۱۸ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۷

حوادث‌پاریس ازنگاه کاریکاتوریست‌ها+تصاویر

مداد و کلاشینکف دو نماد اصلی است که در بخش عمده‌ای از کارتون‌ها به شیوه‌های مختلف به کار گرفته شده و کارتونیست‌ها تلاش کرده‌اند برتری قلم را در جنگ با سلاح به تصویر بکشند و هزینه آنچه در پاریس رخ داد را برای عاملان چنین جنایتی افزایش دهند
کد خبر : ۲۱۹۵۹۸
کارتونیست‌های جهان در واکنش به حوادث روز گذشته و ترور گروهی از روزنامه نگاران از جمله برخی کارتونیست‌ها اقدام به شکل دهی یک جنبش جهانی کرده‌اند و از شب گذشته صدها کاریکاتور را کشیده و منتشر نموده‌اند تا بدین ترتیب نسبت به رعب آفرینی برای کاریکاتوریست‌ها واکنش نشان داده باشند.

حملات عناصر مسلح به دفتر روزنامه طنز «شارلی ابدو» در پاریس که به مرگ ده تن از جمله دو پلیس نیز منجر شد، از همان روز گذشته با واکنش نهادهای بین‌المللی و رهبران و وزرای امورخارجه کشورهای جهان مواجه شد. شب گذشته نیز چندین تظاهرات در کشور فرانسه در قبال حوادث امروز و گرامیداشت یاد کشته شدگانی برگزار شد که امروز کشور فرانسه به احترامشان رسماً عزای عمومی است.

حوادث پاریس از نگاه کاریکاتوریست‌ها+تصاویر

در همین راستا برخی روزنامه‌ها با در دست گرفتن تابلویی با عنوان «شارلی ابدو» از این نشریه حمایت کردند و در نهایت اوج این واکنش از سوی کارتونست‌های جهان نسبت به قتل عام پاریس رخ داده که با طرح‌هایی نیشدار و انتشار وسیع کارتن‌هایی که شمارشان از شب گذشته به چندصد کارتن می‌رسد، نسبت به کشتار همکارانشان واکنش نشان داد.

این واکنش که البته در مواردی با طرح کارتون‌هایی غیرقابل پذیرش و مشابه برخی کاریکاتورهای پیشین تنش‌زای شارلی ابدو همراه شده بود، به همان اندازه که خشم کارتونیست‌های جهان را نسبت به اتفاقات پاریس نشان می‌دهد، اثر معکوس حملات روز گذشته پاریس را به عینه نمایش گذاشت و به خوبی نشان داد تصور تروریست‌هایی که روز گذشته احتمالاً با هدف متوقف ساختن موج کاریکاتورهای این مجله، دست به چنان حملاتی زدند تا چه اندازه باطل بوده است.

حوادث پاریس از نگاه کاریکاتوریست‌ها+تصاویر

در واقع این موج از کارتون‌ها علاوه بر آنکه با هدف حمایت از کشته شدگان روز گذشته پاریس شکل گرفت، با هدف بیان کردن این حقیقت بود که کشیدن کارتون با شلیک گلوله متوقف نمی‌شود،و اتفاقاً در روندی معکوس منجر به تکثر حرکتی می‌شود که برای توقفش به اسلحه دست برده شده و نشانه‌های چنین پیامی نیز به روشنی در کاریکاتورها نمایان است.

در همین راستا، برخی کاریکاتوریست‌های ایرانی نیز با انتشار کاریکاتورهایی با این حرکت جهانی همراهی کرده‌اند و از این منظر، کشتار روزنامه نگاران را در فرانسه محکوم کرده‌اند و در واقع تقریباً جنبشی که از سوی کارتونیست‌ها از شب گذشته شکل گرفته به مدد توسعه ارتباطات به سرعت فراگیر شده و در حال توسعه است.

مداد و کلاشینکف دو نماد اصلی است که در بخش عمده‌ای از کارتون‌ها به شیوه‌های مختلف به کار گرفته شده و کارتونیست‌ها تلاش کرده‌اند برتری قلم را در جنگ با سلاح به تصویر بکشند و هزینه آنچه در پاریس رخ داد را برای عاملان چنین جنایتی افزایش دهند و در همین راستا به نظر می‌آید باید شاهد سیل کاریکاتورها با این مضمون باشیم.

برخی از کاریکاتورهای منتشر شده در این حرکت را مشاهده می‌کنید.


منبع: تابناک