۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۶

گزینه موردحمایت ایران برای ریاست فیفا

هرکدام از نامزدهای حاضر در انتخابات باید با برنامه ویژه ای برای رای گرفتن از اعضا جلو بروند و به نظر می رسد بلاتر برنامه ویژه ای در آسیا را براساس فدراسیون فوتبال ایران و لابی هایش چیده باشد.
کد خبر : ۲۲۷۲۷۰
صراط:  ایران از ریاست بلاتر در انتخابات ماه می فیفا حمایت می کند. این خبر تایید نشده ای است که البته همه روسای فدراسیون فوتبال آسیایی از آن با خبرند.
 
چند روز قبل نامزدهای انتخابات ریاست فیفا نهایی شدند و در کنار سپ بلاتر ، لوییز فیگو ، شاهزاده علی بن ال حسین و میشل فان‌پراگ هم قرار گرفتند. نامزدهایی در روز29 ماه می برای ریاست فیفا نبرد خواهند کرد. در این بین اما نامزد شدن علی بن ال حسین یکی از خطرات برای بلاتر حساب می شود. شاهزادی اردنی می تواند با حمایت هایی که در آسیا به عنوان یکی از پر عضوترین قاره ها جلب می کند شانس خوبی برای ریاست باشد. در این بین ، فیگو و فن پراگ عملا شانسی برای کسب رای درآسیا نخواهند داشت و جبهه مقابل شاهزاده اردنی ، جبهه بلاتر خواهد بود.
 
با این همه بلاتر باید ترتیبی بیاندیشد که در همه قاره ها آرا را به نفع خود داشته باشد. چون ممکن است از دست دادن رای هر کدام ازقاره ها ضرر جبران ناپذیری برایش داشته باشد. بلاتر شاید اروپا را با اختلاف چند رای به رقبایش واگذار کند اما در قاره هایی مانند آسیا و البته آفریقا به دنبال جبران مافات خواهد بود.
 
رییس سوییسی فیفا پیش از این نماینده خود در مذاکرات آسیا را انتخاب کرده است. هرچند گفته می شود که علی کفاشیان برای کسب نایب رییسی کنفدراسیون فوتبال آسیا با اعضای آسیایی فیفا مذاکره کرده است اما این طور که مشخص شده مذاکرات رییس فدراسیون فوتبال ایران با روسای آسیایی شامل موضوعی بسیار مهمتر از نایب رییسی خودش بوده است.
 
علی کفاشیان در شرایطی مذاکرات با کشورهای شرق آسیا از جمله ، کره جنوبی و ژاپن را آغاز کرده که در محل برگزاری مسابقات جام ملت های آسیا هم مذاکرات گسترده ای داشته . این مذاکرات کفاشیان را تبدیل به نماینده بلاتر برای انتخابات چندماه آینده کرده است. انتخاباتی که تکلیف رییس فیفا رابرای 4 سال آینده مشخص خواهد کرد.
 
در این مسیر به نظر می رسد که علی بن ال حسین بالقوه ترین رای ها را در آسیا داشته باشد . او که اردنی است روی حمایت فدراسیون فوتبال کشورهای عربی حساب ویژه ای باز کرده و همین ماجرا از او رقیبی جدی برای بلاتر می سازد. کنفدراسیون فوتبال آسیا به عنوان یکی از پرعضوترین قاره ها در فیفا همیشه نقش ویژه ای در انتخابات داشته و پیش بینی می شود که این بار هم نقشی حساس را بازی کند.
 
کاف ( آفریقا) 56 عضو ،یوفا (اروپا) 54 عضو ، ای اف سی( آسیا) 47عضو ، کنکاکاف ( آمریکا شمالی و مرکزی) 41 عضو، او اف سی ( اقیانوسیه ) 14 عضو و سی اس اف (آمریکای جنوبی) 10 عضو در فیفا دارند . هرکدام از نامزدهای حاضر در انتخابات باید با برنامه ویژه ای برای رای گرفتن از اعضا جلو بروند و به نظر می رسد بلاتر برنامه ویژه ای در آسیا را براساس فدراسیون فوتبال ایران و لابی هایش چیده باشد.