۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۵

پادشاه جدید عربستان بیمار است

نشریه آمریکایی «فارین پالیسی» در گزارشی با بیان اینکه «سلمان بن عبدالعزیز» شاه جدید عربستان، بیمار است و توان اداره عربستان سعودی را ندارد، وی را شایسته پادشاهی این کشور ندانست.
کد خبر : ۲۲۲۷۸۲
صراط: نشریه آمریکایی «فارین پالیسی» در گزارشی با بیان اینکه «سلمان بن عبدالعزیز» شاه جدید عربستان، بیمار است و توان اداره عربستان سعودی را ندارد، وی را شایسته پادشاهی این کشور ندانست.

نشریه آمریکایی «فارین پالیسی» در گزارشی درباره اوضاع جاری در عربستان سعودی نوشت: «خبر مرگ "عبد الله بن عبد العزیز" در زمان بسیار حساسی اعلام شد، در زمانی‌که آمریکا بیش از هر وقت دیگری به مهم‌ترین هم‌پیمان منطقه‌ایش در پرونده‌های حساس و مهم منطقه‌ای از جمله جنگ علیه "داعش" و شکست تلاش‌ها برای براندازی نظام در سوریه نیاز دارد».
 
فارین پالیسی افزود: مرگ ملک عبد الله در زمان بسیار حساسی برای عربستان سعودی رخ داد، در زمانی‌که این کشور با تاثیر کاهش قیمت نفت بر اوضاع داخلی و افزایش قدرت و نفوذ داعش و ایران در خاورمیانه مواجه است، همانگونه که جانشین ملک عبدالله با بحران فزاینده‌ای در یمن نیز مواجه است، بحرانی که منجر به سرنگونی دولت مورد حمایت عربستان سعودی توسط حوثی‌ها در یمن شد.
 
طبق این گزارش، این درحالی است که یک مقام مسئول سعودی در مصاحبه‌ای که اخیرا با این مجله آمریکایی داشت، تاکید کرده بود، ریاض در انتظار آینده یمن است و به رخ‌دادهای جاری در این کشور به عنوان تهدیدی علیه موجودیت و امنیت خود نگاه می‌کند.
 
به اعتقاد فارین پالیسی موضوع بسیاری پیچیده‌ای که شاهزاده سلمان، پادشاه آینده عربستان سعودی با آن مواجه خواهد بود، کاهش فزاینده و مستمر قیمت جهانی نفت است، به گونه‌ای که بهای هر بشکه این ماده حیاتی به 50 دلار رسیده و این ضربه بزرگی به کشوری همچون عربستان سعودی می‌زند که بطوری اساسی در درآمدهایش بر فروش نفت متکی است و اولین بازتاب این کاهش قیمت، پس از سال‌ها خود را در کسری بودجه این کشور برای سال 2015 نمایان می‌کند.

فارین پالیسی ادامه می‌دهد: کاهش قیمت نفت چالشی مهم پیش روی شاهزاده سلمان است، چون عربستان سعودی بخش قابل توجهی از امنیت و استقرار خود را مدیون بخشش‌ها و هدایای خاندان سعودی به قبایل مختلفی است که پایه و ارکان جامعه این کشور را تشکیل می‌دهند و کاهش این بخشش‌ها و هدایا به تبع خود بروز برخی نارضایتی‌ها را به دنبال دارد که بی‌شک بر امنیت و ثبات و استقرار این کشور تاثیر می‌گذارد.
 
این مجله آمریکایی می‌افزاید: تا پیش از این عربستان سعودی از افزایش بهای نفت برای بنای ارتش و قدرت نظامی‌اش استفاده می‌کرد و در این راه هزینه‌های بسیاری را به خریدهای تسلیحاتی بویژه از آمریکا اختصاص می‌داد و این جدای از بخدمت گرفتن ده‌ها هزار نیروی نظامی و امنیتی آمریکایی و غربی برای آموزش نیروهایش داخل کشور بود.
 
این درحالی است که باید نگاهی نیز به سیاست خارجی این کشور بخصوص در عرصه منطقه‌ای داشت که طی سال‌های اخیر خود را در قالب حمایت از گروه‌های معارض و مسلح جهت براندازی نظام در سوریه و مصر پس از انقلاب ژوئیه 2011 نمایان ساخت.
 
در حال حاضر بسیاری از عربستانی‌ها سوالاتی را درباره آینده کشورشان بخصوص در حوزه اصلاحات مطرح می‌کنند که گفته شده است، ملک عبدالله آن را آغاز کرده بود، اما نماد و نمود مشهودی نداشت.
 
فارین پالیسی در ادامه گزارش خود به شاهزاده سلمان، کسی که در مقام جانشین عبدالله سکان اداره امور در عربستان را در دست گیرد، اشاره و خاطر نشان می‌کند که سلمان سال‌‌ها مناصب مختلفی را در دوایر حکومتی عربستان سعودی تصدی کرد، اما هم اکنون مشخص نیست، از این پس وی از چه نوع حاکمانی در عربستان سعودی خواهد بود.
 
طبق این گزارش، 2 سال پیش «بروس ریدل»، تحلیلگر سازمان سیا ملاحظه کرد که شاهزاده سلمان بیمار است و براساس برخی گزارش‌ها وی شایسته تصدی منصب پادشاهی نیست... چراکه اخبار بسیاری طی سال‌های گذشته درباره سلامتی وی منتشر شده، اما معاونانش این خبرها را رد کردند.
 
«عبدالله بن عبدالعزیز» شاه سابق سعودی، طبق گفته دیوان سلطنتی، بامداد روز جمعه، 3 بهمن در بیمارستان، پس از سالها بیماری درگذشت.
 
در پی این اتفاق، سلمان بن عبدالعزیز ولی‌عهد سابق، شاه شد و «مقرن بن عبدالعزیز» به ولی‌عهدی رسید و محمد بن نایف، وزیر کشور، جانشین ولی‌عهد شد.
منبع: فارس