۰۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۵
دیاریو دی ناوارا: انتقال انصاری‌فرد به اوساسونا اشتباه بود

عملکرد انصاری‌فرد اسپانیایی‌ها را ناامید کرد

دیاریو دی‌ناوارا در گزارشی به عملکرد ضعیف انصاری‌فرد در فصل جاری پرداخت و انتقال وی به اوساسونا را اشتباه خواند.
کد خبر : ۲۲۹۹۲۳
صراط: سایت خبری «دیاریو دی ناوارا» در گزارشی با عنوان «مدیریت ورزشی ضعیف: ضعف دیگری که اوساسونا را نابود کرد»، نوشت: اوساسونا در 14 سال گذشته در لالیگا در سطحی بازی می‌کرد که حضور در فینال هیجان‌انگیز کوپا‌دل‌ری و ماجراجویی فراموش نشدنی در اروپا برای هواداران این تیم عادی شده بود.

پس از آن تیم که با حضور خوزه لوئیس مندلیبار عملکرد قابل قبولی را به نمایش می‌گذاشت، با ورود خوزه آنتونیو کاماچو دچار ضعف شد و با ورود ژاوی گارسیا در سال 2014 رو به افول گذاشت یعنی زمانی که حباب رویاهای اوساسونا در هوا ترکید. میگوئل آرچانکو از ریاست باشگاه استعفا کرد و هیئت رئیسه کنترل باشگاه را در تابستان در دست گرفت. در دسامبر لوئیس سابالزا مدیریت باشگاهی که بدهی‌های مالی داشت را برعهده گرفت. چهره باشگاه با اظهارات ویزکای آنجل در فوریه 2015 که باشگاه را به تبانی متهم می‌کرد، گل‌آلود شد.

پردراگ واسیلیوچ، مدیر ورزشی اوساسونا تحت این ابرهای تردید، مجبور بود در اوضاع وخیم و شرایطی که بازیکنان حرفه‌ای آنها را به 18 نفر محدود می‌کرد، دست به خرید بازیکن بزند. وی تابستان گذشته کار راحتی نداشت. وی قرارداد مربی تیم را ابتدا به مدت یک ماه و سپس در هفتم آگوست تا 30 ژوئن 2015 با باشگاه تمدید کرد.

در این مدت دو ماهه، مدیر ورزشی اوساسونا جذب 6 بازیکن را اعلام کرد: روبرتو سانتاماریا، سدریک مابواتی، ژاوی فلانیو، کریم انصاری فرد، لیاسین کادامورو و جواد نکونام. همچنین باشگاه تصمیم گرفت تا اچیدا جون را که نیم‌فصل دوم فصل گذشته را در تیم هرکیولس گذرانده بود، بازگرداند.

یان اوربان، با حضور این هفت بازیکن روی نیمکت صورتی‌پوشان نشست تا تیمی بسازد که برای صعود به لالیگا می‌جنگد اما خیلی زود علائمی از اختلاف در مدیریت ورزشی باشگاه بروز کرد.

اولین مسئله نداشتن آینده نگری و جذب چهار بازیکن ملی‌پوش بود؛ مشکلی که بازیکنان اوساسونا را وادار می‌کرد تا در بازی‌هایی مقابل آلکورکون، لاس‌پالماس، لگانس، ریکریاتیوو، سابادل و بارسلونا ب به منظور حضور در تیم ملی در بازی‌ها حضور نداشته باشند.

این باعث شد اتفاق شوکه کننده در ژانویه رخ دهد. عملکرد بازیکنان خانگی باعث شد که اوساسونا بهترین نتایج فصلش را رقم بزند و 6 بازی متوالی را بدون شکست پشت سر بگذارد. این نشانه‌های مثبت واضح‌ترین مشکل تیم را نشان داد: عملکرد بازیکنان ملی‌پوش هنوز بسیار پایین‌تر از حد انتظار بود.

در واقع بازگشت بازیکنان ملی‌پوش بعد از جام ملت‌های آفریقا و جام ملت‌های آسیا نتایج اوساسونا را بهبود نبخشید و این تیم به نوار شکست‌ها در دیدار مقابل ساراگوسا، یاگوسترا و مایورکا بازگشت.

عملکرد بازیکنان تازه‌وارد که تنها دو نفر از آنها با نام‌های روبرتو سانتاماریا و نیکولا ووجادینوویچ انتظارات را برآورده کرده بود، اشتباهاتی جدی در این تیم را نشان داد، شواهدی که باعث شد یان اوربان در جایگاه برخی بازیکنان تجدید نظر کند. سپس و خاویر به بازی گرفته می‌شدند و فلانیو روی نیمکت نشست، داوید گارسیا به مرکز زمین رفت؛ ووجادینوویچ به عنوان بازیکن کناری، اولاوید به عنوان محور تیم، کنان کوئرو و دی لاس کوئواس به عنوان هافبک به بازی گرفته شدند.

نقل و انتقال‌های شکست خورده

اگر شرایط اوساسونا در تابستان گذشته دراماتیک بود اما بدتر از رئال ساراگوسا نبود که این تیم هم در آگوست 2014 در شرایط هشداردهنده به سر می‌برد. این باشگاه برای پایان دادن به شرایط وخیم خود آنخل مارتین گونزالز، مدیر ورزشی سابق اوساسونا را به خدمت گرفت که تنها در 28 روز موفق شد با محدودیت‌های لیگ فوتبال اسپانیا کنار بیاید و با 2.5 میلیون یورو، 15 بازیکن را به خدمت بگیرد. دید خوب وی باعث شد که تیم در جایگاه ششم جدول قرار بگیرد تا امیدهایش برای حضور در مسابقات حذفی برای صعود به لالیگا زنده بماند.

مواردی مانند رئال ساراگوسا اختلاف در الگوی کاری اوساسونا را که در آن برخی بازیکنان به شدت پایین‌تر از سطح انتظارات بازی می‌کردند را نشان می‌داد: کادامورو نتوانست در ترکیب اصلی تیم جای ثابتی را به خود اختصاص داد و حتی در بازی مقابل یاگوسترا که اشتباه جدی وی منجر به شکست یک بر صفر اوساسونا شد، از سوی هواداران مورد اعتراض واقع شد؛ کریم انصاری‌فرد نتوانست حتی یک گل در این فصل بزند؛ او تحت‌الشعاع حضور نینو، گلزن تیم قرار گرفت و نیمکت‌نشین شد؛ سدریک چند دقیقه بازی کرد اما هرگز حضوری تأثیرگذار نداشت. سرعت وی او را به بازیکنی محوری تبدیل کرده بود اما عملکرد ضعیف وی باعث می‌شد گاهی گل‌های مسلمی را به ثمر نرساند. نکونام به عنوان پسر پرهزینه اوساسونا به تیم آمد اما با حضور او تیم سخت‌ترین شکست‌هایش را متحمل شد و رهبری وی در زمین باعث بهتر بازی کردن بازیکنان نشد.

چالش‌های ورزشی در فصل آینده

اوساسونا که در هفته‌های اخیر با تردید و ابهامی مسری روبرو شده، باید این فصل را به بهترین شکل ممکن در لیگ دسته دوم اسپانیا به پایان برساند. این باشگاه برای این منظور باید واکنش‌های عمیق ورزشی به نمایش بگذارد که مهم‌ترین آنها تصمیم‌گیری در خصوص آینده واسیلویچ است که قرارداد وی در ماه ژوئن به پایان می‌رسد.

بنابراین، برخی از بازیکنان ملی‌پوش که تابستان گذشته به تیم ملحق شدند مانند کادامورو، سدریک و انصاری‌فرد در پایان فصل باشگاه را ترک خواهند کرد. بعد از آن اوساسونا باید تصمیم بگیرد که در خصوص ورود بازیکنان جدید عجله کند: بازیکنانی با تجربه که عملکرد تیم در لیگ را بهبود بخشند که دستمزد آنها باید با بودجه باشگاه هماهنگ باشد که منجر به کاهش دستمزد بازیکنان خواهد شد.

با همه این‌ها و با پیشرفت بازیکنان خانگی مانند میکل و میگوئل مرینو اولاوید که انتظارات باشگاه را برآورده کرده‌اند، اوساسونا برای یک پروژه ورزشی جدید که اهداف ضروری و مطلوب باشگاه را عملی کند، باید به بازیکنان پرورش‌یافته خود تکیه کند. وظیفه‌ای بسیار سخت که پیش‌بینی‌ آن هم هنوز مشکل است.
منبع: فارس