۰۲ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۷

لاریجانی هم از وضع حجاب انتقاد کرد

رئيس مجلس با انتقاد از برخي بدحجابي‌ها در جامعه، گفت: مي‌گويند چه اشكالي دارد چند تار موي زن بيرون باشد؛ اگر كسي فكر مي‌كند مرد يا زن در يك مدينه غيرفاضله ترقي مي‌كند، اين فرد دچار سوء‌تفاهم در اداره كشور شده است.
کد خبر : ۲۲۳۱۷

فارس: علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي ظهر امروز (دوشنبه) طي سخناني در ديدار با نمايندگان و كاركنان زن مجلس كه به مناسبت ميلاد حضرت فاطمه زهرا (س) برگزار شد، ضمن تبريك ميلاد اين بانوي مكرم اسلام اظهار داشت: اينكه چنين روزي به نام روز زن مزين شده، مايه افتخار زنان ايراني است.

وي با بيان اينكه نگاه اسلام متفاوت از افراط و تفريط‌ هايي است كه در تاريخ بشر نسبت به مقوله زن وجود داشته، گفت: گاهي آنقدر فضاسازي‌هاي غلطي در اين زمينه انجام مي‌شود كه حقايق پنهان مي‌ماند.

رئيس مجلس در ادامه تصريح كرد: يك ديدگاه نادرست نسبت به زنان از چهار پنج قرن قبل در اروپا شكل گرفت كه نوعي گسست از دين در حيثيات اجتماعي را پايه‌گذاري كرد و عملاً رويكرد انسان‌محوري به جاي سعادت‌محوري ايجاد شد و از جهاتي اين ديدگاه با برخي از پيشرفت‌هايي در دنيا قرين شد كه به آن توجهي نشد اما امروز كه شرايط متفاوت شده، اين موضوع دقت نظري بسياري از متفكرين را به خودش جلب كرده كه اين فكر غلط هم براي مردان و هم براي زنان نامفيد بوده و يك نوع انفجارات از نظر رفتاري براي خانواده‌ها ايجاد شد.

وي در بخش ديگري از سخنانش يادآور شد: همه اين موارد شرايطي غيرطبيعي از نظر فرهنگي و اجتماعي را در غرب به وجود آورد؛ مخصوصاً برخي گرايش‌هاي فمنيستي تند در غرب ايجاد شد و نيروهاي راديكال اين جريان افكار بسيار عجيب و غريبي را در خصوص زنان بيان مي‌كنند كه اين رفتارهاي تند و راديكال فمنيستي منبعث از همان جدايي است كه از ابتدا حاصل شد كه جامعه را دچار برخي نابساماني‌ها كرد.

به گفته وي، نوعي تفريط نيز در حكومت‌هاي قبيله‌اي وجود داشت كه هم‌اكنون نيز وجود دارد؛ در اين نوع حكومت‌ها با هر نوع حضور زنان در صحنه اجتماعي مخالفت مي‌كنند و گاهي حتي با رانندگي زنان نيز مخالفند و زن را به عنوان يك موجود دست دوم مطرح مي‌كنند و مي‌دانند.

رئيس دستگاه قانون‌گذاري كشورمان بر همين اساس تصريح كرد: حكومت‌هاي قبيله‌اي نوعي شرايط را براي زنان ايجاد كردند كه زنان را به عنوان موجودات حاشيه‌اي در نظر مي‌گيرند كه با اين تفكراتشان عملاً مسير ترقي آنان را سلب مي‌كنند.

"راهي كه جمهوري اسلامي ايران در خصوص زنان انتخاب كرد، راه سومي است كه نه افراط غرب را برگزيد چرا‌كه راه غلطي بود و به همين دليل ناهنجاري‌هايي در غرب ايجاد شد و نه حالت تفريط قبيله‌گراها را برگزيد؛ جمهوري اسلامي ايران راه سومي را برگزيد مبني بر اينكه زنان مي‌توانند در همه عرصه‌هاي سياسي، اجتماعي و فرهنگي با متانت حضور داشته باشند و در جامعه ما هم از نظر تقنين و هم از نظر اجرا بايد به اين موضوع توجه شود. "

وي افزود:‌ در حال حاضر دو نوع سركوب در دنيا در خصوص زنان وجود دارد كه يك نوع آن مدرن است و ديگري قبيله‌گرا كه نتيجه هر دو اين تفكرات اين است كه زنان نمي‌توانند در فضاي عادي تنفس كنند.

رئيس مجلس ادامه داد: گاهي تصور مي‌شود كه برخي رفتارهاي ناهنجار در كشور ايرادي ندارد و به عنوان مثال مي‌گويند چه اشكالي دارد چند تار موي زن بيرون باشد؛ اگر كسي فكر مي‌كند مرد يا زن در يك مدينه غيرفاضله ترقي مي‌كند، اين فرد دچار سوء‌تفاهم در اداره كشور شده است چرا‌كه استعدادهاي يك انسان زماني رشد مي‌كند كه او در يك مدينه فاضله و خانواده سالم باشد.

لاريجاني همچنين گفت: يك انسان زماني مي‌تواند يك نيروي مؤمن باشد كه به آنچه ‌در شريعت اسلام گفته شده، توجه كند و در يك خانواده سالم و مدينه فاضله باشد و اگر بخواهيم به اين موضوع تأسي كنيم، بايد به صديقه طاهره تأسي كنيم.

"اگر كسي خطبه حضرت زهرا (س) را مدنظر قرار دهد، آن زمان مي‌فهمد كه عزت يك جامعه و خانواده در چه چيزي است البته امروز بسياري از اين معارف غروب كرده‌اند. "

رئيس مجلس افزود: راه جمهوري اسلامي ايران در خصوص زنان يك مسير آراسته براي حضور زنان در جامعه و در همه عرصه‌هاي كشور است و نبايد ابايي از بيان اين موضوع داشته باشيم.

علي لاريجاني رئيس مجلس در پايان اين مراسم از طيبه صفايي نماينده تهران و رئيس فراكسيون زنان مجلس، لاله افتخاري و فاطمه آليا نمايندگان تهران، نيره اخوان نماينده اصفهان و فاطمه آجرلو نماينده كرج با اهداي هديه‌اي تقدير كرد.

نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۳ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۰
۳
۲
حجاب اجباری بد تر از بی حجابی اجباری است!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
لعن خداوند بر این گفته های خبیثانه؛ و قضاوت در مورد گوینده اش با خدا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
چقدر عصبانی! زور گفتن خوب نیست.
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۶ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۰
۲
۱
دوران مدیریت ایشان از صدا وسیما یادمان نرفته است.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۲ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۰
۲
۲
دوستان عزیز همان قدر که کشف حجاب بد ومنفور بود حجاب اجباری هم بسیار زشت است مردم را به زور بهشت نفرستید. خداوند را همه جا حاضر بدانید.
باحال
|
Iran (Islamic Republic of)
کسي که (به زور نفس) ميخواد بي حجاب و با لباسهاي تنگ و چسبون و شلوار کوتاه بگرده و همه جاي بدنش را نشان کس و ناکس بده نبايد خدا را حاضر و ناظر بدونه!
اين چه حرفيه که ميزني برادر من!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۶ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۰
۰
۰
وظیفه حکومت اسلامی اجرای احکام اسلام است.
حال بعضی می خواهند با حرف هایی مثل «حجاب اجباری بدتر از بی حجابی است» کوتاهی دیگران را توجیه کنند.
اگر مقصود ما جلب رضایت غرب بود پس چرا انقلاب کردیم؟