۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۳

هاشمی: در خدمات الکترونیک سلامت عقبیم

وزیر بهداشت گفت: برخی‌ها تنگ‌نظرانه به موضوعات سلامت نگاه می‌کنند و آسیب جدی به سلامت می‌زنند، در حالی که باید بسیاری از خدمات به بخش غیردولتی واگذار شود، ما در حوزه خدمات الکترونیک سلامت خیلی کمبود داریم و از سایر بخش‌ها عقب هستیم.
کد خبر : ۲۲۸۵۲۹
صراط: وزیر بهداشت گفت: برخی‌ها تنگ‌نظرانه به موضوعات سلامت نگاه می‌کنند و آسیب جدی به سلامت می‌زنند، در حالی که باید بسیاری از خدمات به بخش غیردولتی واگذار شود، ما در حوزه خدمات الکترونیک سلامت خیلی کمبود داریم و از سایر بخش‌ها عقب هستیم.

سیدحسن هاشمی امروز در مراسم رونمایی از سامانه آنلاین صدور پروانه مطب پزشکان که در سازمان نظام پزشکی برگزار شد، گفت: در حوزه خدمات الکترونیک در سلامت، خیلی کمبود داریم، حتی نسبت به برخی بخش‌های خدماتی هم عقب هستیم و باید هر چه زودتر خود را مجهز کنیم. این موضوع در سازمان‌های مختلف اعم از وزارت بهداشت، سازمان‌های بیمه، نظام پزشکی، گمرک و وزارت صنعت بوده که به سلامت کمک خواهد کرد.
 
وی ادامه داد: الکترونیکی شدن سلامت از ورود افراد، دارو و تجهیزات پزشکی غیرمرتبط و تقلبی پیشگیری خواهد کرد و از طرفی خدمتی به مردم خواهد شد که از نظر صحت و اصالت مدارک و تجهیزات و داروها مطمئن می‌شوند.
 
هاشمی ادامه داد: بسیاری از کشورهای دنیا سالها این فناوری را در سلامت به کار گرفته و هزینه‌هایشان را کاهش داده‌اند و زحمت مردم را هم کم کرده‌اند، چون برای مردم و مصرف‌کننده اطمینان فراهم کرده‌اند.
 
وزیر بهداشت افزود: در وزارت بهداشت این کار شروع شده، در گذشته کارهایی شده، اما چون محوریت با پزشکان بوده نه صاحبان فن، قابل بهره‌برداری نبوده است، به همین دلیل کار از ریشه آغاز شده و امیدواریم تا پایان کار دولت، نظام الکترونیک را مستقر کنیم.
 
وی افزود: استقرار این نظام کار راحتی نیست و همراهی جامعه پزشکی را می‌طلبد و امروز خوشحالیم که سازمان نظام پزشکی قدم مؤثری را برای صدور پروانه الکترونیک برداشته است. این اقدام، پاسخ به کسانی است که به ایجاد ارتباط بین دولت، وزارت بهداشت و نظام پزشکی علاقه‌مند نیستند و تنگ‌نظرانه به برخی موضوعات این حوزه نگاه کرده و می‌کنند.
 
وی تصریح کرد: گاهی تریبون در اختیارشان است و به سلامت نه تنها کمک نمی‌کنند بلکه آسیب‌های جدی هم می‌زنند، بنابراین ما از وگذاری برخی خدمات به نظام پزشکی خوشحالیم و امیدواریم توانمندی آن افزایش یافته و بخشی از باری که بر دوش دولت است را برعهده بگیرد.
 
هاشمی گفت: عده‌ای هنوز معتقدند این حوزه به نوعی باید به دولت وابسته باشد و عنوان حاکمیتی را به تمام موضوعات آن الصاق می‌کنند، در حالی که دولت هیچ کجا کارآمدتر از مردم نیست و هر کجا مردم هستند کارها بهتر پیش می‌رود.
 
وی افزود: وظیفه دولت سیاستگذاری است نه اجرا و امیدواریم در این دوره شاهد ارتقای روابط حسنه بین وزارت بهداشت، دولت و NGOها در همه بخش‌ها به ویژه در سلامت باشیم.
 
وی تأکید کرد: نظارت‌ها باید بیشتر شود چرا که نظارت‌ها قوی نیست و در نظام پزشکی و وزارت بهداشت بازنگری لازم است.
 
وزیر بهداشت افزود: مردم باید احساس کنند که مدافع حقوق آنها هستیم و بد است که فکر کنند ما یکجانبه منافع صنف را می‌بینیم، در حالی که این واقعیت ندارد و در نگاه مسئولان وزارت بهداشت باید در عمل به مردم ثابت شود و چنانچه کسی تخلف کرد، راه شکایت برای مردم باز باشد و روند رسیدگی به آن هم سریع باشد.
 
وی افزود: اگر هماهنگ عمل کنیم و اعتماد بین مردم ایجاد شود، کار ارزشمندی انجام داده‌ایم و به حاشیه‌ها نباید خیلی توجه کرد، بلکه باید همانگونه که به ما سفارش شده، مطالب را اصلی و فرعی کنیم چون خیلی جاها نیازی به پاسخگویی نیست و نباید برنامه مشخص را رها کرد و به حاشیه‌ها پرداخت.
 
وی گفت: اگر اخلاص باشد که قطعاً هست، راه‌ها باز خواهد شد و زمان، آنچه را که می‌ماند مشخص می‌کند.
منبع: فارس