۱۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۷
تخفیف 30 درصدی دولت به کالاهای ترکیه!

چرا به ترکیه باج دادیم؟ یارانه سیاست به اقتصاد چه شد؟

دولت برابر زیاده‌خواهی ترکها ایستادگی نکرد و تنها شرایط را عینا به گذشته بازگرداند؛ امروز پس از دو هفته خبر مصوبه تخفیف 30 درصدی تعرفه گمرکی بر کالاهای ترکیه به گوش می‌رسد!
کد خبر : ۲۱۸۷۱۷

"گروه اقتصادی صراط"-رییس جمهور حسن روحانی طی سخنانی اخیرا خواستار آن شده است که از این پس در ایران از اقتصاد به سیاست یارانه داده نشود.

به گزارش گروه اقتصادی صراط، روحانی خواستار شد یکبار هم شده این موضوع به همه پرسی گذاشته شود و حداقل برای یک دهه از سیاست به اقتصاد یارانه بدهیم.

اما برخی اقدامات دولت دقیقا در راستایی عکس سخنان دیروز رییس جمهور ارزیابی می شوند، نمونه عجیب و باورنکردنی آن مصوبه اخیر هیات دولت مبنی بر کاهش 30 درصدی تعرفه گمرکی کالاهایی است که از کشور ترکیه به ایران صادر می شوند!

مصوبه شماره 28641/ت 50290 ‌ه‌ هیات محترم وزیران که به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت تنظیم و از 11 دیماه اجرایی شده با هیچ منطق اقتصادی قابل توجیه نیست. زیرا اکثر کالاهایی که از کشور توکیه به ایران صادر می شود دارای مشابه داخلی بوده و در حال رقابت با صنایع داخلی کشور هستند و اکنون دولت با چه منطقی تصمیم گرفته به این دست کالاها تخفیف گمرگی یا به نوعی یارانه پنهان بدهد، مشخص نیست.

گفتنی است ترکیه هیچ‌گاه چنین امتیازاتی به کالاهای ایرانی نمی دهد و در روابط بین الملل و ارتباطات سیاسی نیز بارها ثابت کرده که صرفا به دنبال منافع مادی خود است.

البته برخی بر این باورند که این امتیازدهی دولت برای دلجویی از کشور ترکیه در برابر اقدامات انجام شده در غائله اخیر کامیونهای ترک صورت گرفته است. داستان از آنجا آغاز شد که ماموران مرزی ایران متوجه شدند کامیونهای حامل کالاهای ترکیه به ایران دارای باک اضافی هستند و با استفاده از تفاوت قیمت زیاد گازوئیل در ایران و ترکیه در هر سفر یک باک اضافه گازوئیل با قیمت ایرانی به ترکیه قاچاق می کنند.

در پی این اقدام دولت ایران دستور پلمپ کردن باک کامیونهای ترک را در مرز کشورمان صادر کرد، که با واکنش سریع کشور ترکیه و تصویب حق ورودی 1000 دلاری برای وارد شدن هر کامیون ایرانی به کشور ترکیه مواجه شد. متاسفانه این اقدام به عقب نشینی سریع مسئولان ایران از مواضع خود منجر گردید!

خوانساری رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی تهران در 26 آذر ماه طی گفتگویی در این زمینه گفت: بر اساس آخرین توافق صورت‌ گرفته بین ایران و ترکیه برای عبور کامیون‌ها در مرز بازرگان، در حال حاضر روال قبل حاکم شده و کامیون‌های ترک در مرز، پلمپ نمی‌شوند و پس از ورود به ایران از سوخت ارزان استفاده می‌کنند و این در حالی است که کامیون‌های ایرانی مجبور هستند از سوخت گران ترکیه استفاده کنند.

خوانساری تاکید کرد: تنها راهکار این موضوع آن است که در مقابل زیاده‌خواهی‌های ترکیه ایستادگی شود. چون گازوییل در کشور ما لیتری 250 تومان بوده و این در حالی است که در ترکیه لیتری 7000 تومان است. طرف ترک یکبار دیگر نیز همین کار را در سال 1381 انجام داد که ایران روی مواضع خود ایستادگی کرد و ترکیه مجبور شد با ایران تعامل کند.

متاسفانه اما چنانکه گفته های رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی نیز تایید می کند دولت ایران برای حفظ منافع اقتصادی کشور در برابر زیاده خواهی ترکها ایستادگی نکرد و تنها شرایط را عینا به گذشته بازگردانده و در برابر پدیده باک زاپاس کامیونهای ترک نیز آگاهانه سکوت می کنیم؛ امروز پس از دو هفته خبر مصوبه تخفیف 30 درصدی تعرفه گمرکی بر کالاهای ترکیه به گوش می رسد!

آیا این است دادن یارانه از سیاست به اقتصاد که روحانی از آن دم می زند؟ آیا دستگاه دیپلماسی ایران توان اندکی هزینه کردن سیاسی برای حل چنین مساله کوچک اقتصادی را نداشت؟ مساله ای که به گفته آگاهان در سال 81 با اندکی مقاومت دولت ایران حل شده بود، امروز به شیوه ای که وصف آن رفت، پایان یافت و پاداشی نیز در کنار آن برای ترکیه در نظر گرفته شد!

بی آبرویی به وجود آمده در مساله مناقشه مرزی کامیونها در حدی است که ذهن شنونده را به یاد قراردادهای ترکمان چای و گلستان می اندازد و امروز داد مسئولان بلند است که از سیاست به اقتصاد یارانه بدهیم! آقایان توصیه نکنید از خودتان شروع کنید.


تصویر مصوبه دولت برای تخفیف 30 درصدی به کالاهای ترکیه


کاهش تعرفه گمرکی ترکیه یارانه سیاست به اقتصاد است؟





کاهش تعرفه گمرکی ترکیه یارانه سیاست به اقتصاد است؟