۱۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۶

تظاهرات سوئدی‌ها درپی آتش زدن مساجد

بیش از هزار نفر از مردم سوئد با شرکت در تظاهراتی در شهرهای استکهلم ،مالمو و گوتنبورگ خواستار پایان یافتن حملات به مساجد این کشور شدند.
کد خبر : ۲۱۸۲۸۶
صراط: بیش از هزار نفر از مردم سوئد با شرکت در تظاهراتی در شهرهای استکهلم ،مالمو و گوتنبورگ خواستار پایان یافتن حملات به مساجد این کشور شدند.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، محمد کراکی سخنگوی انجمن اسلامی سوئد درباره تظاهراتی که در شهرهای مختلف سوئد برگزار شده تاکید کرد: "ما می خواهیم این پیام را بفرستیم که این حملات به مساجد یک مشکل برای کل جامعه سوئد است و نه فقط مسلمانان."
 
وی گفت: "این تظاهرات در خصوص مردمی است که از دستیابی به حقوق اساسی خود منع شده اند. همه باید این را بدانند سیاستمداران و شهروندان سوئدی، اگر این آن نوع از جامعه است که آنها می خواهند."
 
در روز سال جدید میلادی یک مسجد در شهر اوپسالا چهارمین شهر بزرگ سوئد مورد حمله قرار گرفت. این سومین حریق عمدی در مساجد سوئد به شمار می رود. روز 29 دسامبر نیز یک مسجد دیگر در شهر اسلوو در جنوب سوئد طعمه حریق شد البته به کسی در این آتش سوزی آسیبی وارد نشده است.
 
روز کریسمس نیز یک حریق عمدی دیگر در مسجدی در شهر اسکیلستونا به وقوع پیوست که بر اثر آن حداقل 5 نفر زخمی شدند.
 
وزرای کابینه سوئد پیش از این حملات انجام شده به مساجد را محکوم کرده اند. مورگان یوهانسون وزیر دادگستری سوئد با محکوم کردن حمله به مسجدی در شهر "اسکیلستونا" تاکید کرد: من امیدوارم کسانی که مسئول این حمله بوده اند دستگیر شوند. پیش زمینه این اتفاق روشن نیست ولی این مساله سخت است که چیزی غیر از این را باور کنیم که این حمله خشونت آمیز به طور مستقیم مسلمان ها و اسلام به عنوان یک دین را هدف قرار داده است.
 
این وزیر سوئدی افزود: آتش سوزی مسجد اسکیلستونا یک حمله بزدلانه به آزادی مذهب و افراد بوده است. ما نمی توانیم چنین چیزی را در سوئد قبول کنیم. کشور ما باید در برابر بیگانه ستیزی ایستادگی کند و از حقوق ساختاری بشر حمایت نماید.
 
آندرس یگمن وزیر کشور سوئد نیز ضمن محکوم کردن این حمله آن را "نفرت انگیز و غیر قابل قبول " ارزیابی کرده است. ما تدابیر کافی را برای حمایت انجام نداده ایم خواه آن یک مسجد باشد یا یک مکان دیگر مذهبی. "
 
وزیر فرهنگ و دموکراسی سوئد نیز تاکید کرد که دولت این کشور در حال طراحی یک راهبرد ملی برای مقابله با اسلام هراسی است.
 
بر اساس این گزارش آلیس باه کانکه وزیر فرهنگ و دموکراسی سوئد روز گذشته تصریح کرد که دولت این کشور در حال طراحی یک راهبرد ملی با هدف مقابله با اسلام هراسی است.
 
وی افزود: به همکاری و تلاش خود با جامعه مسلمانان سوئد ادامه خواهد داد تا راهکارهایی را برای مقابله با اسلام هراسی از طریق افزایش اطلاعات مردم درباره اسلام پیدا کند. مشکل بزرگ این است که برخی افراد این نوع از ارزش ها را برای خود تعیین کرده اند که آنها را برای انجام چنین اعمال وحشتناکی آماده می کند.
منبع: تسنیم