۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۴

غزه محصور کامل است

با افزایش حصر در نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی و مصر، مصاحبه‌ای با سید محمدجعفر رضوی کارشناس ارشد مسائل فلسطین انجام شد. وی در این مصاحبه به موضوع چرایی حصر و بحران موجود در غزه اشاره کردند.
کد خبر : ۲۲۱۹۴۴
صراط: با افزایش حصر در نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی و مصر، مصاحبه‌ای با سید محمدجعفر رضوی کارشناس ارشد مسائل فلسطین انجام شد. وی در این مصاحبه به موضوع چرایی حصر و بحران موجود در غزه اشاره کردند.

متن این گفت و گو را در زیر می خوانید:

*السیسی با حمایت غرب محاصره‌ی غزه را تشدید کرده است

رضوی با بیان اینکه در حال حاضر گروه‌های مقاومت در نوار غزه محصور هستند بیان کرد : بین نوار غزه و مناطق کرانه‌ی باختری تفاوت است. در حال حاضر گروه‌های مقاومت در نوار غزه به‌شدت محصورند. این حصر اعم از محاصره‌ی نظامی، اقتصادی، جغرافیایی و… است. تا جایی که السیسی رئیس‌جمهوری مصر با همکاری اسرائیل و آمریکا در پازل محاصره‌ی نوار غزه شرکت و آن را تکمیل نموده است. تا جایی که امروز شاهد هستیم تنها راه ارتباطی با بیرون از غزه یعنی تونل‌ها نیز توسط مصر منهدم یا تعطیل می‌شود. همین چند روز گذشته ما این موضوع را شاهد بودیم. و در کنار آن تشکیلات خودگردان در کرانه‌ی باختری به دنبال سازش است و به حرکت خود ادامه می‌دهد.

*راه شکستن نوار غزه فشار سیاسی بر دولت صهیونیستی است

وی افزود : بعد از جنگ غزه و شکست پروژه‌های محمود عباس در سازمان ملل و نداشتن راهکار دیگر، تنها راهکار موجود برای گروه‌های مقاومت تلاش برای شکست محاصره‌ی نوار غزه است. درواقع گروه‌های مقاومت با استفاده از زیرساخت‌های بین‌المللی و مجامع بین‌المللی اقداماتی را انجام دهند تا از افکار عمومی بهره‌گیری و درنهایت با فشارهای سیاسی جهان محاصره‌ی غزه را در هم شکنند.

*قرار دادن فلسطینی در برابر فلسطینی راهبرد غرب و اسرائیل می‌باشد

این کارشناس مسائل فلسطین گفت : متأسفانه در کرانه‌ی باختری همکاری میان تشکیلات خودگردان و اسرائیلی‌ها کار را برای مقاومت سخت‌تر و پیچیده‌تر نموده است. لذا آنچه در کرانه‌ی باختری مؤثر و قابل به ثمر نشستن است، مقاومت و اقدامات مردمی جهت انتفاضه و ایستادگی است. اما باید این ایستادگی در حجم وسیع‌تر و با نوع متفاوت‌تری صورت گیرد تا متفاوت از دو انتفاضه‌ی قبلی باشد.

رضوی با تشریح اوضاع کرانه‌ی باختری و همکاری میان تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی تشریح کرد: الآن هر اقدامی در کرانه‌ی باختری توسط فلسطینی‌ها رخ دهد با مخالفت و مواجهه دستگاه امنیتی تشکیلات خودگردان مواجهه می‌شود. قرار گرفتن فلسطینی‌ها در برابر فلسطینی‌ها، راهبردی است که مدت‌ها اسرائیل و آمریکا به دنبال آن بوده‌اند. لذا مانع اصلی در حال حاضر در برابر ملت فلسطین،تشکیلات خودگردان و به‌نوعی فلسطینی‌هایی هستند که سازش‌کارند. بر همین اساس راهکاری که می‌توان برای رفع مشکل کرانه‌ی باختری پیشنهاد داد همان راهکار مقاومت و ادامه‌ی آن می‌باشد. به عبارت دقیق‌تر تسلیح کرانه‌ی باختری، همان چیزی که مقام معظم رهبری فرمودند، تنها راه خروج از بحران کنونی فلسطین می‌تواند باشد.

*اوضاع غزه در شرایط بدتر از 12 سال گذشته‌ی خود قرارگرفته است

وی با تأکید بر حمله‌ی نظامیان مصری به قایق‌های ماهیگیری مردم ساکن در غزه بیان کرد: غزه در بدترین وضعیت موجود طی 12 سال گذشته‌ی خود به سر می‌برد. در وضعیتی که حتی می‌توان گفت دوران مبارک و مرسی هم به این صورت نبود. در وضعیت حاضر، از نظر اقتصادی تقریباً تونل‌هایی که غزه را به‌نوعی با مصر مرتبط می‌کردند همشان تخریب‌شده‌اند . تا جایی در ابتدای این هفته و هفته گذشته چند تونل متعلق به فلسطینی‌ها کشف و تعطیل شدند.

*تشکیلات به دنبال تسلیم مقاومت است

رضوی ادامه داد: مصر مسیر مرز را منطقه‌ی ویژه اعلام کرد و از نظر امنیتی نیز این منطقه را به‌شدت کنترل می‌کند . یعنی تنها راه نفس کشیدن نوار غزه که رفح بود را به‌نوعی از راه تونل‌ها این تنفس انجام می‌شد بسته‌شده است. از سمتی سرزمین‌های اشغالی هم این نوع رفتار دنبال می‌شود. تا جایی که صد در صد نواز غزه در تنگنای قرار دارد و هیچ راه خروجی و وردی به نوار غزه موجود نیست. تنها راهکاری که از سوی رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان به‌عنوان عامل بازسازی غزه مطرح می‌شود تسلیم گروه‌های مقاومت و از بین رفتن آن در این منطقه است.

*حماس هیچ ارتباطی با گروه‌های تروریستی صحرای سینا ندارد

وی به موضوع بهانه‌تراشی مصر در زمینه‌ی حصر غزه و اتهام زنی این کشور علیه مقاومت اشاره کرد و گفت : السیسی نیاز به بهانه‌هایی دارد تا این محاصره را در تنگنا قرار دهد و فشارهایش را افزار دهد. حماس رسماً و به‌دفعات اعلام کرده است هیچ نوع همکاری‌ای با گروه‌های تروریستی فعال در سینا ندارد .

همه می‌دانند گروه‌های تروریستی مختلفی که در سینا هستند عمدتاً از جانب عربستان و قطر حمایت می‌شوند و خود عربستان سعودی است که از این افراد حمایت می‌کند.

حماس هم به‌دفعات عدم ارتباطش را با آنان اعلام کرده چه رسمی و چه غیررسمی و چه در اظهارات مسئولانش این عدم ارتباط تأکید شده است. سؤالی که در اینجا مطرح می‌باشد این است، چگونه السیسی ادعا می‌کند که مرز را بسته و هیچ نوع ترددی در این منطقه نیست اما مدعی ارتباط گروه‌های تروریستی با حماس است که خود این زیر سؤال بردن السیسی را به دنبال دارد. اگر ارتباطی میان حماس و این گروه‌ها وجود داشته باشد مصر باید به نوع امنیتی که در منطقه‌ی رفح بر قرار کرده است شک کند. وقت خود مصر اعلام می‌کند، ما کلاً مرز را بستیم و امنیتش در اختیار خودمان است . چطور حماس می‌تواند با این افراد ارتباط داشته باشد؟ مصری‌ها خودشان مرز را کور کرده‌اند و از بین بردند. در واقع ادعای این ارتباط یک نوع بهانه‌جویی السیسی برای ادامه‌ی حصر و وضعیت کنونی و تنگ‌تر کردن حصار نوار غزه است.

*غزه محصور کامل است

این کارشناس مسائل غزه ادامه داد: اما از حیث محصور بودن نوار غزه کاملاً بسته‌شده است اما در عین اینکه محاصره صد در صد و همه‌ی جهت‌ها در نوار غزه صورت پذیرفته، گاهاْ در گذشته از بخش‌هایی در سرزمین‌های اشغالی کالاهایی از گذرگاه‌هایی مانند بیت حانون وارد می‌شود اما آن‌ها هم به خاطر همکاری‌ای که تشکیلات خودگردان دارد با اسرائیل انجام می‌دهد، قطع‌شده است. در حال حاضر به خاطر خرابی‌های پس از جنگ پنجاه‌روزه شاهد بدتر شدن شرایط ساکنان غزه هستیم. تا جایی که غزه در رکود کامل اقتصادی به سر می‌برد. امکانات اولیه‌ای مثل آب، برق و سکونت اولیه که انسان بتواند در محلی استراحت کنه و شب را بگذراند امروز در نوار غزه وجود ندارد. وضعیت نوار غزه از نظر معیشتی در بدترین شرایط قرار داشته و بدترین وضعیتی که حتی نشود تصور کرد. به‌گونه‌ای که اولین‌ترین امکانات در نوار غزه در حال حاضر وجود ندارد و ما تبعات آن را امروزه شاهد هستیم و می‌بینیم هر روز تعداد زیادی از جوانان فلسطینی تلاش می‌کنند از راه دریا، از راه غیرقانونی از غزه به کشورهای دیگر پناه ببرند و از فلسطین خارج شوند.

منبع:امت اسلامی