۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۶

سوسیس درد میگرن را بالا می‌برد

مشاوران سلامت در پاسخ به پرسش‌ شهروندان از علل بروز درد موسوم به سیاتیک، علل بروز میگرن و درمان آن و نشانه‌های سرطان پستان سخن گفتند.
کد خبر : ۲۳۱۵۶۷
صراط: مشاوران سلامت در پاسخ به پرسش‌ شهروندان از علل بروز درد موسوم به سیاتیک، علل بروز میگرن و درمان آن و نشانه‌های سرطان پستان سخن گفتند.

بیرون‌زدگی دیسک بین مهره‌های کمر علت درد سیاتیک است
 
منصور رایگانی، رئیس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی اظهار کرد: سیاتیک اصطلاحی قدیمی و فاقد مبنای علمی است که به درد آغاز شده از کمر به علت بیرون‌زدگی دیسک بین مهره‌های کمر و منتشرشده تا اندام‌های تحتانی اشاره می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: این درد معمولاً منشأ عصب سیاتیک ندارد، بلکه ناشی از ریشه‌های کمر در ستون فقرات به علت بیرون‌زدگی فتق دیسک بین‌کمری و ماده بین مهره‌های کمر یا تنگی کانال‌های کمر و در نتیجه فشار بر روی اعصاب انتشار پیدا می‌کند.
 
رایگانی خاطرنشان کرد: با این توضیح، بهتر است بگوییم بیرون‌زدگی دیسک کمر یا درگیری ریشه‌های کمر عامل درد به اصطلاح سیاتیک است.
 
رئیس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی شایع‌ترین علت درد سیاتیک در سنین جوانی و میانسالی را فشارهای ناگهانی و وضعیت‌های نامناسب کار کردن، فعالیت‌های روزمره زندگی دانست که به بیرون‌زدگی دیسک کمر منجر می‌شود. این بیرون‌زدگی دیسک کمر حالت نرم و تازه دارد که به عصب فشار می‌آورد و درد ایجاد می‌کند.
 
  مصرف سوسیس و کالباس سردرد میگرنی را بدتر می‌کند
 
شکوفه علایی، نورولوژیست اظهار کرد: سردردهای میگرنی جزو سردردهای اولیه است که علامت مشخصی برای ایجاد این نوع سردردها وجود ندارد مثلاً سردردهای سینوزیتی ناشی از سینوزیت است، اما سردردهای میگرنی علت مشخصی ندارد.
 
* انواع سردردهای میگرنی
 
این نورولوژیست گفت: سردردهای میگرنی 2 تیپ مشخص دارند که یکی میگرن شایع و دیگری میگرن نورولوژیک است.
 
وی ادامه داد: عمده‌ترین علامت میگرن شایع، معمولاً سردرد یک‌طرفه است که در ناحیه گیجگاهی شروع می‌شود و ضربان‌دار است هر چند که این سردرد می‌تواند دوطرفه نیز باشد و فرد شدت و ضربان را  نیز تجربه نکند. سردرد میگرنی شایع گاهی چنان شدید است که در عملکرد فرد اختلال ایجاد می‌کند.
 
عضو کمیته علمی انجمن MS ایران تصریح کرد: مبتلایان به سردرد میگرنی شایع تمایل به خوابیدن دارند و پس از چند ساعت خواب سردرد آنها تمام می‌شود.
 
* سردردهای نورولوژیک با کاهش بینایی همراهند
 
این متخصص مغز و اعصاب گفت: در سردرد نورولوژیک، فرد مبتلا قبل از سردرد مشکلات بینایی را تجربه می‌کند معمولاً اشکال در بینایی از یک گوشه چشم شروع می‌شود و به قسمت جلوی میدان بینایی می‌رسد که موجب می‌شود فرد به جای دید طبیعی در میدان دید خود خطوط نورانی که معمولاً به شکل زیگزاگ هستند را مشاهده کند، گاهی نیز جلوی چشم آنها سیاه می‌شود.
 
وی افزود: این علامت از چند دقیقه تا حدود نیم ساعت طول می‌کشد و پس از آن سردرد شروع می‌شود، معمولاً  پس از شروع سردرد اشکال بینایی نیز برطرف خواهد شد.
 
عوامل خطر سرطان سینه/ چاقی، استرس، ژنتیک و فست فود متهمان اصلی
 
اعظم‌السادات موسوی، رئیس انجمن متخصصین زنان و مامایی ایران اظهار کرد: ژنتیک، سبک زندگی، افزایش وزن، مصرف غذاهای آماده و تهدیدکننده، اولین باروری بعد از 30 سالگی، عدم تحرک و داشتن استرس از عوامل خطرساز در ابتلا به سرطان سینه محسوب می‌شود.
وی درباره لزوم خودمراقبتی در زمینه سرطان سینه، اظهار داشت: سرطان سینه شایع‌ترین سرطان در زنان است همه زنان به دلیل داشتن استروژن که نوعی هورمون زنانه است در معرض ابتلا به این سرطان قرار دارند.
 
موسوی ادامه داد: استروژن یکی از هورمون‌هایی است که موجب تکثیر سلولی می‌شود و به دلیل وجود گیرنده‌های این هورمون در سینه زنان ابتلا به سرطان سینه محتمل است، از طرفی باید گفت که سرطان سینه در همه زنان با وجود ترشح هورمون استروژن دیده نمی‌شود.
 
رئیس انجمن متخصصین زنان و مامایی ایران افزود: استروژن علاوه بر اینکه موجب رشد صفات ثانوی جنسی می‌شود یکی از عوامل اصلی سرطان سینه نیز به محسوب می‌شود.
 
* ژنتیک، غذاهای آماده، چاقی و استرس از عوامل ابتلا
 
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اهمیت سبک زندگی در کاهش ابتلا به سرطان سینه گفت: ژنتیک، سبک زندگی، افزایش وزن، مصرف غذاهای آماده و تهدیدکننده، اولین باروری بعد از 30 سالگی، عدم تحرک و داشتن استرس از عوامل خطرساز در ابتلا به سرطان سینه محسوب می‌شود.

منبع: فارس