۲۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۱

نتانیاهو یک گام دیگربه شکست نزدیک‌ترشد

حزب رقیب نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در تازه‌ترین نظرسنجی‌های انتخاباتی فاصله‌اش را با این حزب گسترش داده است.
کد خبر : ۲۳۲۷۴۳
صراط: تازه‌ترین نظرسنجی‌های انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی از کاهش مداوم احتمال پیروزی حزب «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خبر می‌دهند.

پیش از این نظرسنجی‌های انتخاباتی نشان داده بودند حزب «اتحاد صهیونیستی» به رهبری مخالفین در حزب کارگر از حزب «لیکود» به رهبری نتانیاهو با سه کرسی اختلاف (24 به 21) پیشی گرفته است.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص روز جمعه گزارش داد نتایج کانال 2 اسرائیل نشان می‌دهد حزب اتحادیه صهیونیستی اکنون با کسب دو کرسی بیشتر اکنون 26 کرسی را از آن خود کرده است. حزب «لیکود» هم با کسب یک کرسی اکنون 22 صندلی را در اختیار دارد.

در سیستم انتخاباتی اسرائیل، رای‌دهندگان، به جای انتخاب نامزدها به طور انفرادی، به لیست منتشر شده از سوی احزاب رای می‌دهند.

120 کرسی «کنست»، پارلمان رژیم‌صهیونیستی به لیست‌هایی تعلق می‌گیرد که آستانه تعریف شده برای انتخابات را بدست آورده باشند. در نتیجه بیشتر وقت‌ها احزاب، برای قدرت گرفتن در رویارویی با رقیبانشان دست به انتشار لیست‌های ترکیبی می‌زنند. به نظر می‌رسد در انتخابات پیش رو، ده لیست مجزا شرایط اولیه پذیرش را بدست آورند.

نتانیاهو در گفتگوی روز سه‌شنبه خود با روزنامه «جروزالم پست» ضمن هشدار درباره احتمال پیروزی اتحادیه صهیونیستی، از رای‌دهندگان خواسته بود از حزب لیکود پشتیبانی کنند. وی پیروزی لیونی و هرزوگ «با پشتیبانی احزاب عرب» را خطری برای «امنیت اسراییل» برشمرده بود و ادعا کرده بود که این دو در برابر تلاش ایالات متحده برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران «یک ثانیه هم ایستادگی نخواهند کرد».

پارلمان اسرائیل 120 کرسی دارد. تعدد احزاب که به واسطه اختلافات گسترده داخلی میان سیاسیون این رژیم شکل گرفته، موجب شده تا هیچ حزبی نتواند به اکثریت دست یافته و کابینه‌ای یکدست تشکیل دهد. احزاب تلاش می‌کنند با کسب بیشترین کرسی، نامزد نخست‌وزیری شده و با همکاری 3 تا 5 حزب دیگر، کابینه‌ای ائتلافی تشکیل دهند؛ ائتلاف‌هایی که عموما تا پایان یک دوره چهار ساله دوام نیاورده و عمدتا فرومی‌پاشند.

نتانیاهو دو هفته قبل با حضور در کنگره آمریکا و با وجود مخالفت‌های گسترده، به سخنرانی علیه ایران پرداخت. بسیاری از تحلیلگران این اقدام وی را تلاشی برای کسب آرای بیشتر در انتخابات می‌دانند، هفته‌ای که گذشت نشان داد نتانیاهو دستکم تا الان نتوانسته به این هدف برسد و سخنرانی وی در کنگره، اثر معکوس داشته است.

در حالی که چیزی تا برگزاری انتخابات باقی نمانده، وضعیت بد اقتصادی در فلسطین اشغالی و تمرکز بیش از حد نتانیاهو بر موضوعاتی چون پرونده هسته‌ای ایران، موجب نارضایتی گسترده از وی شده است. روز شنبه این هفته تجمعی ده‌ها هزار نفری در تل‌آویو شکل گرفت. در آن تجمع، «معیر داگان» رئیس سابق موساد، نتانیاهو را مسئول شکل‌گیری «بزرگترین بحران تاریخ اسرائیل» دانست.
منبع: فارس