۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۵

دستورالعمل حاشیه‌ساز وزارت بهداشت

سخنگوی کمیته پیگیری مطالبات پرستاری، نسبت به ابلاغ دستورالعمل جدید وزارت بهداشت تحت عنوان طرح مبتنی بر عملکرد پزشکان و کارکنان شاغل در دانشگاه های علوم پزشکی کشور، واکنش نشان داد.
کد خبر : ۲۲۰۰۸۴
صراط: محمد شریفی مقدم به تشریح جزئیات این دستورالعمل پرداخت و افزود: بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت تحت عنوان طرح "پرداخت مبتنی بر عملکرد پزشکان و کارکنان شاغل در دانشگاه های علوم پزشکی کشور"، نحوه پرداخت ها به پرستاران بر اساس نظارت هایی انجام می شود که تا حدود زیادی، غیرکارشناسی، ناعادلانه و به دور از واقعیت است.
 
دبیرکل خانه پرستار به یک مورد از جزئیات این دستورالعمل اشاره کرد و گفت: بر اساس جدول "ضریب کیفی عملکرد بخش های تشخیصی و درمانی"، پرسنل بیمارستان از صفر تا 110 امتیاز دارند که این وضعیت برای پرستاران، تامل برانگیز است.
 
وی در ادامه به نحوه امتیاز دهی به عملکرد پرستاران اشاره کرد و افزود: از مجموع 110 امیتاز، 40 امتیاز توسط واحد حاکمیت بالینی، 15 امتیاز توسط واحد اعتبار بخشی، 10 امتیاز واحد درآمد و ترخیص، 5 امتیاز واحد تجهیزات پزشکی، 10 امتیاز واحد بهداشت محیط، 3 امتیاز واحد فناوری اطلاعات، 10 امتیاز واحد آموزش، 8 امتیاز واحد کنترل عفونت و 12 امتیاز توسط دفتر پرستاری، به عملکرد پرستاران داده می شود.
 
شریفی مقدم در همین زمینه توضیح داد: بررسی این شیوه امتیاز دهی به عملکرد پرستاران در بیمارستان های دولتی و دانشگاهی، نشان می دهد که نظارت بر عملکرد کادر پرستاری، تا حدود زیادی خارج از حیطه مراقبت های پرستاری است. بطوریکه تنها 10 درصد مربوط به مراقبت پرستاری و مابقی را، گروه هایی امتیاز می دهند که هیچ وجه اشتراکی با مراقبت های پرستاری ندارند.
 
دبیرکل خانه پرستار تاکید کرد: جایگزینی این طرح با طرح کارانه، نه تنها مشکلات را کم نمی کند، بلکه موجب تشدید نارضایتی جامعه پرستاری می شود.
 
وی افزود: سئوال جامعه پرستاری از وزیر بهداشت این است که آیا برای پزشکان نیز چنین ابزارهای نظارتی در نظر گرفته شده است. در حالی که تعرفه پزشکان تا 3 برابر افزایش داشته است.
 
شریفی مقدم با انتقاد از حذف اضافه کاری پرستاری در طرح مبتنی بر عملکرد پرسنل، اظهارداشت: با ابلاغ و اجرایی شدن این دستورالعمل، بیماران و مردم آسیب خواهند دید و پرستاران نیز زیر بار این طرح کذایی نخواهند رفت.

منبع: مهر