۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۹

بیانیه پایانی اجلاس عفاف و حجاب

اجلاس هم‌اندیشی سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه حجاب و عفاف لحظاتی پیش با انتشار بیانیه‌ای به کار خود پایان داد.
کد خبر : ۲۲۱۱۲۷
صراط: اجلاس هم‌اندیشی سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه عفاف و حجاب که از صبح امروز در سالن همایش‌های وزارت کشور در حال برگزاری بود، لحظاتی پیش با انتشار بیانیه‌ای به کار خود پایان داد که متن این بیانیه به شرح زیر است:

ضمن تبریک و تهنیت به مناسبت ولادت پیامبر اکرم و امام صادق (ع) در ماه مبارک ربیع‌الاول و تقدیر و تشکر از رهبر معظم انقلاب و اهتمام ویژه ایشان به شبیخون فرهنگی و با عنایت به روز 17 دی روز کشف حجاب و یادبود شهدای مسجد گوهرشاد و همچنین با تشکر از تمام نیروهایی که به دلیل دغدغه‌شان ما را در این همایش یاری کردند، اعلام می‌داریم که:

1- ما معتقدیم که در طول این سال‌ها نگرش‌های افراطی و تفریطی در موضوع حجاب تبعات متفاوتی را در سطح جامعه داشته است که بعضاً راه‌آورد آن نگاه‌های سلیقه‌ای، غیر مستمر و بدون اثر بوده است از این رهگذر درمی‌یابیم آن چیزی که به نظر می‌رسد در مقوله عفاف و حجاب مغفول مانده فراتر از یک نگاه دینی است نگاهی که بعد عقلانی و زندگی خردورزانه را در چارچوب عفاف گوشزد می‌کند و آن را به عنوان یک رفتار خردمندانه که مناسبات زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی را تنظیم می‌کند برمی‌گزیند. چیزی که نیاز به تدوین گفتمان اجتماعی دارد تا مردم احساس نیاز به مقوله عفاف نمایند.

2- باید باور داشته باشیم که جامعه حریم عمومی است و در این حریم عمومی باید مناسبات انسانی رعایت شود در غیر این صورت جامعه از حد تعادل خارج خواهد شد و عفاف همان چیزی است که توازن را در تمایلات انسانی ایجاد می‌کند و حریمی را برای امیال انسان در نظر می‌گیرد آن حریم جایی جز خانواده نیست و جامعه جایی برای سازندگی است اینگونه است که غرب با همه ادعاهای پوشالی درباره احقاق حق زن به خاطر عدم رعایت عفاف در مناسبات اجتماعی ظلم‌های عدیده‌ای را به جسم و جنس زن نموده است. ظلم‌هایی مانند آزارهای محیط کار، آمار بالای قاچاق زنان و مزاحمت‌ نوامیس و خشونت علیه زنان که در جامعه غربی بیداد می‌کند.

3- در مقوله مدیریت فرهنگی حجاب نگاهی قابل پذیرش است که مسئله عفاف را در نقشه فرهنگی کشور ملاحظه نماید مسلماً با این نگاه در نقشه فرهنگی کشور موضوعاتی مانند خانواده، مسائل زنان، مصرف‌گرایی و سرمایه‌محوری سبک زندگی و... بسیار تأثیرگذار است و سهم بزرگی در اثربخشی برنامه‌های عفاف و حجاب دارد.

4- بر این اساس تغییرات دولت‌ها به بهانه تغییر نگاه در رویکرد سیاسی در کشور نباید قربانگاه مطالبات دینی مردم باشد زیرا مطالبه دینی پایه و شالوده اصلی تشکیل جمهوری اسلامی است و دولتی که بخواهد در پاسخگویی به اینگونه مطالبات کوتاهی نماید قطعاً توسط مردم مورد مؤاخذه قرار خواهد گرفت از این‌رو از دولت محترم درخواست اجرایی شدن قانون حجاب را داریم.

5- ما نگاه سیاسی به مقوله حجاب را یک نگاه غلط می‌دانیم و باور داریم آن سوی مرزها در پی تلقین نگاه سیاسی در داخل کشور به مقوله حجاب هستند.

6- ما باور داریم حرکت‌های خودجوش مردمی در مقوله حجاب و عفاف در قالب حرکت‌های جهادی بهترین ایمن‌سازی برای مرزهای فرهنگی کشور است و ورود مردمی در دفاع فرهنگی قطعاً دشمن را غافلگیر خواهد کرد همانگونه که در 8 سال دفاع مقدس این ورود نابهنگام مردمی دشمن را زمین‌گیر کرد.

7- امروز ما معتقدیم که حجاب و عفاف قبل از آنکه نیاز به یک عزم فراگیر داشته باشد نیازمند یک فهم فراگیر است.

8 - ما معتقدیم که حجاب و عفاف نیازمند یک قرارگاه فراگیر ملی است که همگرایی قوای سه‌گانه و نهاد انتظامی را در تصمیم‌گیری و اجرا ایجاد نماید.

9- ما از مجلس شورای اسلامی به عنوان یک نهاد قانون‌گذار که مهم‌ترین ظرفیت را در حمایت‌های تقنینی بودجه‌ای از قانون 427 مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی دارا می‌باشد می‌خواهیم تا در جهت اجرایی شدن این قانون گام بردارد و بودجه‌‌ای خاص برای آن قرار دهد.

10- امروز ما خواهان نظارت مستمر قوه قضاییه بر این قانون و فعال شدن هرچه بیشتر آن در این راستا هستیم.

11- ما می‌خواهیم شورای عالی انقلاب فرهنگی که ذیل فرامین مقام معظم رهبری اتاق فرمان فرهنگی در کشور است اهرم نظارتی‌اش را بیش از پیش قوی کند.

12- امروز سازمان‌های مردم‌‌نهاد مهم‌ترین سازوکار مردمی و سامان‌مند در حوزه اجرا و نظارت بر قانون 427 حجاب و عفاف می‌باشد و این آمادگی اعلام می‌شود که برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب تشکل‌های غیر دولتی حجاب تسهیل‌گر تحقق نگاه حاکمیت در سطح جامعه هستند.

13- ما از رسانه ملی می‌خواهیم که نگاه محوری در تولید برنامه‌های رسانه‌ای را به حجاب و عفاف جایگزین نگاه‌‌ حاشیه‌ای نماید و از این رهگذر استفاده از بخش غیردولتی متعهد، متخصص و رسانه‌ای مهم‌ترین راهبرد رسانه ملی در تولید برنامه‌های دینی باشد.

14- ما از کلیه دستگاه‌های اجرایی در تحقق مصوبه 427 شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرای کامل مصوبه را به عنوان مهم‌ترین اولویت برنامه‌ریزی عفاف و حجاب در سطح کشور خواهانیم.

15- ما آموزش و پرورش و آموزش عالی را مهم‌ترین مرجع در تغییرات و حرکت‌های فراگیر اجتماعی می‌دانیم.

ما باور داریم که امر به معروف و نهی از منکر افق بلند تحولات حقیقی در جامعه است و عده‌ای می‌خواهند در پس اغراض غیر انسانی این حقیقت ناب را سیاه نمایند تا جامعه از توسعه معروف و جلوگیری از منکر فاصله بگیرد و اینگونه ما از دستگاه‌ها و نهادهای متولی درخواست فراگیری امر به معروف و نهی از منکر را در لایحه‌های مختلف اجتماعی خواهانیم.

امروز تریبون نماز جمعه به عنوان یک جایگاه عبادی سیاسی محلی برای طرح مفاهیم عفاف و حجاب و معضلات اجتماعی و آسیب‌های خانواده است و قطعاً روشنگری‌های به موقع با شیوه صحیح توسط ائمه جمعه می‌تواند دغدغه‌های اجتماعی را در حوزه عفاف پاسخ گوید.

ما از دولت و مجلس خواهانیم که جایگاه ویژه‌ای برای توسعه فرهنگ حجاب و عفاف در قانون 5 ساله و قوانین بودجه سنواتی به منظور تسهیل اجرای برنامه‌های حجاب و عفاف لحاظ نماید.

امروز خانواده مهمترین جایگاه نهادینه شدن عفاف است و عفاف یگانه گوهری است که می‌تواند از کیان خانواده به تمامیت دفاع نماید. بر این اساس زنان در خانواده ایرانی می‌توانند بهترین نقش را در نهادینه کردن فرهنگ عفاف ایجاد نمایند.

در سالی که به فرموده مقام معظم رهبری سال اقتصاد و فرهنگ نامگذاری شد باید باور داشت که فرهنگ بدون حمایت اقتصادی فراگیر نخواهد شد و اقتصاد بدون فرهنگ هیچ بالندگی نخواهد داشت. براین اساس حجاب و عفاف نیازمند پشتوانه فرهنگی و حمایت‌های اقتصادی است تا هرچه بهتر بتوان به اهداف مورد نظر رسید.

امروز ما نیازمند یک تشکیلات فراگیر به صورت اتحادیه‌ای و ملی در حوزه سازمان‌های مردم‌نهاد عفاف و حجاب به منظور ایجاد همگرایی در حوزه‌ها، مبانی و روش‌ها در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب هستیم که این مهم محقق نمی‌شود مگر با حضور فراگیر سازمان‌های مردم‌نهاد و تخصصی حجاب و عفاف.

16- ما از نیروی انتظامی خواهانیم که در برخورد با مقوله بدحجابی برخورد قضایی و انتظامی را با سرچشمة‌های هنجارشکنی در حوزه عفاف در اولویت فعالیت‌هایش قرار دهد.

17- امروز ما اجرای کامل قوانین و مقررات در بخش خصوصی را خواهانیم و معتقد هستیم بخش خصوصی جزیره‌ای رها و خارج از فضای رسمی کشور نیست بلکه تمامی گروه‌ها و نهادها و تمام نیروهای علاقه‌مند در این حوزه باید فعال شوند.

در پایان از خداوند متعال خواستاریم که حرکت‌های فراگیر مردمی در حوزه حجاب و عفاف که امروز دژی محکم‌ در برابر پروژه حیازدایی دشمن در داخل کشور می‌باشد پررنگ‌تر از همیشه شود. امید که بتوانیم از این رهگذر خیزش‌های مردمی با محوریت مطالبات دینی از نظام و حاکمیت اسلامی را پرشورتر از همیشه نظاره‌گر باشیم.

در پایان این مراسم از فعالان و سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه عفاف و حجاب با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین اختری دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) تقدیر شد.
منبع: ایسنا