۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۹

خانه‌تکانی اضطراب را می‌برد

مشاوران سلامت امروز در پاسخ به پرسش‌ شهروندان از سقف مجاز خوردن آجیل،‌ تشریح آسیب‌های روانی مردان،‌ مهمترین عوامل سرطان دهان و تاثیر خانه‌تکانی در کاهش اضطراب سخن گفتند.
کد خبر : ۲۳۱۷۹۷
صراط: مشاوران سلامت امروز در پاسخ به پرسش‌ شهروندان از سقف مجاز خوردن آجیل،‌ تشریح آسیب‌های روانی مردان،‌ مهمترین عوامل سرطان دهان و تاثیر خانه‌تکانی در کاهش اضطراب سخن گفتند.

 سقف مجاز خوردن آجیل
 
علی حسینی، متخصص طب سنتی، اظهار داشت: از دیدگاه طب سنتی آجیل‌هایی مناسب هستند که با پوست سختشان نگهداری شوند تا خواصشان حفظ شود.

وی ادامه داد: برخی از خانواده‌ها این مغزها را از پوست خود جدا کرده و در فریزر نگهداری می کنند درحالی که در این صورت علاوه بر اینکه خواص آنها از بین می رود باعث تولید قارچ آفلاتوکسین می‌شود که بسیار خطرناک است.
 
این متخصص طب سنتی گفت: با وجود خواص مفید این مغزها باید مردم توجه کنند که در ایام نوروز و دید و بازدید از مصرف بالای آن خودداری کنند چون علاوه بر افزایش وزن باعث اختلال در سیستم گوارشی و درد معده می‌شود. بنابراین سقف مجاز خوردن آجیل و مغزها 10 عدد در روز است.
 
وی با اشاره به اینکه آجیل نباید بوی کهنگی بدهد، تصریح کرد: از طرفی مصرف آجیل خام بهتر از بوداده یا نمکی بودن آن است چون در آجیل خام ویتامین‌هایی مثل A و E از بین نمی‌رود.
حسینی در مورد خواص برخی از مغزها گفت: بادام تقویت کننده مغز، قلب، کبد و چشم است، چاق کننده و در عین حال ملین است. پسته نیز تقویت کننده مغز، قلب و معده و لثه است، خوشبو کننده دهان و بر طرف کننده سرفه و تهوع است.
 
متن کامل خبر
 
تشریح آسیب‌های روانی مردان
 
سید عبدالمجید بحرینیان، روانشناس بالینی، با بیان اهمیت سلامت روان در افراد به ویژه مردان، اظهار داشت: آستانه تحمل مردان در برابر بیماری‌ها کمتر از زنان است بنابراین به سرعت در برابر فشارها، استرس‌ها تعارض‌ها و درگیری‌ها فرسوده می‌شوند.
 
وی افزود: مردان به لحاظ شخصیتی و وضعیت روانی خاصی که با آن روبه‌رو هستند نمی‌توانند احساسات خود را برون‌ریزی کنند در حالی که زنان با گریه و صحبت کردن احساسات خود را بیان می‌کنند.
 
این متخصص حوزه بهداشت و روان تصریح کرد: استرس‌ها و خشونت‌ها در مردان بیشتر از زنان دیده می‌شود از طرفی نگرشی که جامعه نسبت به مردان دارد موجب می‌شود تا شرایط آنها در جامعه متفاوت باشد از مردان انتظار می‌رود تا فشارها را تحمل کرده و استقامت بیشتری در برابر مشکلات نشان دهند.
 
وی افزود: معمولاً در مواجه با مشکلات از مردان خواسته می‌شود تا غرور داشته باشند، محکم بایستند، گریه نکنند و از پا در نیایند در حالی که با تحلیل رفتار و انگیزه افراد می‌بینیم که مردان نیز آستانه تحمل مشخصی دارند و چنانچه به بهداشت روان خود اهمیت ندهند دچار مشکل می‌شوند.
 
این روانشناس بالینی ادامه داد: معمولاً مردان ساعت‌های زیادی را کار می‌کنند و برخی نیز در چند شغل مغایر با یکدیگر مشغول هستند که این موضوع می‌تواند موجب خستگی و فرسودگی آنها شود.
 
وی افزود: مردان در برابر برخی اختلالات روانی مانند ابتلا به سوء مصرف مواد، آسیب‌پذیرتر از زنان هستند هر چند که افسردگی و اضطراب نیز در زنان بیشتر از مردان است.
 
این متخصص حوزه بهداشت روان تصریح کرد: سلامت در 4 بعد جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی تعریف می‌‌شود چنانچه مردان به بعد معنوی سلامت توجه کنند و خود را به باورها، ارزش‌های دینی، هنجارهای اخلاقی و الگو گرفتن از سیره بزرگان دینی نزدیک کنند می‌توانند با بسیاری از مشکلات مبارزه کرده و مقاومت خود را در برابر مشکلات افزایش دهند.
 
وی خاطر نشان کرد: مردان کم ایمان و کسانی که باورهای معنوی ضعیفی دارند ممکن است در مواجه با آسیب‌ها به اعتیاد روی بیاورند، همچنین خودکشی موفق در مردان بیشتر از زنان است در حالی که اقدام به خودکشی در زنان بیشتر از مردان است.
 
متن کامل خبر
 مهمترین عوامل سرطان دهان
 
رضا امیری،‌ متخصص آنکولوژی، اظهار داشت: سرطان دهان در گروه سرطان‌های سر و گردن قرار دارد و اغلب از زبان و کف دهان آغاز می‌شود، همچنین سلول‌های سرطانی دهان می‌توانند به بخش‌های دیگر مثل گردن و ریه‌ها نیز سرایت کنند.
 
امیری ادامه داد: استعمال دخانیات بیشترین عامل خطر است. مصرف سیگار احتمال ابتلا به سرطان دهان را افزایش می‌دهد و افرادی که به مدت طولانی سیگار مصرف می‌کنند بیش‌ از دیگران در معرض خطر هستند.
 
وی گفت: این خطر برای افرادی که مشروبات الکلی مصرف می کنند بیشتر می شود قرار گرفتن به مدت طولانی در معرض نور خورشید است که ابتلا به سرطان لب را موجب می‌شود بنابراین استفاده از کلاه‌های لبه‌دار مانع از رسیدن اشعه‌های مضر خورشید می شود.
 
این متخصص آنکولوژی افزود: از طرفی احتمال ابتلا به سرطان‌های سر و گردن در افرادی که در گذشته به یک نوع از این سرطان‌ مبتلا شده‌اند افزایش می‌یابد.
 
امیری در مورد علائم رایج این سرطان گفت: بروز لکه های سفید و قرمز رنگ در دهان یا روی لب‌ها، ایجاد زخم در این ناحیه که بهبود نیابد، خونریزی در دهان، لق شدن یا افتادن بی‌دلیل دندان، احساس درد در موقع غذا خوردن، وجود غده در ناحیه گردن و گوش درد از علائم رایج است.البته بروز هر یک از این موارد می‌تواند عاملی برای ابتلای به سرطان دهان نباشد اما باید جدی گرفته شوند و به محض بروز  آن، به پزشک مراجعه شود.
 
متن کامل خبر
 
تاثیر خانه‌تکانی در کاهش اضطراب
 
علی باغبانیان، روانپزشک، با اشاره به اهمیت خانه‌تکانی، اظهار داشت: یکی از آیین‌‌های کهن در ایران باستان توجه به امر نظافت و پاکیزگی است، نظافت در دین مبین اسلام نیز مورد تاکید قرار گرفته است و علاوه بر جسم شامل محیط اطراف نیز می‌شود.
 
وی افزود: وجود هرگونه آلودگی و بی‌نظمی بر روحیه انسان تأثیر منفی می‌گذارد و موجب اضطراب می‌شود از طرفی نظافت و پاکیزگی احساس آرامش را در پی دارد. بنابراین می‌توان گفت که خانه‌تکانی در کاهش اضطراب موثر است.
 
باغبانیان گفت: پژوهش‌ها نشان می‌دهد علاوه بر نظافت تغییر چیدمان منزل در سلامت روان افراد به ویژه زنان تأثیر مثبتی دارد، همچنین توصیه می‌شود از رنگ‌های متنوع و آرامبخش در وسایل منزل استفاده شود.
 
این متخصص حوزه بهداشت روان ادامه داد:‌ مشارکت اعضای خانواده در نظافت خانه آثار مثبتی دارد و می‌تواند برای کودکان آموزنده و مفید باشد، حس مسئولیت‌پذیری یکی از پیامد‌های مثبت خانه‌تکانی در کودکان است.
 
این روانپزشک خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود افراد خانواده با مشارکت یکدیگر به خانه‌تکانی بپردازند و هر فردی با توجه به توانایی‌های جسمانی و وقتی که در اختیار دارد، زمانی را به این امر اختصاص دهد.
منبع: فارس