۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۶

اظهارات وزیر کشور درباره ریزگردها

وزیر کشور گفت: سند جامع زیست‌محیطی برای منشاءیابی داخلی و خارجی ریزگردها در حال تدوین است تا با این سند، یک وحدت رویه‌ای برای مقابله با ریزگردها داشته باشیم.
کد خبر : ۲۲۸۶۰۹
صراط: عبدالرضا رحمانی فضلی در جلسه بررسی ورود ریزگردها به کشور اظهار داشت: شورای امنیت تصمیم گرفت هماهنگی و پیگیری معضل ریزگردها با وزارت کشور باشد و در دولت نیز مجدداً این بحث مطرح شد و نهایتاً مقرر شد که وزارت کشور بررسی ریزگردها را در دستورکار خود قرار دهد.

وی ادامه داد: بر اساس گزارشهایی که در این جلسه ارائه شد، مجموعه اقداماتی که تاکنون صورت گرفته از دولت قبل آغاز و کارهای اجرایی آن انجام شده است و نتیجه تمام تصمیمات و اقدامات گذشته به اتفاق‌های امروز منجر شده است.

وزیر کشور با اشاره به اینکه باید از مصوبات موجود در کاهش ریزگردها استفاده کنیم، گفت: باید در اولین اقدام، دستگاه‌های مختلف نسبت به بازنگری مصوبات خود سریعاً اقدام کنند و اگر نظرات جدیدی داشتند آن را لحاظ کنند.

وزیر کشور گفت: ستاد هماهنگی، سیاستگذاری و مدیریت با مسئولیت اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور تشکیل می‌شود.

رحمانی فضلی ادامه داد: باید در استان‌های درگیر با پدیده ریزگردها نیز ستادی تشکیل شود و مسئولیت آن ستاد با استاندار باشد.

وی تأکید کرد: همه اختیارات اجرایی و عملیاتی در استان‌ها را به مدیران خود واگذار کنید و قطعاً این اقدام، نتایج خوبی را خواهد داشت.

وی به معضلات اجتماعی که کشور دارد اشاره کرد و گفت: با توجه به رشد کم اقتصادی و بهره‌وری، منابع مالی آسیب‌دیده، دچار کمبود اشتغال هستیم و مسائل حاشیه‌نشینی، خشکسالی و آتش سوزی جنگل‌ها نیز به این مشکلات افزوده است.

وی یادآور شد: تاکنون بیش از 15 جلسه برای استان‌های مختلف و جلوگیری از بحران‌ها و خشکسالی‌ها تشکیل شده است.

وی به پدیده ریزگردها اشاره کرد و گفت: این موضوع آثار روانی و اجتماعی بسیاری را بر جای گذاشته است و مردم نیز در موقعیت پراسترسی قرار گرفته‌اند.

وزیر کشور گفت: ما به اندازه کافی از سوی دشمنان نظام تحت فشار قرار داریم و مردم نجیب کشورمان نیز همراه ما هستند و آنچه اطلاعات عینی از اهواز و سایر استان‌های درگیر با پدیده ریزگردها داشته‌ام، همراهی و نجابت مردم بوده که باید این اعتماد مستحکم‌تر شود و نهایتاً‌ در راهپیمایی 22 بهمن آثار آن را به عینه دیده‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه پدیده ریزگردها بعد داخلی و خارجی دارد، گفت: با توجه به اینکه ریزگردها آسیب‌های جدی را دربردارد، باید این موضوع را از مجامع بین المللی نیز مورد پیگیری و بررسی قرار دهیم و صندوق منطقه‌ای نیز باید اقدامات لازم را در این جهت انجام دهد.

به گفته وزیر کشور، وزارت امور خارجه نیز باید در دیپلماسی آب و ریزگردها وارد عمل شود و در کارگروهی مشترک، گزارش عملکرد خود را ارائه دهد.

وی گفت: اگر در داخل کشور منشأ ریزگردها را داریم، باید هر چه سریعتر این منشأ کنترل شود و در منشاءهای خارجی کشورهای عراق و عربستان باید وارد عمل شوند.

وی با بیان اینکه محیط زیست می‌توند متولی مطالعات زیست‌محیطی در این زمینه باشد، گفت: باید با همه ظرفیت‌های علمی کشور مطالعات لازم را آغاز کنیم و راهکار لازم اتخاذ شود.

وزیر کشور با بیان اینکه استان‌های زیادی درگیر پدیده ریزگردها هستند، گفت: در حال حاضر فقط به استان خوزستان اشاره می‌شود در صورتی که مناطق دیگری از جمله ایلام نیز درگیر این پدیده است.

وی بیان داشت: امیدواریم سند جامع منشاءیابی داخلی و خارجی پدیده ریزگردها نیز هر چه سریعتر تدوین شود و بتوانیم در بعد ملی از آن استفاده کنیم.

وی به تفاهم‌نامه‌هایی که تاکنون درباره پدیده ریزگردها منعقد شده است، اشاره کرد و گفت: باید تفاهم‌نامه‌هایی که تاکنون اجرایی نشده است را شناسایی و نسبت به اجرای آن اقدام کرد.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: علی‌رغم اینکه امروز بارندگی‌هایی در خوزستان داشته‌ایم ولی همچنان پدیده ریزگردها وجود دارد که این نشان می‌دهد پدیده ریزگردها بعد خارجی نیز دارند.

وی تأکید کرد: باید از همه ظرفیت‌های هلال احمر استفاده کرد چرا که این سازمان دارای ظرفیت‌های بالقوه‌ای برای کاهش پدیده ریزگردها در مناطق مختلف است و بسیج نیز می‌تواند در این بخش وارد شود و با کاشت نهال، اقدام به جلوگیری از بیابان‌زایی کند.
منبع: فارس