۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۷

شارلی‌ابدو بعد از توهین به پیامبر(ص) چقدر کاسب شد؟

هفته نامه شارلی ابدو که در پایان ماه دسامبر حتی در پرداخت حقوق کارمندان خود نیز عاجز شده بود ، در پی ماجرای اخیر با دریافت حق اشتراک، جمع آوری پاداش ها و کمکهای سازمانها و ادارات دولتی بیش از ده میلیون یورو به جیب خواهد زد.
کد خبر : ۲۲۱۰۲۹
شارلی‌ابدو بعد از توهین به پیامبر(ص) چقدر کاسب شد؟
صراط: هفته نامه شارلی ابدو که در پایان ماه دسامبر حتی در پرداخت حقوق کارمندان خود نیز عاجز شده بود ، در پی ماجرای اخیر با دریافت حق اشتراک، جمع آوری پاداش ها و کمکهای سازمانها و ادارات دولتی بیش از ده میلیون یورو به جیب خواهد زد.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، شارلی ابدو که یک هفته نامه فکاهی کوچک در فرانسه است که شماره اخیر این هفته نامه ،چهارشنبه در پنج میلیون نسخه چاپ شد و هر نسخه آن سه یورو به فروش رفت که در صورت احتساب فروش همه نسخه های آن باید گفت که هشت میلیون یورو از این طریق عاید این هفته نامه خواهد شد.
 
شارلی ابدو در واقع تمام عواید حاصل از یک میلیون نسخه ابتدایی شماره اخیر خود ( یعنی سه میلیون یورو) را به جیب خواهد زد چرا که در چارچوب یک پویش گسترده همبستگی، کل شبکه چاپ و توزیع هفته نامه قبول کرده است که به طور رایگان کار کند و حقوق مالی خود را از این کار به کمک به شارلی ابدو و خانواده قربانیان حمله به دفتر این هفته نامه در پاریس اختصاص دهد. اما طبق معمول فروش همیشگی، شارلی ابدو چهل درصد از عواید حاصل از فروش چهار میلیون نسخه دیگر شماره اخیر خود را که بالغ بر چهار میلیون و هشتصد هزار یورو می شود، دریافت خواهد کرد.
 
علاوه بر این، حوادث ناگوار اخیر در پاریس موجب شد شارلی ابدو شمار مشترکان خود را در عرض تنها چند روز به بیش از ده برابر افزایش دهد و به گفته پاتریک پلو که یکی از وقایع نگاران شارلی ابدو است، از زیر هفت هزار به بیش از یکصد و بیست هزار اشتراک برساند. پاتریک پلو که در رادیو ار ت ال سخن می گفت، ادعان کرد درست یک روز پیش از وقوع حمله به دفتر شارلی ابدو، در یک مراسم شام که همکار وی شارب نیز در آن حضور داشت، هر دو از این مسئله ابراز خرسندی کرده بودند که شارلی ابدو پنجاه مشترک جدید پیدا کرده است.
 
هفته نامه شارلی ابدو همچنین از خریدهای غیرمنتظره برخی شرکت ها و سازمانها نیز پول خوبی به جیب زده است. به عنوان مثال شرکت هواپیمایی ایرفرانس بیست هزار نسخه از شماره اخیر شارلی ابدو را با تعرفه کامل برای مسافران خود خریداری کرد این در حالی است که ایرفرانس عموما از امتیاز خرید با قیمت بسیار پائین این هفته نامه برخوردار بود.
 
افزون بر همه این ها، در روزهای اخیر کمک های مالی زیادی از داخل فرانسه یا خارج از این کشور روانه دفتر هفته نامه شارلی ابدو در پاریس شده است. صندوق " مطبوعات و تکثرگرایی" که کمک های مالی معاف از مالیات به رسانه ها می دهد، اعلام کرده است که روز چهارشنبه یک میلیون و چهارصد هزار یورو از طرف بیش از بیست و یک هزار نفر دریافت کرده است.
 
همچنین فلور پلرن، وزیر فرهنگ فرانسه، نیز قول داده است یک کمک مالی فوری به ارزش یک میلیون یورو به هفته نامه شارلی ابدو اختصاص دهد.
 
شارلی ابدو حتی از کمک شرکت های اینترنتی بزرگ آمریکا نیز بی نصیب نمانده است. "صندوق گوگل برای ابداعات یارانه ای در مطبوعات" که اداره مشترک آن را شماری از ناشران بر عهده دارند، اعلام کرده است دویست و پنجاه هزار یورو به شارلی ابدو کمک خواهد کرد. سایت اینترنتی ای‌بای و آمازون نیز به نوبه خود تعهد کرده اند کمیسیون های احتمالی را که از فروش محصولات دارای مهر " من شارلی هستم" دریافت کنند، به شارلی ابدو خواهند پرداخت.
 
حوادث خونین اخیر در پاریس در حالی خوان نعمت را به روی شارلی ابدو باز کرده است، که این هفته نامه فکاهی نوامبر گذشته با فروش کم خود حتی پول کافی برای پرداخت کارمندان خود نداشت و برای ادامه بقای خود درخواست کمک کرده بود.