۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۷

نظر موسس "شارلی" درباره حمله اخیر

مدیر اسبق مجله فرانسوی شارلی ابدو در سال ۱۹۷۰ میلادی و یکی از اعضای هیات موسس آن اعلام کرد که توهین به اعتقادات مردم، علت اصلی حمله به این مجله طنز بود.
کد خبر : ۲۲۱۱۴۶
صراط: «هنری روسل» یکی از موسسان مجله فرانسوی شارلی ابدو، «استفان شاربونیه» سردبیر این مجله فکاهی که یکی از چهار کاریکاتوریستی بود که در حمله به دفتر این مجله کشته شد را به «کشاندن تیم کاری به کام مرگ» متهم کرد.

روسل افزود: سردبیر شارلی ابدو با انتشار روزافزون کاریکاتورهای تحریک‌آمیز، منجر به قتل تیم کاری این مجله طنز شده است.

روزنامه انگلیسی «دیلی تلگراف» در این باره گزارش داد که روسل 80 ساله که در سال 1970 به عنوان یکی از موسسان شارلی ابدو در انتشار شماره اول این مجله نقش داشته است، در نامه خود به استیفان شاربونیه نوشته که «تو را مسئول می دانم».

مدیر اسبق شارلی ابدو در ادامه انتقادات خود از استیفان شاربونیه افزود: استیفان جوانی فوق‌العاده اما در عین حال نادان بود و من می دانستم که پس از انتشار کاریکاتورها، اتفاقاتی خواهد افتاد.

موسس مجله شارلی ابدو گفت: شاربونیه در سال 2011 تصاویر پیامبر را روی صفحه اول مجله منتشر کرد و همین مساله باعث شد که تعداد افرادی ناشناس دفاتر این روزنامه را آتش بزنند اما وی باز این اقدام را در سپتامبر 2012 تکرار کرد.

استفان شاربونیه از سال 2012 رسما سردبیر شارلی ابدو شده بود و در سال 2012 و بعد از اینکه با بمب آتش‌زا به دفتر مجله حمله شد به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود که «محمد برای من مقدس نیست».

روزنامه انگلیسی تلگراف در پایان گزارش داد که این اتهام موجب برانگیخته شدن خشم ریچارد مالکا وکیل مدافع این مجله فرانسوی شد.

استفان شاربونیه، سردبیر مجله طنز شارلی ابدو یکی از چهار کاریکاتوریستی بود که در حمله به دفتر این مجله کشته شدند.

شاربونیه، که به «شارب» مشهور بود، 47 سال داشت. بنا به گزارش‌ها وقتی که استفان شاربونیه به همراه تعدادی از همکارانش در جلسه شورای سردبیری مجله بود، دو مهاجم به دفتر مجله ریختند و آنها را به گلوله بستند.

سه کاریکاتوریست دیگری که کشته شدند به نام‌های کابو، تینیوس و وولینسکی شناخته می‌شدند.
منبع: فارس