۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۱

وضعیت فوق بحرانی آب در همدان

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی ‌همدان از خشک شدن 140 حلقه چاه آب روستایی خبر داد و افزود: وضعیت آب استان همدان فوق بحرانی است به طوری که روزانه یک حلقه چاه در استان خشک می‌شود.
کد خبر : ۲۱۹۳۷۹
صراط: حبیب مومیوند ظهر امروز در «همایش منطقه‌ای بحران آب و بهره‌وری، چالش‌ها و راهکارها» با بیان اینکه استان همدان با چالش جدی آب مواجه است، افزود: استان همدان دارای 933 روستای بالای 20 خانوار است که 700 هزار جمعیت استان را شامل می‌شود.

وی تصریح کرد: منابع آب شرب روستاهای همدان از طریق 900 حلقه چاه عمیق و دستی و 400 چشمه و قنات تأمین می‌شود.

مدیرعامل آبفار همدان با تأکید بر اینکه باید نسبت به آبدار شدن چاه‌های خشک اقدام شود، افزود: از 900 حلقه چاه تأمین آب شرب روستاهای استان، 140 حلقه چاه یا خشک شده یا در حال خشک شدن بوده و آب قابل توجهی ندارند.

وی بیان داشت: حفر هر حلقه چاه آب که جایگزین چاه‌های خشک می‌شود، 400 میلیون تومان هزینه دارد که هزینه جبران 140 چاه خشک شده، 60 میلیارد تومان است.

*دیگر ارائه آمار و ارقام دردی را دوا نمی‌کند

مومیوند از خشک شدن روزانه یک حلقه چاه در استان خبر داد و افزود: امروز یک حلقه چاه با عمق 400 متری در دشت بهار خشک شد.

وی تصریح کرد: در شهرستان نهاوند از چهار حلقه چاه حفر شده تنها یک مورد آب دارد و در تویسرکان با توجه به اینکه در فصل زمستان قرار داریم، یک حلقه چاه خشک شد که نشان از چالش جدی است که کمتر به آن توجه شده است.

مدیرعامل آبفار استان همدان با تأکید بر اقدام عاجل بر توجه به وضعیت فوق بحرانی آب استان همدان یادآور شد: امروز دیگر ارائه آمار و ارقام دردی را دوا نمی‌کند بلکه باید چاره‌اندیشی کرده و برنامه‌ریزی لازم را برای مدیریت آب داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی‌های کنونی همه با تدابیری برای آیندگان مد نظر گرفته، افزود: با توجه به اینکه اکنون با چالش جدی آب مواجه هستیم، باید برای اکنون برنامه‌ریزی کنیم و آینده نیز از بهبود این وضعیت موثر خواهد شد.

*میزان آب‌بهای دریافتی از میزان صدقات هم کمتر است

مومیوند توجه به بحث اقتصاد آب را نیز مهم دانست و گفت: عده‌ای مدافع عدم اقتصادی شدن آب هستند در حالی که نگاه اقتصادی آب، صرفه‌جویی را منجر می‌شود.

وی با بیان اینکه انجام کارهای فرهنگی و ایجاد باور بحرانی بودن وضعیت آب همت همگانی می‌طلبد، بیان داشت: در حال حاضر میزان آب‌بهای دریافتی از مشترکان از میزان صدقات جمع‌آوری شده از سوی کمیته امداد هم کمتر است.

مدیرعامل آبفار استان همدان در پایان بر تغییر نگرش و نگاه اقتصادی به آب تأکید کرد و گفت: تعریف دقیق الگوی مصرف آب هم در کشاورزی و هم در بخش شرب باید به مردم بازگو شود.
منبع: فارس
برچسب ها: آب بحران همدان صراط