۰۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۳

دستور کاهش خرید نفت هند از ایران

رویترز به نقل از منابع آگاه اعلام کرد در آستانه سفر اوباما به دهلی نو، هند از پالایشگاه های خود خواسته است خرید نفت از ایران را در دو ماه آینده کاهش دهند تا واردات نفت این کشور از ایران در سطح سال گذشته باقی بماند.
کد خبر : ۲۲۲۵۸۰
صراط: منابع آگاه گفتند، در آستانه سفر اوباما به دهلی نو، هند از پالایشگاه های خود خواسته است تا خرید نفت از ایران را در دو ماه آینده کاهش دهند تا واردات نفت این کشور از ایران در سطح سال مالی گذشته باقی بماند.

به دنبال انعقاد توافق موقت هسته ای بین ایران و غرب، و کاهش برخی تحریم ها علیه تهران، هند، دومین مشتری بزرگ نفت ایران پس از چین، خرید نفت خود از این کشور را در 9 ماهه نخست سال مالی جاری بیش از 40 درصد افزایش داده است.

اکنون منابع آگاه می گویند، وزارت نفت هند به شرکت های اسار اویل، مانگالور و ایندین اویل، که از ایران نفت وارد می کنند گفته که واردات خود را کاهش دهند تا میزان خرید سالانه، در حد مجاز بر اساس توافق ژنو باقی بماند.

رابین میلز، رئیس موسسه مشورتی منار انرژی دوبی گفت: «این بیشتر به خاطر فشار آمریکاست. هند نمی خواهد سفر اوباما تحت الشعاع برخی اختلافات بر سر تحریم ها قرار بگیرد.»وی افزود: «هند در حال تشویق شرکت های داخلی اش برای کاهش واردات نفت از ایران است، زیرا درخواست آمریکا این است که کشورهای مشتری نفت ایران نباید خرید خود از این کشور را از سطح سال 2013 بالاتر ببرند.»

با این وجود، بر اساس آمارهای ورود و خروج تانکرها، واردات نفت هند از ایران در بازه زمانی آوریل تا دسامبر سال گذشته به 250 هزار بشکه در روز رسید که 41 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال 2013، افزایش داشت.

چین، بزرگترین مشتری نفت ایران نیز سال گذشته واردات خود از این کشور را حدود 30 درصد افزایش داد. اما با کاهش خرید ژاپن و کره جنوبی از ایران، صادرات نفت این کشور به آسیا در حدود یک تا 1.1 میلیون بشکه در روز باقی مانده است.

این رقم، نیمی از مقدار نفتی است که تهران قبل از تشدید تحریم ها در سال 2012، صادر می کرد. از نظر مقامات آمریکایی بر اساس توافق ژنو ایران مجاز به صدور روزانه تنها یک تا 1.1 میلیون بشکه نفت است.
منبع: تسنیم
برچسب ها: نفت هند اوباما سفر