۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۱

کودکان عراقی در سرمای زمستان +تصاویر

زنان و کودکان عراقی که داعش آنها را از خانه‌های خود بیرون رانده و در دیگر استان های این کشور آواره شده‌اند،حالا نه از بیم حملات داعش و بلکه از سوز سرمای شب‌های اردوگاه لرزه بر تنشان است.
کد خبر : ۲۲۰۸۰۸
صراط: قربانیان جنایات داعش که به خاطر حملات این گروه تروریستی به شهرها و روستاهایشان در دیگر استان‌های عراق آواره گشته اند به خاطر سرمای شدید هوا، نداشتن سرپناه امن و مناسب،پوشاک کافی و وسایل گرمایشی در اوضاع انسانی دشواری به سر می‌برند.
 
بر اساس تازه‌ترین گزارش با کاهش شدید دما و وزش طوفان،  هفده تن از کودکان آواره عراقی به دلیل سکونت در چادر و کمبود وسایل گرمایشی جان خود را از دست دادند.
 
این در حالی است که آوارگان عراقی امیدی هم برای دریافت کمکی که دولت وعده آن را داده بود ندارند چرا که ستاد دولتی رسیدگی به وضع آوارگان عراقی به ریاست «صالح المطلک» به اتهام فساد مالی و هدر دادن اموال اختصاص یافته به آورگان تحت بازجویی است.
«عباس المحمداوی»، نماینده یکی از مجتمع‌های اسکان آوارگان در بغداد گفت: بیش‌تر آوارگان این مجتمع به بهانه های مختلف مثل عدم حضور سرپرست خانواده یا در اختیار نداشتن مدارک لازم کمک های ستاد دولتی رسیدگی به امور آوارگان را دریافت نکرده‌اند در حالی که بیش تر خانواده‌ها در جریان حملات داعش سرپرست خود را از دست داده‌اند.
 
وی افزود: آوارگان این مجتمع به خاطر سرما و کمبود کمک‌های خیریه که به آنها شده است در وضعیت بسیار بدی به سر می‌برند و از کم‌ترین ملزومات معیشتی هم محروم هستند.
 
«خالد السعدی»، مسئول کمپین کمک به آوارگان عراقی نیز گفت: بیش‌تر خانواده‌های آواره در استان‌های عراق کمک‌های اختصاص یافته از سوی دولت را دریافت نکرده‌اند و این امر موجب وضع مشقت‌بار زندگی خانواده‌های آواره‌ای شده است که حتی قادر به خرید مواد غذایی مورد نیاز یا لباسی گرم برای فرزندان خود در این فصل سرما نیستند.
 
وی افزود: نهادهای جامعه مدنی و اعانه دهندگان نمی توانند همه نیازهای آوارگان را تامین کند چرا که امکانات آنها محدود است و دولت باید مبلغی را به صورت دوره ای برای آوارگان هزینه کند نه اینکه فقط یک بار این مبلغ اختصاص داده شده باشد و آن هم به خاطر فساد درون ستاد رسیدگی به آوارگان به  دست بسیاری از آوارگان نرسیده باشد.
 
این در حالی است که کمیته امور آوارگان در پارلمان عراق معتقد است تحقیق درباره اتهام فساد در ستاد دولتی رسیدگی به امور آوارگان پرونده ای به تعویق افتاده است که بررسی آن امروز و فردا می شود.
 

«نهله الهبابی»، عضو این کمیته گفت:قضیه فساد مالی ستاد رسیدگی به امور آوارگان از سوی پارلمان به کمیسیون حسابرسی و عدالت واگذار شده است اما انتظاری درباره به نتیجه رسیدن کار این کمیته نداریم و تبعات تعلل و بی تفاوتی نسبت به  این قضیه را تنها آوارگان فقیر و نیازمند و نه دیگران متحمل می شوند.
 
الهبابی وزارت دارایی و دیگر وزارتخانه ها را مسئول اوضاع انسانی دشوار آوارگان دانست و گفت: وزیر دارایی تنها یک و نیم میلیارد از بودجه 350 میلیارد دیناری وزارت مهاجرت و آوارگان را هزینه کرده است و این در حالی است که آوارگان کمک یک میلیون دیناری را برای هر خانواده را هم دریافت نکردند و این مبلغ اختصاصی جای دیگری هزینه شد.
 
نماینده پارلمان عراق گفت: بسیاری از خانواده های عراقی این کمک را به رغم اینکه بیش از شش ماه است که ستاد رسیدگی به امور آوارگان آن را اختصاص داده بود دریافت نکرده اند.
 
کشور عراق از کشورهای اعانه دهنده خواسته است با حمایت از مهاجران عراقی و اسکان آنان از تلاش‌های این کشور و سازمان ملل حمایت و مبلغ پنج میلیارد دلار برای حمایت از این افراد فراهم کنند.
 
«سلام الخفاجی»، نماینده وزارت مهاجرت عراق هم تعداد مهاجران به ثبت رسیده در این وزارت را بیش از دو میلیون و 400 هزار تن در داخل عراق اعلام و تاکید کرد که این عدد زنگ خطر را در عراق به صدا درآورده است.
 
بیشتر این مهاجران در شهرهای دهوک و اربیل واقع در شمال اقلیم کردستان و استان الانبار در غرب عراق و پس از آن در شهر بغداد و دیگر استان‌ها آواره هستند.

منبع: فارس
برچسب ها: داعش عراق