۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۲

ادعای مشاور ظریف درباره بهار عربی

سیدمحمد صدر، از چهره‌های اصلاح‌طلب، مشاور ارشد وزیر امور خارجه و مشاور محمد خاتمی اخیراً در بخشی از گفت‌وگوی خود با سایت حزب ندای ایرانیان گفته است: مجموعه‌ای از سیاست داخلی و خارجی دولت اصلاحات باعث شد که ظرفیت الگوبرداری در منطقه برای این موضوع به وجود آید. چند سالی به طول انجامید تا بهار عربی در کشورهای عربی آغاز شد.
کد خبر : ۲۲۰۶۶۸
صراط: سیدمحمد صدر، از چهره‌های اصلاح‌طلب، مشاور ارشد وزیر امور خارجه و مشاور محمد خاتمی اخیراً در بخشی از گفت‌وگوی خود با سایت حزب ندای ایرانیان گفته است: مجموعه‌ای از سیاست داخلی و خارجی دولت اصلاحات باعث شد که ظرفیت الگوبرداری در منطقه برای این موضوع به وجود آید. چند سالی به طول انجامید تا بهار عربی در کشورهای عربی آغاز شد.
 
او که گفته می‌شود پژوهشگر وزارت خارجه نیز هست، همچنین گفته است: باید به این نکته نیز اشاره کنم که انتخابات سال 88 و اینکه چقدر جوانان در خیابان‌ها مخصوصا تا قبل از روز انتخابات با آزادی، عشق و علاقه به فعالیت می‌پرداختند، تاثیرگذار بود تا الهام بخش بهار عربی باشد.
 
 
*سوگمندانه باید گفت که این صحبت‌ها علیرغم اصرار چندی قبل محمد خاتمی مبنی بر حذف بدبینی‌های نظام نسبت به اصلاح‌طلبان؛ اما به عمق بدبینی‌ها می‌افزاید.
 
اینکه چهره‌‌ای که بعنوان مشاور آقای خاتمی و آقای ظریف شناخته می‌شود به عرصه رسانه‌ها بیاید و با حالت نوستالژی! از رفتارهای منجر به وقوع فتنه و حرکات فتنه‌گون سال 88 یاد کند و همه آنها را نیز الهام‌بخش رخداد پرمضمون بیداری اسلامی عنوان کند؛ ثمری جز عمق بخشیدن به بدبینی‌های به حق نظام نسبت به اصلاح‌طلبان ندارد.
 
جدای از این مسئله باید در پاسخ به صحبت‌های صدر، بر این مسئله تکیه کرد که خود انقلابیون کشورهای عربی و آفریقایی و حتی تحلیلگران آمریکایی نیز این حرف آقای صدر را قبول ندارند.
 
چه اینکه مقامات آمریکایی در حین انقلاب مصر عنوان کردند که صدای شنیده شده از میدان التحریر، همان صدایی است که در انقلاب سال 1979 از ایران اسلامی به گوش می‌رسید.
 
و همان تحلیلگران نیز خطبه عربی مقام معظم رهبری برای انقلابیون مصری را یکی از نقاط عطف انقلاب مصر عنوان می‌کنند. (انقلابی که اگرچه بعدها به دلیل جدی نگرفتن زنگ خطر «مصادره»! به ورطه برخی اشتباهات بزرگ افتاد)
 
و دقت شود که آنها نگفتند ما این رخداد را ثمره حرکت اصلاح‌طلبان ایرانی و جریانی می‌دانیم که لیدر آن برای کار انتخاباتی از یک کشور عربی نیز پول ستانده است!
 
همچنین است که باید به آقای صدر گفت «اسرائیل ستیزی» و اعلام برائت از اسرائیل حرکتی بود که تقریباً در تمامی حرکات بیداری اسلامی در کشورهای خیزش کرده دیده شد.
 
شعار مرگ بر اسرائیل و حمله به سفارت‌خانه‌های اسرائیل و آمریکا حرکات مبرّزی در طول بیداری اسلامی در کشورهای عربی و آفریقایی بودند که قاعدتاً با توجه به مواضع جریان متبوع آقای صدر و معاریف آن پیرامون ضرورت نزدیکی به آمریکا و عدم تنش‌زایی! نمی‌توان مدعی بود از حرکت اصلاح‌طلبان کپی شده‌اند!
 
گفتنیست، عبارت بهار عربی نیز کلیدواژه بدیل‌سازی شده مورد استفاده رسانه‌های غربی برای دور کردن معنای اصیل حرکت «بیداری اسلامی» است که متأسفانه یک جریان سیاسی خاص در داخل ایران، در طول دوران خیزش‌های بیداری اسلامی تاکنون همواره از آن استفاده می‌کند و هیچگاه حاضر به استفاده از عبارت گویای «بیداری اسلامی» که خیزشی همچنان جاری محسوب می‌شود؛ نشده است.
 
در همین زمینه، وابستگان حلقه انحرافی نیز از عبارت «بیداری انسانی»! استفاده می‌کردند و از به‌کار بردن «بیداری اسلامی» اکراه داشتند.
منبع: فارس
برچسب ها: ظریف اصلاح طلب