۱۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۲

تبعات مرگ ملک‌عبدالله برای سعودی‌ها

یک رسانه عرب زبان به خطراتی که سعودی ها را در صورت مرگ ملک عبدالله تهدید می کند پرداخته است.
کد خبر : ۲۱۸۳۷۹
صراط: پایگاه المسله در گزارشی به خطراتی که عربستان را در صورت مرگ ملک عبدالله تهدید می کند پرداخته است.

این پایگاه آورده است: تهدیدات متوجه عربستان در صورت مرگ ملک عبدالله زیاد است که از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1-جنگهای کنونی در منطقه و تنش هایی که عربستان در بیشتر آنها حضور دارد به ویژه در سوریه، بحرین، یمن، عراق، لیبی و لبنان.

2-پایگاه مردمی بالای داعش و گروههای تکفیری در داخل عربستان به سبب اشتراک گروههای تکفیری و بسیاری از سعودی های وهابی که اکثر مسلمین را کافر می شمارد و دیگران را دشمن می شمارد.

3-وهابیتی است که خاندان حاکم بر عربستان آن را به عنوان مذهب سعودی انتخاب کرده و تفسیری از اسلام است که مورد تایید طبقه روشنفکر عربستان نیست و با مخالفت آنها روبرو است.

4-ظلمی که اقلیت های مذهبی به ویژه پیروان اهل بیت(ع) و نیز لیبرال ها، شخصیتها نخبگان دینی و فکری و سیاسی متحمل می شوند و با سرکوب نمی توان با آن مقابله کرد.

5-ظهور درگیری آشکار میان خاندان حاکم بر سعودی و میان طبقه روحانیون دینی وهابی که همسویی خود را با داعش و دیگر گروههای تکفیری پنهان نمی کنند و این جنگ قدرت پنهان نیست بلکه رسانه ای شده است.

6-شرایط اقتصادی سعودی که به علت دنباله روی از سیاستهای آمریکا بر عربستان به وجود آمده است به ویژه که اخیرا با هدف ضربه زدن به اقتصادهای روسیه و ایران به کاهش قیمت نفت روی آورده است. این سیاست عربستان را خسارات فراوانی روبرو می کند که بحران سیاسی را در آن تشدید می کند.

7-شکست سیاست های سعودی ها در سوریه، عراق، لبنان و یمن و متهم کردن سعودی ها از سوی آمریکا و غرب درباره گروههای تکفیری مرتبط با وهابیون سعودی.

المسله در ادامه می نویسد: همه این عوامل سبب نگرانی دوچندان آمریکا در قبال اوضاع سعودی شده است. آمریکا به طور مستقیم وارد معرکه شده است تا شاه آینده سعودی را انتخاب کند و اوضاع را رها نکرده است. به ویژه که شرایط با توجه به درگیری های داخلی به گونه ای نیست که اوضاع به حال خود رها شود و آمریکا باید اوضاع را فیصله دهد.

منبع: مهر