۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۷

پایان سفر اروپایی ظریف

وزیر امور خارجه کشورمان که به منظور رایزنی با همتایان اروپایی و همچنین وزیر خارجه آمریکا به ژنو و چند کشور اروپایی سفر کرده بود، این شهر را ترک و به تهران بازگشت.
کد خبر : ۲۲۱۴۸۲
صراط: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به منظور گفت‌وگو با جان کری همتای آمریکایی خود و دیدار با همتایان اروپایی روز چهارشنبه 24 آذر ماه وارد شهر ژنو شد و در بدو ورود در جمع خبرنگاران عنوان کرد: ما در حال حاضر به مرحله‌ای رسیده‌ایم که ضرورت دارد طرف مقابل تصمیمات خود را بگیرد تا بتوانیم از این طریق به سمت جلو به پیش برویم.آمادگی داریم که همه موضوعات را به نتیجه برسانیم، اما باید ببینیم که طرف مقابل چقدر در این‌ باره آمادگی دارد.

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران طی روز چهارشنبه گفت‌وگوهای فشرده‌ای هشت ساعته‌ای را در چند نوبت به همراه معاونانش با جان کری داشت.

وی پیش از دیدار با جان کری گفت که این دیدار برای بررسی پیشرفت‌ها در زمینه کم کردن اختلافات در مذاکرات هسته‌ای حائز اهمیت است و افزود: زیرا آمادگی طرفین مذاکره «برای پیشروی و تسریع فرایند مذاکرات را نشان می‌دهد».

ظریف درباره احتمال رسیدن طرفین به توافق نهایی هم گفت: «بررسی می‌کنیم. همه موضوعات تا زمانی که آنها را رفع کنید، سخت است و وقتی آن را حل کنید دیگر همه موضوعات ساده می‌شود.

وزیر خارجه کشورمان همچنین در ژنو در دیدار دمیستورا نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه با تاکید بر سیاست اصولی ایران مبنی بر اینکه مردم سوریه خود باید سرنوشت سیاسی‌شان را رقم بزنند، گفت:‌ انتظار داریم بازیگران عمده بین‌المللی نیز در جهت حفظ تمامیت ارضی و حل سیاسی موضوع سوریه همکاری سازنده‌ای داشته باشند.

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای کشورمان پنجشنبه ژنو را به مقصد برلین ترک کرد و در آنجا با فرانک والتر اشتاین مایر همتای آلمانی در خصوص مناسبات دوجانبه و تحولات مرتبط با مذاکرات هسته‌ای به گفت‌وگو نشست. وزرای امور خارجه ایران و آلمان در این دیدار بر لزوم دسترسی هر چه سریعتر به توافق جامع با لحاظ کردن ملاحظات و نقطه نظرات اساسی دو طرف تاکید کردند.

وی سپس راهی بروکسل شد و با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت‌وگو کرد و روز جمعه هم به پاریس رفت و قبل از دیدار با لوران فابیوس همتای فرانسوی، گفت‌وگویی یک ساعته با جان کری که در پاریس به سر می‌برد انجام داد و سپس با فابیوس دیدار کرد و مجدداً به ژنو بازگشت.

وزیر خارجه ایران در پاریس اعلام کرده بود که در ژنو گفت‌وگوی تلفنی با همتایان خود در 1+5 خواهد داشت که در همین راستا با فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس به رایزنی تلفنی در خصوص آخرین تحولات هسته‌ای پرداخت.

گفت‌وگو درباره آخرین تحولات مربوط به مذاکرات هسته‌ای و ضرورت بهره‌برداری از فرصت استثنایی حاضر برای حل و فصل نهایی این بحران ساختگی از جمله محورهای سفر اروپایی ظریف بود.

ظریف در سفرش به اروپا و در دیدار با همتایان خود آخرین تحولات مربوط به روابط ایران و اتحادیه اروپا و راه‌های پیش رو برای تقویت این مناسبات را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش فارس، ضرورت اجماع جهانی در مبارزه اساسی و همه جانبه و بدون تبعیض با تروریسم، افراط و خشونت به عنوان نگرانی مشترک ملت‌ها و پیروان مذاهب و ادیان مختلف، ضرورت اجتناب از توهین به مقدسات پیروان مذاهب و ادیان به هر دلیل و بهانه از جمله آزادی بیان از جمله مواردی بود که ظریف در گفت‌وگو با مقامات اروپایی بر آن تأکید کرد.

ظریف در سفر به کشورهای اروپایی همچنین درباره روش‌های تقویت مناسبات در حوزه‌های مختلف مورد علاقه طرفین گفت‌وگو کرد.

بنابراین گزارش، جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز که روز گذشته در پاریس بود، شب گذشته به آمریکا بازگشت.

رویتر نیز خبر داده که قرار است ظریف و کری ظرف هفته‌های آینده دوباره با یکدیگر به گفت‌وگو بپردازند و هنوز مشخص نیست که این دیدار در کجا انجام شود، ولی قریب به یقین، ژنو یا وین محل ملاقات مجدد ظریف و کری خواهد بود.

معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا و کارشناسان دو طرف نیز از روز پنجشنبه تا امروز به رایزنی پرداختند و معاونان ظریف نیز بعدازظهر امروز به وقت محلی با هلگا اشمیت معاون فدریکا موگرینی دیدار و گفت‌وگو کردند و قرار است امشب نیز با سرگئی ریابکوف نماینده روسیه در گروه 1+5 به رایزنی بپردازند.

قرار است نشست عمومی دوازدهمین دور مذاکرات ایران و 1+5 درباره راه‌حل جامع هسته‌ای فردا (یکشنبه) در سطح معاونان و در شهر ژنو برگزار شود.

ایران و گروه 1+5 پس از تمدید هفت ماه توافقنامه ژنو در تاریخ 26 آذر ماه یک دور در شهر ژنو گفت‌وگو کردند و پیش از آن نیز هشت دور در وین، یک دور در نیویورک و یک دور هم در عمان بر سر میز مذاکره به رایزنی پرداختند.

میزان و ظرفیت غنی سازی و نحوه لغو تحریم‌ها از جمله مهمترین موارد اختلافی بین دو طرف است.

سید عباس عراقچی امروز پیش از سومین روز رایزنی‌ها با هیأت آمریکایی با بیان اینکه مذاکرات کاملاً جدی است، گفت که اختلافات و فاصله‌ها هنوز وجود دارد و در صورتی که طرف مقابل اراده و حسن نیت داشته باشد حصول توافق امکانپذیر است.
منبع: فارس