۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۱

اسامی اعضای تیم مذاکره‌کننده آمریکا

وزیر امور خارجه و تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران صبح فردا (یکشنبه) به منظور حضور در دور جدید رایزنی‌های هسته‌ای راهی لوزان سوئیس می‌شوند.
کد خبر : ۲۳۲۸۵۰
صراط: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و تیم مذاکره کننده هسته‌ای به منظور شرکت در دور جدید رایزنی‌های هسته‌ای و گفت‌وگو با هیأت مذاکره کننده آمریکایی صبح فردا (یکشنبه) راهی لوزان سوئیس می‌شوند.
 
در این دور از رایزنی‌ها علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران حضور دارد. ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا نیز در این دور از گفت‌وگوها شرکت می‌کند.
 
دور جدید رایزنی‌های ایران و آمریکا در سطح وزرای خارجه و با حضور معاونان وزرا و هلگا اشمیت معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار است از فردا (یکشنبه) 24 اسفند ماه (15 مارس) در لوزان سوئیس برگزار شود.
 
به احتمال زیاد این دور از رایزنی‌ها در شهر لوزان تا 29 اسفند ماه به طول خواهد انجامید.
 
ظریف هم قرار است روز دوشنبه (25 اسفند ماه) به بروکسل برود و به همراه وزرای خارجه انگلستان، فرانسه و آلمان با فدریکا موگرینی دیدار و گفت‌وگو کند.موگرینی از فرانک والترین اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان، لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه، فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس و محمدجواد ظریف دعوت کرده در نشستی ویژه در مقر اتحادیه اروپا در بروکسل شرکت کنند.
 
لیست کامل تیم آمریکا در دور تازه مذاکرات هسته‌ای به شرح زیر است:  
 
- جان کری وزیر خارجه
 
- ارنست مونیز وزیر انرژی
 
- وندی شرمن معاون امور سیاسی وزارت خارجه
 
- رابرت مالی مدیر ارشد بخش ایران، عراق و کشورهای خلیج فارس در شورای امنیت ملی
 
- جیمز تیمبی مشاور ارشد معاون وزیر خارجه در امر کنترل تسلیحات و امنیت بین‌الملل
 
- پائول اروین مدیر عدم اشاعه در شورای امنیت ملی
 
- کریستوفر بکمیر معاون هماهنگ‌کننده سیاست تحریمی وزارت خارجه
 
- کوین ویل مدیر دفتر پادمان‌های هسته‌ای بین‌المللی اداره ملی امنیت هسته‌ای وزارت انرژی
 
- فلیچیا سوئیندلز مشاور ارشد سیاست تحریمی دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری
 
- نویل هایسمیث معاون مشاور حقوقی وزارت خارجه
 
- جوشوا بلک مدیر بخش ضدتروریسم و تحریم‌های هئیت ایالات متحده در سازمان ملل
 
- آلن ایر سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه
 
- مارک اپلتون مشاور ویژه وزیر انرژی
 
- جولیا یاکوبی دستیار ویژه معاون وزیر خارجه
 
علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و معاون رئیس جمهور اخیراً در گفت‌وگویی پس از رایزنی‌های مونترو با بیان اینکه بن‌بست‌های فنی در مذاکرات رفع شده، گفت:در این مذاکرات درباره غنی‌سازی رآکتور تحقیقاتی اراک، موضوع تحقیق و توسعه، موضوع فردو و برخی مسائل کوچک‌تر گفت‌وگو کردیم. در موضوعات مربوط به غنی‌سازی و رآکتور اراک قدم‌های بسیار خوبی برداشتیم و توانستیم دغدغه‌ها و نگرانی‌های ساختگی آنان را با پیشنهاد فنی که ارائه کردیم برطرف کنیم.
 
معاون رئیس جمهور همچنین درباره دستور کار مذاکرات لوزان نیز اظهار داشت: موضوعات اصلی مذاکره عمدتاً درباره تحقیق و توسعه و فعالیت‌های فردو خواهد بود و دو سه موضوع فرعی نیز خواهیم داشت.
صالحی افزود: من به آینده بسیار خوشبینم که این از توصیه های دین ماست و ما هر آنچه از تدبیر نیاز باشد به کار می گیریم اما تقدیر دست خداست و حسن ما این است که تسلیم تقدیر خدا هستیم.
 
به گزارش فارس به نقل از المانیتور، کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا درصدد است روز 19 مارس (28 اسفندماه) یک جلسه استماع را با موضوع برنامه هسته‌ای ایران برگزار کند و این موضوع را بررسی کند که آیا مذاکرات راه را برای یک مسیر هسته‌ای ایران هموار می‌کند یا خیر.
 
به گزارش فارس، جان کری وزیر خارجه آمریکا در حاشیه نشست اقتصادی شرم الشیخ مصر در نشستی خبری درباره گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران گفت با وجود اینکه این مذاکرات از همان اول سخت و دشوار بوده اما پیشرفت‌هایی حاصل شده است.
 
کری ضمن تأکید بر اینکه هنوز تصمیمی درباره توافق نهائی بر برنامه هسته‌ای ایران گرفته نشده و رسیدن به توافق به نفع امنیت ملی آمریکاست، گفت: اجازه نخواهیم داد ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.
 
وی افزود: اگر به توافق دست پیدا نکنیم گزینه‌های دیگر همچنان بر میز باقی خواهند ماند؛ در حالی به «لوزان» سوئیس سفر می‌کنیم و به این مذاکرات باز خواهیم گشت که می‌دانیم زمان برای مذاکرات کم و بسیار مهم است.
 
وی در پاسخ به سوالی درباره میزان نزدیکی به توافق با ایران گفت: به پایان جدول زمانی برای رسیدن به توافق رسیده‌ایم؛ نمی‌توانم بگویم که آیا به توافق نزدیک هستیم یا نه؛ با توجه به واکنشی که از رهبر ایران نسبت به نامه چندین سناتور شنیده‌ایم و هنوز مذاکرات را از سر نگرفته‌ایم و نمی‌توانم به صورت واضح نظر بدهم.
 
وی با اشاره به نامه چندین سناتور آمریکایی درباره پرونده هسته‌ای ایران آن را غیر قابل قبول و غیر سلیم توصیف کرد و گفت به ایران و شرکایمان در ۱+۵ می‌گویم که کنگره صلاحیت تصمیم گیری در این باره را ندارد.
 
ایران و آمریکا از روز دوشنبه 11 اسفند ماه به مدت سه روز در شهر مونترو سوئیس به رایزنی درباره توافق جامع هسته‌ای پرداختند.
 
این رایزنی‌ها با حضور وزرای خارجه، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، وزیر انرژی آمریکا، معاونان وزرای خارجه و هلگا اشمیت معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی چهار دور برگزار شد و جمعا طرفین در این سطح 13 ساعت گفت‌وگو کردند.
 
علاوه بر آن معاونان وزرا نیز به همراه اشمیت به گفت‌وگو پرداختند و صالحی و مونیز نیز پنج دور به صورت دوجانبه در خصوص ابعاد فنی موضوع هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردند.
 
کارشناسان دو طرف نیز در این سه روز در طی نشست‌هایی به بررسی راه‌های حل اختلافات بر سر راه‌حل جامع هسته‌ای پرداختند.
 
بعد از رایزنی‌های ایران و آمریکا، ایران با نمایندگان سه کشور اروپایی به گفت‌وگو پرداختند و روز پنجشنبه 14 اسفند ماه نیز چهاردهمین نشست عمومی ایران و 1+5 در سطح معاونان در مونترو سوئیس برگزار شد و پس از آن هم معاونان وزیر خارجه ایران با نمایندگان روسیه و چین در گروه 1+5 به صورت دوجانبه به رایزنی پرداختند.
 
ایران و آمریکا اول اسفند ماه نیز به مدت چهار روز در ژنو به گفت‌وگو پرداختند.
منبع: فارس