۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۸

واکنش به طرح بزرگراه‌های پولی در مجلس

شهرداری تهران قصد داشت از آذرماه با افتتاح پل صدر، اخذ عوارض تردد از خودروهای شهروندان تهرانی را آغاز کند اما پرونده اخذ عوارض تردد در تونل‌ها و بزرگراه‌ها با مخالفت اعضای شورای شهر در آن زمان مختومه شد و حالا این‌روزها با بررسی یک فوریت لایحه‌ای که قرار است تا ١٥بهمن‌ تصویب شود، این طرح دوباره کلید خورده است.
کد خبر : ۲۲۴۶۰۱
صراط: نایب رئیس فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس با تاکید بر اینکه اخذ عوارض تردد از بزرگراه‌ها و تونل‌های تهران شدنی نیست،‌ گفت:‌ شهرداری نباید با این‌گونه اقدامات خدمات خود را زیر سوال ببرد چراکه اخذ عوارض نمی تواند مشکل را رفع کند.
 
کمال علی‌پور خنکداری درباره برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اخذ عوارض تردد در بزرگراه‌ها و تونل‌ها، گفت: قانون عوارض در بزرگراه‌ها مرتبط به داخل شهرها نیست بلکه به مسیرهای برون‌ شهری اشاره دارد که بر اساس آن اگر در بزرگراهی می‌خواهند عوارض اخذ کنند باید مسیر جایگزین برای افرادی که نیازمند دسترسی محلی هستند یا اینکه تمایلی به پرداخت عوارض ندارند مشخص شود.
 
نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: به عنوان مثال در بزرگراه تهران - قم عوارض اخذ می‌شود اما افرادی که تمایل به پرداخت آن ندارند می‌توانند از جاده قدیم تردد کنند که باید این مهم در سایر جاده‌ها و بزرگراه‌ها مدنظر قرار گیرد.
 
این نماینده مردم در مجلس نهم، درباره اخذ مالیات در تونل‌ها و مسیرهای داخل شهر، گفت:‌ به نظر می‌رسد دراین مسیر، شورا باید تاحدودی دقت‌نظر به خرج دهد و زیربار اخذ عوارض تردد در بزرگراه‌ها و تونل‌های داخل شهر نرود؛ باید بررسی شود که شرایط کدام حمل ونقل ایمن را ایجاد کرده‌‌ایم که حال بخواهیم عوارض نیز از مردم اخذ کنیم.
 
او با بیان اینکه مسئولان با نگاهی به سایر کشورها باید مشاهده کنند که همانند پل صدر چندین پل ساخته شده است، گفت:‌ حتی در کشورهای حاشیه‌ای نیز ده‌ها برابر بهتر از پل صدر، پل‌های طبقاتی ساخته شده است اما هیچ‌کدام عوارض اخذ نمی‌کنند.
 
علی‌پور با تاکید بر اینکه اخذ عوارض تردد در بزرگراه‌ها و تونل‌های تهران مشکلاتی را برای مردم ایجاد می‌کند، یادآور شد: شهرداری نباید با این‌گونه اقدامات خدمات خود را زیر سوال ببرد چراکه اخذ عوارض نمی‌تواند رفع مشکل کند.
 
نایب رئیس فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه با اخذ عوارض مردم دچار نگرانی می‌شوند گفت: تقریبا صد آیتم درآمدی وجود دارد که شهرداری می‌تواند از این‌ها عوارض اخذ کند چراکه بدون‌شک ساخت تونل و بزرگراه‌ها جزو وظایف اصلی شهرداری است.
 
اخذ عوارض تردد در بزرگراه‌های پایتخت در حالی مطرح شده است که اظهارنظرهای متفاوتی درباره آن به گوش می‌رسد. شهرداری تهران قصد داشت از آذرماه با افتتاح پل صدر، اخذ عوارض تردد از خودروهای شهروندان تهرانی را آغاز کند اما پرونده اخذ عوارض تردد در تونل‌ها و بزرگراه‌ها با مخالفت اعضای شورای شهر در آن زمان مختومه شد و حالا این‌روزها با بررسی یک فوریت لایحه‌ای که قرار است تا ١٥بهمن‌ تصویب شود، این طرح دوباره کلید خورده است.
منبع: خانه ملت