۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۳

آغاز انتخابات رژیم صهیونیستی +جزییات

انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی تا ساعاتی دیگر در حالی آغاز می‌شود که آخرین نظرسنجی‌ها حزب «لیکود»، حزب حاکم را عقب‌تر از ائتلاف «اتحاد صهیونیسم» نشان می‌دهد.
کد خبر : ۲۳۳۴۷۳
صراط: انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی تا ساعاتی دیگر در حالی آغاز می‌شود که آخرین نظرسنجی‌ها حزب «لیکود»، حزب حاکم را عقب‌تر از ائتلاف «اتحاد صهیونیسم» (متشکل از حزب کارگر به رهبری «اسحاق هرتزوگ» و حزب تازه تأسیس «هاتنوعا» به رهبری زیپی لیونی» ) نشان می‌دهد.
 
ساکنان سرزمین‌های اشغالی فلسطین قرار است روز سه‌شنبه آراء خود را در بیش از ۱۰ هزار مرکز اخذ رأی به صندوق بیندازد تا ترکیب کابینه بعدی رژیم صهیونیستی را مشخص کنند.
 
طبق اعلام وزارت امور خارجه اسرائیل در انتخابات سال ۲۰۱۵ بیش از ۵.۸ نفر از ساکنان فلسطین اشغالی مجاز به رأی دادن هستند.
 
«بنیامین نتانیاهو» وعده داده در صورتی که برای چهارمین دور به نخست‌وزیری انتخاب شود از تشکیل کشور فلسطین جلوگیری خواهد کرد، اما ظاهراً این اظهارات کمکی به بالا بردن شانس او برای پیروزی در انتخابات نکرده‌اند. نتایج آخرین نظرسنجی‌هایی که روزنامه صهیونیستی هاآرتص انجام داده بود نشان می‌دهد حزب او با ۴ کرسی کمتر از حزب اتحاد صهیونیسم به رهبری اسحاق هرتزوگ در رده دوم قرار دارد.
 
انتخابات اسرائیل هر چهارسال یکبار برگزار می‌شوند مگر اینکه «کنست» یا پارلمان این رژیم رأی به انحلال کابینه و برگزاری انتخابات جدید بدهد. سه ماه پیش، نتانیاهو «زیپی لیونی»، وزیر دادگستری و «یائیر لاپید»، وزیر دارایی خود را برکنار کرد و دستور برگزاری انتخابات پیش از موعد برای بیستمین دور کنست را داد.
 
«لیونی» و «هرتزوگ» که رهبری ائتلاف جناح چپ میانه را به عهده گرفته‌اند گفته‌اند در صورت پیروزی در انتخابات، هر کدام دو سال سمت نخست‌وزیری را در اختیار خواهند گرفت.
 
در سیستم انتخاباتی اسرائیل، رای‌دهندگان، به جای انتخاب نامزدها به طور انفرادی، به لیست منتشر شده از سوی احزاب رای می‌دهند.
 
120 کرسی «کنست»، پارلمان رژیم‌صهیونیستی به لیست‌هایی تعلق می‌گیرد که آستانه تعریف شده برای انتخابات را بدست آورده باشند. در نتیجه بیشتر وقت‌ها احزاب، برای قدرت گرفتن در رویارویی با رقیبانشان دست به انتشار لیست‌های ترکیبی می‌زنند. در صورتی که یک حزب نتواند ۶۱ کرسی را به دست آورد باید با احزاب دیگر ائتلاف کند.
 
در انتخابات سال جاری، چنانکه نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد هیچ حزبی احتمالاً به تنهایی قادر به تشکیل کابینه نخواهد بود و به همین دلیل کابینه آتی رژیم صهیونیستی ائتلافی خواهد بود. ائتلاف‌هایی که عموما تا پایان یک دوره چهار ساله دوام نیاورده و عمدتا فرومی‌پاشند.
 
نکته دیگری که نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند ساکنان سرزمین‌های اشغالی بیش از هر چیز بر دغدغه‌های اقتصادی به ویژه افزایش بی‌سابقه بهای مسکن و اجاره‌خانه تمرکز دارند و کمتر نگران هشدارهای نتانیاهو درباره برنامه اتمی ایران هستند.
 
گروهی به نام «اسرائیل گران‌بها شده» هفته گذشته با ترتیب دادن یک تجمع اعتراضی بزرگ در تل‌آویو نسبت به مشقت‌های اقتصادی در سرزمینی که قرار بود سرزمین موعود ساکنان یهودی باشد، هشدار داد.
منبع: فارس