۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۶

تقسیم "مسیر نجف-کربلا" بین استان‌ها

وزیر کشور گفت: در صورت توافق طرفین و به خصوص دو استان عراق ما سال بعد کل مسیر نجف تا کربلا که حدود ۸۰ الی ۸۵ کیلومتر است را بین استان‌های خود توزیع کنیم؛ یعنی هر استان را مسئول ۵ کیلومتر از مسیر می‌کنیم تا هم موکب‌ها برقرار باشد و هم
کد خبر : ۲۲۱۴۹۲
صراط: عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور عصر امروز در نشست خبری مشترک با محمد سالم الغبان وزیر کشور عراق، با اشاره به مباحث مطرح شده در جلسه امروز طرفین گفت: مسائل امنیتی و انتظامی در داخل کشور عراق و همچنین انتقال تجربیات ایران در حوزه‌های مختلف به این کشور، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 

وی ضمن تشکر از پذیرایی‌ عراقی‌ها از زوار ایرانی در ایام اربعین افزود: براساس بحث‌های مطرح شده، قرار است با تشکیل کمیته‌های مشترک برای سال آینده برنامه‌ریزی خوبی برای زوار صورت بگیرد. 

وزیر کشور با بیان اینکه در حوزه مسئولیت وزارت کشور ایران، بحث تامین امنیت داخل مطرح است و در این راستا شورای امنیت در ایران با حضور نمایندگانی از قوای سه‌گانه و نیروی انتظامی و سایر اعضا به ریاست وزیر کشور نقش‌آفرینی می‌کند، گفت: در این راستا می‌توانیم در حوزه امنیت عراق و به خصوص درباره مباحث انتظامی یعنی تجهیز و آموزش پلیس و انتقال تجربیات در حوزه تربیت کادر به عراق کمک کنیم. 

رحمانی فضلی موضوع مرزبانی و تامین امنیت مرزها را از دیگر مباحث مطرح در جلسه امروز خود با وزیر کشور عراق عنوان و تصریح کرد: ایران در حوزه مرزبانی تجربیات بسیار بالایی دارد و این آمادگی را دارد که تجربیات خود را در حوزه آموزش نیرو و تکنولوژی‌ها به عراق انتقال دهد. 

وی به موضوع مسائل امنیتی و تبادل اطلاعات و اخبار بین دو کشور اشاره و با بیان اینکه در حوزه‌های تجاری و اقتصادی نیز آمادگی همکاری با طرف مقابل را داریم، اظهار داشت: براساس توافق اولیه قرار شده که همایش مشترکی از استان‌های ایران و عراق داشته باشیم و کارگروهی در این باب تشکیل شود تا در حوزه تامین امنیت و خدمت‌رسانی به زوار در ایام اربعین نقش‌آفرینی کنند.

وزیر کشور به موضوع اروندرود اشاره کرد و افزود: در خصوص اروند رود نیز بحث‌هایی کردیم و موضوعات مطرح شده را مرتفع خواهیم کرد تا انشاءالله مسئله اقتصاد را در دوطرف اروندرود گسترش دهیم. 

رحمانی فضلی ضمن تشکر مجدد از مهمان‌نوازی عراقی‌ها از زوار ایرانی در ایام اربعین گفت: جا دارد که همین جا از 2 استاندار کربلا و نجف که نهایت همکاری را با ما داشتند، تشکر کنیم. 

وی برهمین اساس اعلام کرد: در صورت توافق طرفین و به خصوص دو استان عراق  ما سال بعد کل مسیر نجف تا کربلا که حدود 80 الی 85 کیلومتر است را بین استان‌های خود توزیع کنیم؛ یعنی هر استان را مسئول 5 کیلومتر از مسیر می‌کنیم تا هم موکب‌ها برقرار باشد و هم کار خدمت‌رسانی به زوار صورت گیرد که البته موضوع بستگی به توافق با طرف عراقی دارد.

وزیر کشور همچنین با بیان اینکه به صورت کلی مباحثی در خصوص تامین امنیت زوار در طول سال جهت سفر به عراق مطرح شد، گفت: در این راستا قرار شده است آقای ذوالفقاری معاون امنیتی بنده و نماینده وزیر کشور عراق این مسائل و نحوه اجرایی شدن آن را مورد بررسی قرار دهند. 

رحمانی فضلی در پایان با بیان اینکه ما امسال حدود 1.5 میلیون زائر ایرانی به کشور عراق گفت: خوشبختانه ما هیچ مشکل امنیتی در این راستا برای زائرین به وجود نیامد و این را مرهون همکاری و تلاش مشترک دو کشور ایران و عراق هستیم.

منبع: تسنیم