کند در این دوران چهره هایی چون خاویر سولاناآ اشتون، موگرینی، جک استراو و ... افراد تاثیر گذار این مذاکرات بوده اند. اما در هیچ موردی چنین رفتاری که نشان دهنده نزدیکی و صمیمیت باشد از مسولین ایران سر نزده بود.

چه شده که اینبار چنین رفتاری آن هم در قبال وزیر خارجه کشوری که بیشترین سابقه دشمنی را با ایران دارد. از آقای ظریف سرمی زند؟ 

آیا این پیاده روی نیز یک رفتار عادی در عرف دیپلماتیک و پروتکل های بین المللی است؟ صرف حضور آمریکا در مذاکرات مشکلات بیش از سه دهه بین دوکشور را حل نکرده که امروز وزیر خارجه ایران به سادگی در کنار کری قدم می زند؟

معمولا در عرف دیپلماتیک چنین حرکتهایی که نشان دهنده افزایش عمق روابط و همکاری هاست در واکنش به یک اقدام مثبت طرف مقابل و برای نشان دادن قدردانی یا اثرگذار بودن آن اقدام مثبت در روابط فیمابین صورت می گیرد.

اما آمریکا در ماههای حضورش در مذاکرات 5+1 هیچ همکاری و نرمشی از خود نشان نداده است. شاهد بودیم در 10 ماه جاری (دهم دی ماه نود و سه) دقیقا همزمان با تحویل اولین قسط از پولهای بلوکه شده ایران که نتیجه دور قبلی مذاکرات بود، آمریکایی ها نه شخص حقیقی و حقوقی ایرانی را به لیست تحریمها افزودند!

این اقدام که دو هفته از آن نمی گذرد واکنش تند افخم سخنگوی وزارت خارجه را در پی داشت. سخنگوی وزارت خارجه در این زمینه گفت: در شرایطی که مذاکرات بین ایران و 1+5 به منظور رسیدن به توافق جامع در جریان است، این اقدام نقض صریح اصل حسن نیت است و اهداف دولت آمریکا را در مذاکرات زیر سوال می‌برد.

باید از آقای ظریف پرسید سخنگوی وزارت خارجه سخنگوی شما نیست یا در دو هفته گذشته اقداماتی از سوی آمریکا انجام شده که در اخبار منتشر نمی شود؟ چگونه مواضع دو هفته قبل وزارتخانه خودتان را نیز فراموش کردید؟

گفتنی است همه اینها در حالیست که کنگره آمریکا در حال بررسی تحریمهای جدیدی برای اعمال علیه ایران است که به اذعان سخنگوی وزارت خارجه همین کشور مری هارف حتی در صورت اجرای مشروط نقض توافق نامه اجرای مشترک ژنو است.

بد نیست از آقای ظریف خواسته شود در کنار تلاش برای لغو تحریمهایی که هیچ نشانه ای از آن مشاهده نمی شود و تلاش برای افزایش میزان ارتباط ایران با کشور آمریکا ولو در قالب پیاده روی اندکی نیز به مطالعه اصول دیپلماسی و پروتکل های بین المللی بپردازند.