۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۷

دلجویی السیسی از رهبران عرب

در همین راستا السیسی با ملک سلمان بن عبد العزیز پادشاه عربستان گفت وگو کرد و وی نیز تاکید کرد که رابطه عربستان و مصر قوی تر از این است که این قبیل تلاش ها بتواند چنین رابطه متمایز و مستحکم بین دو کشور برادر را تیره نماید.
کد خبر : ۲۲۵۹۲۲
صراط: رئیس جمهور مصر پس از انتشار فایل صوتی مربوط به اهانت وی به کشورهای عربی با چهار تن از رهبران این کشورها تماس تلفنی برقرار کرد تا از آنها دلجویی نماید.

به نقل از خبرگزاری آناتولی، «عبد الفتاح السیسی» روز گذشته با رهبران کشورهای عربستان، کویت، بحرین و نیز ولیعهد ابوظبی تلفنی گفت وگو کرد.
 
تماس السیسی با رهبران عرب یک روز پس از انتشار فایل صوتی در سایت های اجتماعی و خبری صورت گرفت که طی آن نشان می داد السیسی در زمانی که منصب وزیر دفاع را بر عهده داشت در جلسه ای با حضور سرلشگر «عباس کامل» مدیر دفترش و نیز «محمود حجازی» رئیس ستاد مشترک ارتش، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را به سخره گرفته است.
 
در این فایل صوتی که شبکه «مکملین» منتسب به اخوان المسلمین منتشر کرد، السیسی و حاضرین در مورد اینکه بخشی از کمک های مالی کشورهای حوزه خلیج فارس به مصر به بودجه ارتش تعلق می گیرد، سخن گفته و این کشورها را به عنوان «نیمچه دولت» توصیف می کنند.
 
در همین راستا السیسی با ملک سلمان بن عبد العزیز پادشاه عربستان گفت وگو کرد و وی نیز تاکید کرد که رابطه عربستان و مصر قوی تر از این است که این قبیل تلاش ها بتواند چنین رابطه متمایز و مستحکم بین دو کشور برادر را تیره نماید و همچنین اشاره کرد که موضع ریاض در قبال مصر و ثبات و امنیت آن تغییر نکرده است و عربستان همچنان در کنار دولت و ملت مصر برادر ایستاده است.
 
السیسی نیز اظهار داشت که روابط دو کشور هرگز از این تلاش های مغرضانه که هدف از آن بر هم زدن ثبات منطقه و وحدت امت عربی است، متأثر نخواهد شد.
 
وی همچنین با شیخ صباح الاحمد جابر الصباح تماس تلفنی برقرار و طی آن روابط دوجانبه و موضوعات مختلف در صحنه عربی و منطقه ای را بررسی و ضمن قدردانی از مواضع حکیمانه و دیدگاه درست امیر کویت نسبت به مسائل تاکید کرد که تلاش های وی در راستای خدمت به منافع امت عربی و اسلامی و کمک به مصر و ملت آن جای تقدیر و تشکر دارد.
 
امیر کویت نیز تاکید کرد که روند وحدت و همبستگی با مصر هرگز از چنین تلاش هایی که هدف از آن نابودی روابط دو کشور است، متأثر نخواهد شد و این طرح ها تنها اصرار ما برای تقویت همکاری با مصر در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی و امنیتی را بیشتر می کند.
 
السیسی در ادامه با شیخ محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد ابوظبی تلفنی گفت وگو کرد و آل نهیان نیز بر تقویت پیوندهای دو کشور و توسعه همکاری های دوجانبه در جهت خدمت به منافع استراتژیک دو کشور و دو ملت برادر تاکید کرد.
 
دو طرف همچنین روابط دوجانبه و مسائل دارای اهتمام مشترک به خصوص در زمینه مبارزه با تروریسم در منطقه را بررسی کردند.
 
رئیس جمهور مصر همچنین با «حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه بحرین تماس تلفنی برقرار و طی آن آل خلیفه بر استمرار مواضع بحرین مبنی بر کمک به مصر و پیشبرد تلاش های آن در جهت توسعه این کشور و نیز موفقیت برگزاری کنفرانس اقتصادی تاکید کرد.
 
دو طرف همچنین روابط متمایز بین دو کشور در زمینه های مختلف و توسعه روابط را مورد بررسی قرار دادند.
منبع: تسنیم