۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۶

السیسی سوگند یاد کرد +تصاویر

رئیس جمهور جدید تونس گفت: من به عنوان رئیس جمهور تاکید می‌کنم و قول می‌دهم که رئیس جمهور همه مردان و زنان تونسی باشم و هیچکس را به هیچ وجه به حاشیه نرانم.
کد خبر : ۲۱۷۹۷۱
صراط: «باجی قائد السبسی» ۸۸ ساله روز چهارشنبه در مراسمی در برابر پارلمان تونس ادای سوگند کرد و رئیس جمهور این کشور شد.

وی در مراسم ادای سوگند گفت: به خدای توانا قسم می‌خورم استقلال تونس و تمامیت ارضی این کشور را حفظ کنم. به قانون اساسی و دیگر قوانین احترام گذارم. حافظ منافع تونس و به این کشور وفادار باشم.

وی پس از ادای مراسم سوگند گفت: به کسانی هم به رقیب من رأی دادند درود می‌فرستم و به دیدگاه و انتخاب آن‌ها احترام می‌گذارم. به جناب محمد المنصف المرزوقی رئیس جمهور محترم سابق هم که بلافاصله پس از اعلام نتایج موقت انتخابات پیروزی مرا تبریک گفت، درود می‌فرستم.

وی در ادامه با ابراز احترام به روح شهدای تونس به ویژه محمد البوعزیزی، شکری بلعید و محمد البراهمی گفت فداکاری‌های آن‌ها عزت و استقلال و ارزش‌های دموکراتیک و آزادی برای ما به ارمغان آورده است.

السبسی افزود مردم تونس به رغم تلاش‌های برخی‌ها برای مانع تراشی در مسیر انقلاب و به شکست کشانیدن آن، با موفقیت مرحله انتقالی را به پایان رسانیدند.

رئیس جمهور جدید تونس گفت: من به عنوان رئیس جمهور تاکید می‌کنم و قول می‌دهم که رئیس جمهور همه مردان و زنان تونسی باشم و هیچکس را به هیچ وجه به حاشیه نرانم. وحدت ملی را حفظ کنم زیرا تونس بدون توافق میان احزاب سیاسی و طیف‌های مختلف جامعه مدنی و گروههای اجتماعی، آینده‌ای نخواهد داشت. تونس به همه پسران و دختران بدون هیچ تبعیضی نیاز دارد.‌‌ همان طور که تونس، بدون آشتی ملی نیز هیچ آینده امید بخشی نخواهد داشت.

این در حالی است که منتقدان وی و عاملان انقلاب ۲۰۱۱ نگرانند اعضای سابق حزب وابسته به «زین العابدین بن علی» رئیس جمهور مخلوع تونس در بین افراد نزدیک به السبسی باشند.

قائد السبسی ۲۱ دسامبر با کسب ۵۵ درصد آرا در دومین دور انتخابات ریاست جمهوری و رقابت با «منصف المرزوقی» رئیس جمهور سابق تونس پیروز شد.

تونس پس از انقلاب ژانویه ۲۰۱۱ که به سقوط رژیم بن علی منجر شد، چهار سال دوره انتقالی دشواری را پشت سر گذاشت. باوجود این تونس برخلاف کشورهایی که در آن‌ها بهار عربی رخ داد، در هرج و مرج، جنگ یا سرکوب فرو نرفت.


منبع: ابنا