۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۳

تحلیل الاخبار از هدف حمله اسراییل

شاید رژیم صهیونیستی دعا می‌کند واکنش دردناک حزب الله به حمله قنیطره قبل از انتخابات انجام نشود، البته ممکن است اسرائیل دست به یک تهور بزند، چرا که راه دیگری برای مانع‌ تراشی در روند توافق ایران با غرب ندارد.
کد خبر : ۲۲۲۰۹۵
صراط: شاید رژیم صهیونیستی دعا می‌کند واکنش دردناک حزب الله به حمله قنیطره قبل از انتخابات انجام نشود، البته ممکن است اسرائیل دست به یک تهور بزند، چرا که راه دیگری برای مانع‌ تراشی در روند توافق ایران با غرب ندارد.
 
به گزارش روزنامه الاخبار لبنان، در حمله رژیم اسرائیل به عناصر مقاومت در جولان  حزب‌الله هدف اول نبود، درست است که اظهارات سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌ الله در گفت‌وگو با شبکه خبری المیادین تجاوز رژیم صهیونیستی را تسریع کرد اما به شهادت رساندن 6 تن از اعضای این حزب و یکی از فرماندهان ارشد نظامی ایران در این زمان خاص عوامل ایرانی دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:
 
سخنرانی نصرالله در مورد سلاح جدید و آمادگی محور مقاومت از ابعاد امنیتی و سیاسی برای رژیم صهیونیستی بسیار نگران کننده بود، بیان این مطالب در فاصله کمتر از 2 ماه مانده به انتخابات پارلمانی مبهم رژیم صهیونیستی موازنه های کنونی را بر هم زده و تأثیر منفی بر حزب لیکود و آینده سیاسی بنیامین نتانیاهو خواهد داشت. افزایش قدرت مقاومت با وجود مشارکت در جنگ سوریه این سخن را تأیید می‌کند، بنابراین باید اتفاقی می‌افتاد تا ایران مسئولیت انتقال سلاح‌های جدید به حزب ‌الله لبنان را بر عهده بگیرد.
 
همچنین تجاوز اسرائیل با از سرگیری مذاکرات ایران با غرب و جرأت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در مطرح کردن این سخن همزمان شد که بر ضد هر مصوبه کنگره در مورد افزایش تحریم‌ها بر ایران از حق وتو استفاده خواهد کرد. اسرائیل همواره بر دوش کنگره آمریکا سوار است ، به همین علت توافق احتمالی میان 2 کشور را بزرگ‌ترین خطر موجودیتی برای خود به شمار می‌آورد. این رژیم معتقد است بر هم خوردن برگه‌های امنیتی در منطقه و تمرکز بر حضور و نفوذ ایران در سوریه در این لحظات سرنوشت ساز بسیار مهم است.
 
این تجاوز همچنین تنها 24 ساعت قبل از سفر مهم وزیر دفاع روسیه و هیئت همراه وی به تهران انجام شد، سفری که در آن قرار است توافق ‌نامه‌های امنیتی و دفاعی جدید بین 2 کشور امضا شود که نگرانی‌ های اسرائیل و برخی رژیم ‌های حاشیه خلیج فارس را به دنبال داشته است.
 
درست است که مناسبات بین روسیه و اسرائیل بد نیست، اما حمایت مسکو از تصمیم تشکیلات خودگردان فلسطین در تعیین سقف زمانی پایان اشغالگری اسرائیل در شورای امنیت و تمرکز تلاش‌های روسیه برای ایجاد راه حل سیاسی در موضوع سوریه و همچنین هم‌گرایی گسترده این کشور با تهران، همگی مسائلی هستند که نگرانی اسرائیلی‌ها را در بر دارد. ادامه مواضع روسیه در مورد روند سازش و حمایت از تشکیلات خودگردان فلسطین براساس اظهارات اخیر سرگئی لاوروف وزیر خارجه این کشور از دیگر ابعاد نگرانی تل‌آویو از سیاست‌های مسکو است.
 
به ‌این ‌ترتیب حمله اسرائیل می‌تواند هشداری برای روسیه تلقی شود که در همکاری‌های نظامی با ایران که حامی حزب‌الله است، پا را از این فراتر نگذارد.
این عملیات همچنین بعد از تبلیغات گسترده رژیم صهیونیستی در عرصه بین ‌الملل برای پذیرش یهودیان فرانسوی در شهرک‌های صهیونیست نشین انجام شده است، این در حالی است که چندی پیش تجاوز مبهمی در فروشگاه یهودیان در نزدیکی پاریس نیز به وقوع پیوست، شاید کوتاه نظری نتانیاهو و همراهان وی باعث شده آن‌ها تصور کنند که دنیا هر اقدام تروریستی اسرائیل را در هر جایی که باشد تأیید خواهد کرد و به این ترتیب اسرائیل می‌تواند فشارهای خود بر پاریس جهت افزایش فشار بر تهران را بیشتر کند.
 
شاید برخی از این عوامل یا همگی آن‌ها باعث تسریع تجاوز رژیم صهیونیستی به جولان شد، اما نکته بعدی این است که اسرائیل همچنان ایران را بزرگ ‌ترین خطر فرا روی خود می‌داند و بارها اعلام کرده که حتی اگر آمریکا و غرب از رویارویی با ایران دست بردارند، اسرائیل این کار را نخواهد کرد. تل‌آویو همواره خطر حضور حزب ‌الله و ایران در کنار ارتش سوریه در جولان را حس می‌کند و از بهبود وضعیت این محور در منطقه مذکور نگران است؛ به همین علت به دنبال ارسال پیامی قوی به حزب‌الله جهت بازدارندگی این حزب بود و همچنین می خواست ایران را وارد واکنشی کند که معادلات منطقه را تغییر می‌ دهد.
 
مشخص است که اسرائیلی‌ها بعد از یقین به این نکته که ایران، سوریه و حزب ‌الله در ابعاد امنیتی و سیاسی نسبت به 3 سال گذشته در موقعیت بهتری قرار گرفته اند، تصمیم به انجام این ماجراجویی گرفت تا حزب‌الله را به واکنشی وادار کند که پای ایران و سوریه را نیز به آن بکشاند. به نظر می‌رسد تل‌آویو نیاز به یک تحول امنیتی داشت تا مانع از توسعه بیشتر محور مقاومت در مرزهای خود شود، اما بیش از همه نیاز به مانع‌تراشی در روند توافق ایران با غرب دارد. این رژیم همچنین نگران این موضوع است که جهان از جمله آمریکا تمام توجه خود را صرف مبارزه با تروریسم کرده و در این زمینه حتی به صورت غیرمستقیم هم که شده روی ایران ، ارتش سوریه، عراق و حزب‌الله لبنان حساب کرده اند.
 
آیا حزب الله به این حمله واکنش نشان می دهد؟
 
حزب‌الله قطعاً به این حمله واکنش نشان خواهد داد، این حزب طبعاً اقدامی مانند انفجار یک گشتی اسرائیلی در مزارع شبعا انجام خواهد داد.  یعنی زمان مناسب را برای واکنش خود انتخاب کرده و در عملیاتی بی‌سابقه این واکنش را انجام خواهد داد. همگرایی فلسطینی و عربی که با این تجاوز بار دیگر همراهی خود را با حزب‌ الله نشان داد، در این زمینه به حزب کمک خواهد کرد. سخنرانی اخیر سید حسن نصرالله نشان داد که عدم واکنش به این حمله اقدامی غیر معقول است. اسرائیل نیز می‌داند که نصرالله وقتی نتواند کاری انجام دهد، تهدید نخواهد کرد و جالب ‌تر از همه اینکه تل‌آویو می‌ داند که حزب ‌الله قدرت موفقیت در انجام اقدامات خود را دارد.
 
در مورد اینکه آیا اسرائیل واکنش حزب‌الله را هضم خواهد کرد یا نه، باید به ماهیت عملیاتی توجه کرد که ممکن است این حزب انجام دهد، همچنین باید برنامه‌های رژیم اسرائیل را شناخت و فهمید که آیا این رژیم به دنبال جنگی فراگیر جهت جابجا کردن معادلات منطقه از مرزهای جولان گرفته تا شبعا و افزایش فشار بر اوباما و غرب بر ضد ایران است یا تنها به اقدامات اینچنینی در برابر حزب‌ الله بسنده می‌کند.
 
تاکنون به نظر می‌رسد اسرائیل مانند حزب‌الله به این پیام‌های امنیتی بسنده کرده است و معتقد است قواعد بازی منطقه نباید تغییر کند. تل آویو مدعی است که به این ترتیب عامل بازدارنده ‌ای برای ثبات در جولان ایجاد خواهد کرد. اما وقتی رژیم ضربه قوی به مقاومت وارد می‌کند و این قواعد را به هم می‌زند، باید نتایج استراتژیک عملیات انتقام احتمالی را نیز بپذیرد، حال ممکن است این واکنش اندکی قبل از انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی انجام شود تا با یک تیر دو نشان بزند.
 
پیام عمران الزعبی وزیر اطلاع ‌رسانی سوریه بعد از این حمله مشخص بود، وی گفت: چیزی که کابینه اسرائیل باید بداند، این است که هزینه حفظ امنیت منطقه‌ای بسیار بیشتر از هزینه خارج شدن اوضاع از کنترل و گسترش آن به سمت رویکردهای منفی است.
 
شاید اسرائیل و حزب حاکم  بر این رژیم  الان دعا می‌کنند که واکنش مقاومت قبل از انتخابات و به صورت بسیار دردناک نباشد، مگر اینکه بخواهد معادلات را برهم بزند. البته این اتفاق نیز ممکن است، چرا که اسرائیل راه دیگری برای مانع‌ تراشی در روند توافق ایران با غرب و مقابله با بهبود شرایط محور مقاومت ندارد.
منبع: تسنیم