۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۴

سومین دیدار ظریف و کری در ژنو

وزرای خارجه ایران و آمریکا امروز برای بار سوم، دوجانبه در ژنو دیدار کردند.
کد خبر : ۲۲۰۹۶۴
صراط: محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران امروز برای سومین بار در ژنو با جان کری، همتای آمریکایی خود دوجانبه دیدار کرد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، و جان کری، وزیر خارجه آمریکا، امروز پیش از این دوباره با حضور معاونین در ژنو، سوئیس، با یکدیگر دیدار کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان پیش از این دیدار گفت که دیدارش با وزیر خارجه آمریکا برای بررسی اینکه آیا می‌توان برای کاهش از اختلافات پیشرفت کرد یا نه مهم است.

آنگونه که از اظهارات مقامات مختلف دو کشور بر می‌آید در این دور از گفتگوهای بین وزرای خارجه ایران و آمریکا سعی خواهد شد تا فرآیند کلی مذاکرات هسته‌ای تسریع شود.

ظریف همچنین فردا در برلین پایتخت آلمان با فرانک‌-والتر اشتاین‌مایر همتای آلمانی خود دیدار خواهد کرد.

وی علاوه بر این فردا با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل پایتخت بلژیک ملاقات می‌کند. آقای ظریف روز جمعه رهسپار پاریس می شود تا در آنجا با لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه به گفتگو بنشیند.

در همین حال، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که جان کری، وزیر خارجه این کشور روز جمعه با رئیس جمهور و وزیر خارجه فرانسه دیدار خواهد کرد.

دیدارهای وزیر خارجه ایران با هدف بررسی آخرین تحولات مربوط به روابط ایران و اتحادیه اروپا و راههای پیش رو برای تقویت این مناسبات برگزار خواهند شد. همچنین در این گفتگوها درباره آخرین تحولات مربوط به مذاکرات هسته ای و ضرورت بهره برداری از فرصت استثنایی حاضر برای حل وفصل نهایی این بحران ساختگی بحث و رایزنی خواهد شد.

گفتگوها درباره روشهای تقویت مناسبات در حوزه های مختلف مورد علاقه طرفین، و ضرورت اجماع جهانی پیرامون مبارزه اساسی و همه جانبه و بدون تبعیض با تروریسم، افراط و خشونت بعنوان نگرانی مشترک ملتها و پیروان مذاهب و ادیان مختلف از جمله محورهای این دیدارها خواهند بود.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین قرار است در این دیدارها بر ضرورت اجتناب از توهین به مقدسات پیروان مذاهب و ادیان به هر دلیل و بهانه تاکید کند.

ظریف پیشتر اعلام کرده بود که دیدار با کری در جریان سفر اروپایی وی صورت می‌گیرد و وی پس از آن با برخی از مقامات قاره سبز دیدار خواهد کرد. وی همچنین گفته بود به‌دلیل عدم وجود روابط رسمی دیپلماتیک بین ایران و آمریکا، دیدار‌های بین دیپلمات‌های دو کشور باید در حاشیه مذاکرات هسته‌ای انجام بگیرد.

پس از مذاکرات امروز و آنگونه که مذاکره کننده ارشد کشورمان گفته است، از فردا گفتگوهای دو چند جانبه بین ایران و گروه 1+5 آغاز می‌شود. سید عباس عراقچی در تشریح برنامه‌های این دور از مذاکرات گفته است: "روز چهارشنبه ٢٤ دی ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا به ژنو خواهند رفت تا پیش از مذاکرات دوجانبه معاونین خود با یکدیگر دیدار کرده و راهنمایی های لازم را به عمل آورند".

وی افزود: "متعاقباً طی روزهای ٢٥ الی ٢٧ دی هیئت‌های مذاکره کننده ایرانی و آمریکایی در ژنو مذاکره دوجانبه خواهند داشت و روز ٢٨ دی نیز مذاکرات ایران و ١+٥ در سطح معاونین برگزار خواهد شد".

عراقچی افزود: "قبل و بعد از این مذاکرات، با بقیه اعضای 1+5 نیز به‌صورت دوجانبه ملاقات و مذاکره صورت خواهد گرفت".


منبع: تسنیم